Delvis rivna väggsektioner som visar bjälkar och reglar i olika orienteringar i en renoveringssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi satte igång att riva de gamla infällda garderoberna i sovrummet för att fälla in ikea-stommar. Då hittade vi kraftiga bjälkar över garderoberna, och hela lodräta reglar, som ju indikerar på bärande vägg.. När vi frilade lite till (till vänster om garderoben) hittar vi dock en "vanlig" väggsektion som består av uppstyckade lodräta reglar, som bildar fack tillsammans med ett antal horisontella reglar. Denna typ av sektion känns ju inte bärande..

Nu till frågan... Är konstruktionen runt garderoberna bärande? Väggen går vinkelrät mot takstolarna, och huset är ca 7m brett.
 
L
Är det yttervägg ?? eller är huset tillbyggt med rum
Ser nästan ut som igensatta fönster med avväxling över
 
L Liteavvarje skrev:
Är det yttervägg ?? eller är huset tillbyggt med rum
Ser nästan ut som igensatta fönster med avväxling över
Varken yttervägg eller tillbyggt!

Bifogar bilder på orginalritningen
Är väggen mellan "rum" (nedan kallat sovrum) och "sovrum" (nedan kallar vardagsrum) sett från "rum". Det är alltså 4 garderober där de två mittersta går in i vårt sovrum och de två yttersta går in i vardagsrummet.

Väggen in mot vardagsrummet är jättetunn och väggen in mot sovrummet är en "riktig" vägg.

På genomskärsritningen finns en vägg utritad mitt under nock. Detta kan ju betyda att det finns bärande vägg där.

Originalritning som visar layout av sovrum och vardagsrum med garderober och tunn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsritning av en byggnad som visar potentiell bärande vägg under nocken och garderobsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Föhydringspapp och tretex utanpå reglarna va? Byggt på 40-talet? Enligt ett av dina andra inlägg renoverar du ett 40-talshus? Ser ut som hemma hos mig. "Egnahemshus" eller "Småstuga" eller vad det nu kallas. Kan vara bärande men det är svårt att svara på. Många av de här husen (om det nu är ett sådant) byggdes av bygglag bestående av de andra nybyggarna på gatan och/eller släkt och vänner så rätt mycket variationer förekommer och oftast finns inga konstruktionsritningar. Husen kan vara rätt känsliga för håltagning, särskilt om de byggts av moduler vilket den underliga skarvningen skulle kunna indikera. Skulle gissa på att det här är en innervägg som går mitt i huset ungefär? Går den mitt över eventuell lika placerad så kallad hjärtvägg i källaren? Jag funderar över väggen i bakkant på garderoberna, det borde ju också vara en innervägg och i så fall kan ju den vara bärande? Eller båda?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Föhydringspapp och tretex utanpå reglarna va? Byggt på 40-talet? Enligt ett av dina andra inlägg renoverar du ett 40-talshus? Ser ut som hemma hos mig. "Egnahemshus" eller "Småstuga" eller vad det nu kallas. Kan vara bärande men det är svårt att svara på. Många av de här husen (om det nu är ett sådant) byggdes av bygglag bestående av de andra nybyggarna på gatan och/eller släkt och vänner så rätt mycket variationer förekommer och oftast finns inga konstruktionsritningar. Husen kan vara rätt känsliga för håltagning, särskilt om de byggts av moduler vilket den underliga skarvningen skulle kunna indikera. Skulle gissa på att det här är en innervägg som går mitt i huset ungefär? Går den mitt över eventuell lika placerad så kallad hjärtvägg i källaren? Jag funderar över väggen i bakkant på garderoberna, det borde ju också vara en innervägg och i så fall kan ju den vara bärande? Eller båda?
Kolla mitt tidigare inlägg.. väggen i bakkant är inte bärande.. Endast ett lager plank. Stämmer att det är ett egnahemshus byggt med moduler :) även om det kan variera en del mellan husen så borde ju takstolarna vara desamma.. Antingen självbärande eller inte.. eller?
 
Fulkemisten
Ok, exakt samma planlösning som hemma hos mig. Jo, synd att det inte var den tunna väggen som skulle väck. Är rätt säker på att den där väggen är bärande. Självbärande takstolar i de här husen ser annorlunda ut med fler stöttor som ett fackverk. PMa mig om du behöver tips om kåken i övrigt.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok, exakt samma planlösning som hemma hos mig. Jo, synd att det inte var den tunna väggen som skulle väck. Är rätt säker på att den där väggen är bärande. Självbärande takstolar i de här husen ser annorlunda ut med fler stöttor som ett fackverk. PMa mig om du behöver tips om kåken i övrigt.
Hur menar du att takstolarna ser ut om dom är självbärande?
 
