Första frågan är om värmeväxlaren brukar snurra när det är mer än 15+C temp ute eller om den stänger av sig själv för att spara energi. Det är ifrån fläktgrupp ca 2020 års model.

Har luftintaget på balkongen och tänkte koppla in en portable AC där. Inglasad men öppen så det borde vara regnsäker med OK ventilation.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Hej. Är lite konfunderad över vad du vill göra. Jag har FTX och luft/luft VP och använder FTX för både värmning och kylning av inkommande luft. 1,5 plans hus ca 150 m². Brodera ut texten så även jag fattar😉
 
R
data55 data55 skrev:
Första frågan är om värmeväxlaren brukar snurra när det är mer än 15+C temp ute eller om den stänger av sig själv för att spara energi. Det är ifrån fläktgrupp ca 2020 års model.

Har luftintaget på balkongen och tänkte koppla in en portable AC där. Inglasad men öppen så det borde vara regnsäker med OK ventilation.
Du riskerar att få kondens på ventilationsrören om du trycker in kalluft i dem.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du riskerar att få kondens på ventilationsrören om du trycker in kalluft i dem.
Den risken är liten och beror av flera parametrar. Du menar att FTX:en skulle kyla rören under daggpunkten för luften som är i isoleringen? Har aldrig fått det trots att jag har mitt hus vid sydkusten.
 
Jag fattar nu vad data55 är ute efter🤔 Det är inte effektivt att köra in kalluften direkt i FTX. Sätt den på lämpligt ställe för både uppvärmning och kylning (vid trappa, mitt i huset osv). AC kyler och cirkulera inomhusluften. Om du kyler ner inomhusluften så det är kallare inne än ute, kan du använda FTX för att kyla inkommande luft. Frånluften från de kylda rummen går via FTX och kyler inkommande luft. Du behöver bara ändra lite inställningar i FTX så rotorn roterar när du vill kyla. Jag ringde en tekniker hos tillverkaren och fick inställningarna. Efter någon dag är hela huset svalt. Kör på kylning/avfuktning på AC:n..
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
R
banjoragge banjoragge skrev:
Den risken är liten och beror av flera parametrar. Du menar att FTX:en skulle kyla rören under daggpunkten för luften som är i isoleringen? Har aldrig fått det trots att jag har mitt hus vid sydkusten.
Jag fått förklarat att det är skillnad på isoleringen om man vill köra kyla i FTXen eller inte. Jag blev avrådd till det just p.g.a. att alla befintliga rör på vinden skulle behöva isoleras om.

Varför skulle det bli skillnad bara för att den kylda luften tillförs vid inloppet av en AC istället för i själva FTXen? Eller var den ventilationstekniker jag pratade med ute och cyklade?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag fått förklarat att det är skillnad på isoleringen om man vill köra kyla i FTXen eller inte. Jag blev avrådd till det just p.g.a. att alla befintliga rör på vinden skulle behöva isoleras om.

Varför skulle det bli skillnad bara för att den kylda luften tillförs vid inloppet av en AC istället för i själva FTXen? Eller var den ventilationstekniker jag pratade med ute oc
Att det skulle vara skillnad på isoleringen m man kör kyla eller värme får jag inte ihop. Man kan ju köra ”nattkyla” på de flesta aggregat och jag har tagit in 10-gradig uteluft i systemet vid ett par tillfällen.
Att köra in ACn direkt i FTX funkar säkert men ACn återcirkulerar rumsluften när den kyler. Den kalla luften sjunker ju ner mot golvet. Samtidigt suger FTX ut varmluften i taket och skickar ut. Det går rätt fort. När ACn kylt ner huset under utetemperaturen startar rotorn i FTX och kyler inkommade luft med frånluften. Jag inbillar mig att det blir effektivare och temperaturen i huset blir jämn. När jag satte in ACn så räknade jag med att den skulle dra mycket energi men FTXen sparar ju även vid kylning precis som vid värmning.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
R
banjoragge banjoragge skrev:
Att det skulle vara skillnad på isoleringen m man kör kyla eller värme får jag inte ihop. Man kan ju köra ”nattkyla” på de flesta aggregat och jag har tagit in 10-gradig uteluft i systemet vid ett par tillfällen.
Jag är inte expert inom området, så jag kan knappast säga mycket mer än att det var vad killen som jag pratade med sa. Och det var en erfaren ventilationstekniker.

Jag vet i.a.f. så mycket att om man isolerar dåligt på varma rör blir det värmeförluster, om man isolerar (för) dåligt på kalla kan det bli vattenskador.

Men jag tror projektet är dödsdömt av andra anledningar (exempelvis på tok för lågt luftflöde i ventilationen för att kyla nämnvärt) så det är nog en ickefråga. Jag håller med om att en riktig AC, placerad inomhus, bör vara ett bättre val.
 
