Forumvänner!
Jag håller på med en långsam renovering av ett enplanshus med källare, byggt ca 1950. Hallen är uppdelad på två "rum" där utrymmet närmast ytterdörren, ca 2 m2, är avdelat med en vägg (ritat med rött på planlösningen). Den här väggen har vi tänkt riva för att få en luftigare hall.

Jag har tänkt att husets bärande vägg är den som går genom mitten av huset, men frågan är om även hallväggen kan vara bärande? Anledningen till att jag undrar är att man valt en rätt rejäl regel till hallväggen (se pil på fotot), ca 190x75 mm. Det behöver i och för sig inte betyda så mycket då hela huset är byggt lite efter vad man hade liggandes.

Så, vad tror ni, går det att säga nåt om hallväggens bärande funktion?

Mvh,
Magnus
 
  • Planritning av enplanshus med markerad potentiellt bärande vägg och dimensioner på rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverad hall med träväggar, en tjock träregel markerad med pil och en vit ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla upp var takstolarna går, går oftast att se utifrån om det finns takutsprång.
Hur brett är det mellan takstolarna?
Hur är takstolarna byggda?
 
Det är ytterst osannolikt att hallväggen är bärande, men som Demmpa skriver är det klokt att kolla takstolarna först. Normalt finns inga bärande väggar i bottenvåningen på ett enplanshus, men spännvidden verkar stor och byggstilen (att döma av fotot) något osystematisk, så säker kan man inte vara.
 
Håller med ovanstående. Eventuellt skulle den där regeln kunna agera pelare mot en skarvad takstol eller något tungt.
 
Väggen är nästan garanterat, delvis bärande. Den väggen, tillsammans med vägg mot WC begränsar spännvidden på takstolarna. Se konstruktion och dimension av takstolarna. Kanske räcker det med väggen mot WC. Jag misstänker att det håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.