På en trekvart ungefär..
Ritning av ett byggnadssektion med måttangivelser och två röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fulkemisten
Exakt. Så ser min grannes takstolar ut och de har en något annorlunda sorts hus med annan planlösning i original. De har byggt ut och gjort om och hade då dit en konstruktör som definierade dem som just självbärande. De har tagit ned en vägg mitt under taknock. Sen får vi väl ta uppgifterna med en nypa salt. Det här är ju vad min granne sagt till mig, jag har inte sett några papper, men huset står kvar.
 
L
Dom som byggt har haft några ideer om något , det vita på första fotot är kvarvarande fönsterkarmar , verkar från början en yttervägg , med ett halvt gångjärn kvar , har dom vänt på huset när det byggdes tro , då det kan vara moduler enligt Fulkemistens teori .
Enligt ritningarna som jag hoppas ligger i fas med husets riktning så kan takstolarna ligga på den väggen som du ta bort , kanske om du går upp på viden och tittar , att det är en gavelspets där , om så är , så ligger den takstolen rakt på ( gammal yttervägg ) och vilar där
 
Tack för alla svar! I min värld känns det bara så konstigt byggt.. att man då inte har lagt en lång bärande balk, utan blandat bärande sektioner med ickebärande.. Vi ska prata med en snickare som jobbat mycket i den här typen av hus för att se om det går att lösa på något sätt.. tanken just nu är om det går att bredda den bärande sektionen så att vi får in två stycken stommar..
 
L Liteavvarje skrev:
Dom som byggt har haft några ideer om något , det vita på första fotot är kvarvarande fönsterkarmar , verkar från början en yttervägg , med ett halvt gångjärn kvar , har dom vänt på huset när det byggdes tro , då det kan vara moduler enligt Fulkemistens teori .
Enligt ritningarna som jag hoppas ligger i fas med husets riktning så kan takstolarna ligga på den väggen som du ta bort , kanske om du går upp på viden och tittar , att det är en gavelspets där , om så är , så ligger den takstolen rakt på ( gammal yttervägg ) och vilar där
De vita karmarna är dörrkarmarna till de gamla garderobsdörrarna :) det har alltså alltid varit garderober där.. problemet var att själva garderoberna är både bredare och högre än dörrarna.. Vi tänkte därför öppna upp för att för större öppning och på så sätt kunna utnyttja utrymmet bättre. Vi inser dock nu att dörrarna är så små för att dom begränsats av den bärande konstruktionen. Garderobsutrymmet går alltså in bakom reglarna som syns.
 
L
OK har misstolkat fotot lite , djupet syns inte riktigt , samt det med gångjärnet förvillade mig .
tittade lite extra . det två väggar med mellanrum och garderober i det , om den vägg som syns i bakkant av garderoben är tunn som du säger , så är det en extra vägg som tillkommit för att få garderoberna i liv med vägg och ingen baksida synligt ,
Då blir den främre väggen bärande och har växlats av ovan dörrkarmarna
 
Fulkemisten
T Tompsa skrev:
Tack för alla svar! I min värld känns det bara så konstigt byggt.. att man då inte har lagt en lång bärande balk, utan blandat bärande sektioner med ickebärande.. Vi ska prata med en snickare som jobbat mycket i den här typen av hus för att se om det går att lösa på något sätt.. tanken just nu är om det går att bredda den bärande sektionen så att vi får in två stycken stommar..
Det är det som är grejen. Husen är byggda såhär konstigt. Med moduler. Lagom stora för att levereras på en liten lastbil med gengasaggregat och bäras upp och resas på plats av typ 4 man. De är sedan ihopsatta med något så grönjävligt med långa och många spik. Det är därför en lång regel saknas i överkant. Det var hårt under kriget...
 
  • Gilla
Tompsa och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är väldigt tydligt att garderobsväggen ingår som en del i en bärande hjärtvägg. Takstolen är en variant av s.k. svensk takstol som inte är fribärande. Bjälkarna över garderobsdörrarna är avväxlingar. Vill du ta bort dem måste de ersättas med något annat, t.ex. en liten stålbalk eller en limträbalk. Man måste räkna på det. Vill du göra det lätt för dig kan du då utgå från de befintliga balkarna och räkna baklänges.
 
  • Gilla
Tompsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.