Fjärrkontroll för FTX-system med displayen visande "Std" och "SYSTEM OK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag delger dig de inställningar jag har på mitt FTX och AC/VP luft-luft.
Östbergs FTX Heru 62 T ställs in via fjärrkontroll och dessa inställningar finns generellt i alla FTX-aggregat, men kan heta lite olika. Bäst att kolla med tillverkaren. Jag tror inte installatörerna har alla detaljer, men jag ringde tillverkaren Östbergs och fick väldigt bra hjälp.
Tilluft 15°, tilluftsgräns 15°/24°, sommarkyla (nattkyla), fläkthastighet Standard vilket är det OVK-protokollet säger att det ska vara för godkänd luftväxling.
ACn är en Thermia Aura 5. Den ställs in på 23° och avfuktning. Avfuktningen gör att när man kommer in svettig från värmen utomhus, torkar kroppen snabbt och kyls av effektivare.
Huset är 1,5 plans med öppen planlösning (ca 150 m²) där vardagsrummet går upp i tak och ovanvåningen är helt öppen som en balkong. Lufthastigheten i FTX är OK med dessa inställningar. När jag kyler inkommande luft med FTX så visar indikatorn för återvinning minus! Om du sätter ACn centralt så kan du senare prova att mixtra med din FTX. Hos mig blev det en mycket positiv överraskning. Lycka till!
 
som nämts ovan i tråden. Kör FTX och AC'n separat. Du kan även då ta vara på kylan som ac'n ger med hjälp av ditt FTX. Bara att få in rätt parametrar i ditt aggregat.
Exempelvis att du har på kylåtervinning / sommarnattskyla.
Sen kör du en frånluftsreglering, jag skulle kört med en bör-värdeskurva på 17-23 grader och ett börvärde på 18.C.
 
data55 data55 skrev:
Första frågan är om värmeväxlaren brukar snurra när det är mer än 15+C temp ute eller om den stänger av sig själv för att spara energi. Det är ifrån fläktgrupp ca 2020 års model.

Har luftintaget på balkongen och tänkte koppla in en portable AC där. Inglasad men öppen så det borde vara regnsäker med OK ventilation.
Värmeväxlaren kan ha två funktioner. Dels vanligast, återvinna värme och återvinna kyla. I värmeläget beror det på vad du vill ha för tilluftemperatur. Vil du ha 18 grader i tilluft och det är 15 grader ute. Så kommer värmeväxlaren snurra. Och förhoppningsvis är frånluften så hög att du inte behöver gå in med värmesteget. När det gäller kylåtervinning. Som fungera följande. Först måste man veta utetemperaturen och sen frånluft temperaturen eller rumstemperaturen. Om det är varmare ute än inne. Börjar roterande värmeväxlaren och snurra. Tex ute 26 inne 23 och inställd tillufts börvärde på 18. När värmeväxlaren snurrar kyler 23 gradig luft 26 luft utifrån. Så får man lite kallare tilluft in. Tills temperaturen är lika inne och ute. Om det inte finns extern kyla inne. Typ luft luft i kylläge.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Värmeväxlaren kan ha två funktioner. Dels vanligast, återvinna värme och återvinna kyla. I värmeläget beror det på vad du vill ha för tilluftemperatur. Vil du ha 18 grader i tilluft och det är 15 grader ute. Så kommer värmeväxlaren snurra. Och förhoppningsvis är frånluften så hög att du inte behöver gå in med värmesteget. När det gäller kylåtervinning. Som fungera följande. Först måste man veta utetemperaturen och sen frånluft temperaturen eller rumstemperaturen. Om det är varmare ute än inne. Börjar roterande värmeväxlaren och snurra. Tex ute 26 inne 23 och inställd tillufts börvärde på 18. När värmeväxlaren snurrar kyler 23 gradig luft 26 luft utifrån. Så får man lite kallare tilluft in. Tills temperaturen är lika inne och ute. Om det inte finns extern kyla inne. Typ luft luft i kylläge.
Precis så funkar det! Som du ser kommer du att få jämn och fin avkylning i huset med hjälp av din FTX. Ett par tips "off topic" . Alt + 253 ger ² (m² t.ex.), alt +252 ger ³ (m³), alt +248 ger ° (°C), alt + 157 ger Ø. Lite sånt vi behöver när vi snackar 😉
 
banjoragge banjoragge skrev:
Precis så funkar det! Som du ser kommer du att få jämn och fin avkylning i huset med hjälp av din FTX. Ett par tips "off topic" . Alt + 253 ger ² (m² t.ex.), alt +252 ger ³ (m³), alt +248 ger ° (°C), alt + 157 ger Ø. Lite sånt vi behöver när vi snackar 😉
Tänk på bara att kyla kan ge kondens. Därför när man har kyla i ventilationsaggregatet blir det vatten i aggregatet som måste samlas upp ledas bort. Så vattentätt under aggregatet och typ golvbrun.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Tänk på bara att kyla kan ge kondens. Därför när man har kyla i ventilationsaggregatet blir det vatten i aggregatet som måste samlas upp ledas bort. Så vattentätt under aggregatet och typ golvbrun.
Jag har kört mitt i 5 år nu och har inte haft kondens. Det beror av både daggpunkt på inkommande luft och lufthastighet, men man bör hålla koll i aggregatet som Styrtekniker påtalar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.