Hej, vi ska göra om i köket och för att få lite bättre plats har vi bestämt att riva en vägg. Väggen går vidare in i vardagsrummet där den redan är bortplockad till stora delar. Jag vet dock inte om väggen är bärande eller inte och hoppades kunna få lite hjälp här.

Antar att den i vardagsrummet är bärande då de lämnat kvar lite av väggen på båda sidor, men frågan är om den lilla del vi tänkt plocka bort också är det? Ser man på ritningen jag bifogar kan man se att väggen i källaren inte går exakt under väggen i bottenplan, kan den ändå vara bärande? :)
 
  • Skann.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt vilket håll ligger takstolarna? Det kan ge en indikation på vilka väggar som är/kan vara bärande. Men i ditt fall skulle jag ta dit nån som utifrån observationer på plats kan säga om det är bärande eller inte eftersom nästan halva väggen redan är borta.
 
Riskabelt att här bedöma detta. Omöjligt utifrån de ritningarna.

Det stå "källarvåning" och "bottenvåning". Finns det övervåning?? Hur ser den ut i så fall?
 
Jag skulle gissa på att väggen är bärande eftersom källarväggarna under verkar vara kraftigare än de på den andra ledden. Isf är även väggen som togs bort i vardagsrummet bärande och jag hoppas för din skull att det finns en balk som ersätter väggen.

Detta under förutsättningen att takstolarna går lodrätt på bilden.
 
Hej, tack för svaren, taknocken ligger åt samma håll som denna väggen vilket jag har läst mig till brukar innebära att den ska vara bärande, min fundering gick kring att väggen på andra sidan det lilla utrymmet som ligger innan köket, bär upp hela trappan och jag funderade då på om den kanske kan vara bärande istället.

Och ja det finns en övervåning, men där finns ju inga bärande väggar.
Väggen i vardagsrummet var med största sannolikhet bärande och jag antar att det ligger någon balk där uppe, antar att det är därför de låtit en "stump" av väggen vara kvar som pelare till denna. Detta är dock troligen gjort någon gång på 50-talet och har det inte rasat än så håller det nog ett tag till.:)
 
Hej, har öppnat upp väggen lite nu för att se om jag kunde bli något klokare av det. Kan den verkligen vara bärande när balken är kapad till halva bredden över dörrposten? De brädor som ligger över där och som i så fall borde ta tyngden istället har glipor emellan sig och verkar inte ha någon tyngd över sig alls? Balken är 95x95 men över dörren 45x95.
 
  • vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vägg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det kan finnas bärande väggar på en övervåning också.
 
P
Hur stort är huset? Alltså yttervägg till yttervägg? åt båda hållen?
Takstolar kan inte hänga hur långt som helst.
Jag tror nog att den är bärande. För varför skulle man annars lagt en hel avbärande balk över dörren?
Och just detta att man har sparat lite vägg i vardagsrummet. Har man tagit bort hela väggen där? Eller finns det plats för en balk närmast taket?
 
Hej, ja jag kanske ska ge en beskrivning av huset så kanske det blir lättare. Huset är ett 1 & 1/2 plans hus som är byggt 1946. Det är 90 kvadrat vilket innebär att undervåningen borde vara ca 55-60 kvadrat, och helt fyrkantigt. Huset var från början ett trähus men är någon gång klätt med tegel.

Ägaren vi köpte det av tog över det -54 och då var väggen i vardagsrummet redan borta har jag nu fått reda på, vilket kanske innebär att det inte fanns nån vägg från början. Även sett liknande hus på hemnet och de har inte heller den väggen utan bara "stumparna" av den. Taket i vardagsrummet är sänkt så över det finns plats för den balk som eventuellt sitter där.

Jag funderar kring om ytterväggarna i sig kan vara bärande när huset är såpass litet? Känns bara som det hade varit mycket smidigare om jag hade kunnat riva ner den lilla väggen utan att behöva dra upp en balk.:)
 
Det där är väldigt likt vårt.
Som sagt, inga bärande väggar på övervåningen. (vad skulle de bära?)
Den vägg som du vill ta bort är med all sannolikhet bärande. I vårt hus hade de till och med skarvat bjälklaget ovanpå den motsvarande väggen, vilket jag blev lite överraskad av. Det kan du troligen se om du ser några metallbeslag ovanpå väggen runt golvbjälkarna till övervåningen.
Ytterväggarna som inte är gavlar är också bärande. Gavlarna är troligen inte bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.