Det påstås mycket från både höger och vänster att det skulle vara mer riskabelt ur vattenskadeperspektiv att installera t.ex en Unidrain än en traditionell brunn, men jag lyckas inte hitta några hårda fakta från varken försäkringsbolag eller branchorganisationer att så skulle vara fallet.

Så vad kommer ryktena ifrån?

Hantverkare som inte förstått hur de ska monteras?
Barnsjukdomar med första generationens linjeavlopp?

Förstår att vi inte har hela facit än, eftersom det är en relativt ny företeelse

Vad tror ni?
 
BirgitS
Jag tror att det tog ett tag innan anvisningarna hade blivit tillräckligt bra och innan hantverkarna hade förstått hur de skulle göra. Alltså typ barnsjukdomar.
 
  • Gilla
JDA
  • Laddar…
Ingen aning, men jag valde en hörnbrunn och fasen vet om det inte är säkrare. Den är svetsad i rostfritt och lätt att ansluta tätskiktet till. Dessutom slipper man stå och stampa på brunnen när man duschar!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Min personliga erfarenhet av detta är att tyvärr rent för många slarvar vid monteringen av fuktskyddet mot det rostfria men har man bara koll och gör detta korrekt så ser jag bara fördelar med dem precis som swirve skriver i föregående inlägg.

Jag har själv en ränna i vårt ena badrum sedan 7år tillbaka och ser inga problem med detta då jag valde en med uppvik av det rostfria både bakåt och åt båda sidorna samt slipade över det rostfria med smärgelduk ordentligt och tvättade rent innan sedan fukskyddet limmades med speciellt lim anvisat för detta moment.

Just detta med att slipa med smärgelduk är något jag tror många glömmer eller skiter i för jag har läst på ett antal ställen att folk gnäller för de har svårt och få fuktskyddet att fästa och det har jag aldrig haft på de i alla fall tiotalet jag satt under årens lopp.
 
  • Gilla
JDA
  • Laddar…
Helt klart är det svårare att få tätt när det är i en vinkel i stället för på en plan yta. Om det i praktiken är ett problem är en annan fråga.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt klart är det svårare att få tätt när det är i en vinkel i stället för på en plan yta. Om det i praktiken är ett problem är en annan fråga.
Men fuktskyddet mot en väggnära brunn ansluts ju mot en plan yta. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.