Hej!
Bor i ett Sävsjö modulhus från 1990.
Och håller på att renovera tvättstugan.

och när jag hade rivit gips så ser jag att det jag tror är en bärande vägg.
Kanske inte är det?

I de papper jag har står det att bärande väggar ska vara 45x70 cc40 med råspont och gips. Alltså 118mm tjock vägg..
Och övriga innerväggar är 45x45 reglar med råspont och gips. Alltså 93mm tjocka.

Detta är ”hjärteväggen” alltså den vägg som går mitt i huset…
Men har mätt lite och alla väggar är 93mm tjocka..

Huset är 1.5plan..
Inredning av ett förråd med isolering, vattenberedare, rör, och elledningar synliga under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takisolerat tak med synliga träbjälkar och rör, samt en del av en vit armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Is it a two storey house? It looks like a ground floor ceiling that houses the installations and stiffens the module during transport. However, the load-bearing structure of the second floor floor is above and is part of another module. They can prove it. The total thickness of the ceiling in such houses can be as much as 50-60 cm
 
Det går inte att säga utgående ifrån dom där bilderna. Har du ingen ritning? Vad är det vi ser på bilden, takstolarna? Är det ett mellanbjälklag? Placeringen på skarven/spikplåten till vänster på den andra bilden får en att misstänka att väggen inte är bärande utan att det är självbärande takstolar. Hade väggen varit bärande hade man rimligtvis lagt skarven rakt ovanför den?
 
F Finndjävel skrev:
Det går inte att säga utgående ifrån dom där bilderna. Har du ingen ritning? Vad är det vi ser på bilden, takstolarna? Är det ett mellanbjälklag? Placeringen på skarven/spikplåten till vänster på den andra bilden får en att misstänka att väggen inte är bärande utan att det är självbärande takstolar. Hade väggen varit bärande hade man rimligtvis lagt skarven rakt ovanför den?

F Finndjävel skrev:
Det går inte att säga utgående ifrån dom där bilderna. Har du ingen ritning? Vad är det vi ser på bilden, takstolarna? Är det ett mellanbjälklag? Placeringen på skarven/spikplåten till vänster på den andra bilden får en att misstänka att väggen inte är bärande utan att det är självbärande takstolar. Hade väggen varit bärande hade man rimligtvis lagt skarven rakt ovanför den?
sorry för dålig info.
Detta är typ den infon jag har i huspapper.
Rummet är det som heter KLV och väggen är den som är mot vardagsrummet.
Det är övervåning över.
Med snetak. Alltså 1.5 plans

tycker de är konstigt att de står måtten på bärande innerväggar och måtten på icke.
Men jag har inga bärande vad jag kan mäta mig fram till.

sen står de ju i bygglovet att ytterväggen är bärande?
 
  • Skärmdump av en PDF-fil med byggtekniska specifikationer för väggar och bjälklag på en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av PDF-dokument med byggnadsdetaljer och konstruktionsspecifikationer på en smartphone, menyn och statusindikatorer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre ritning av husplan, ligger på ett skrivbord omgivet av föremål inklusive en fjärrkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan, inkluderar kök, vardagsrum och sovrum, totalt 117.9 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av vad man ser på ritningen så skulle jag inte ta bort den väggen utan att avlasta med en balk.
 
F Finndjävel skrev:
Av vad man ser på ritningen så skulle jag inte ta bort den väggen utan att avlasta med en balk.
nej det har jag inte tänkt göra.
Sista bilden där tändstickan pekar där satte förra ägaren en balk när de öppnade.
Jag har dock byggt vägg igen. Men balken är kvar..

jag blir bara förvirrad av att de står att bärande väggar är 45x70 och så hittar jag ingen sån vägg?:crysmile:
 
Har nu öppnat väggen som är till höger om denna.
den har jag räknat med är inte bärande då innertaket sattes på plats innan denna..

öppnades upp för att elen som är utanför skall fällas in snyggt när elektrikern kommer och byter centralen.


Men visst är de cc60.. men de är ju liggandes.
Och de är inte 45x45 reglar utan 45x34..
Renoveringsarbete, elskåp, kablar, vattenvärmare, oavslutade väggar, elinstallationer, isolering på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Finndjävel skrev:
Av vad man ser på ritningen så skulle jag inte ta bort den väggen utan att avlasta med en balk.
skulle du våga ta bort råsponten utan att avlasta?
Endast tillfälligt för att öppna upp och eventuellt isolera.
Är en tvättstuga så tänker lite isolering kanske inte är fy skam.

verka vara byggd på samma sätt som den andra väggen jag la bild på här.
 
Ramverkstakstolar som du har är inte självbärande utan behöver mellanstöd nära husmitten. Föregående ägare har därför gjort helt rätt som förstärkt vid en öppning och du bör göra likadant.

För att få det rätt dimensionerat behöver du anlita konstruktör, eller i vart fall en erfaren snickare. Tänk också på att ändringar i bärande konstruktion är en anmälningspliktig åtgärd.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ramverkstakstolar som du har är inte självbärande utan behöver mellanstöd nära husmitten. Föregående ägare har därför gjort helt rätt som förstärkt vid en öppning och du bör göra likadant.

För att få det rätt dimensionerat behöver du anlita konstruktör, eller i vart fall en erfaren snickare. Tänk också på att ändringar i bärande konstruktion är en anmälningspliktig åtgärd.
ja det är jag väl medveten om :D
Men jag tycker bara det är skumt att det står 45x70 på bärande innerväggar.
Men de finns inga såna..

frågade även kommunens bygglovsavdelning.
Om jag öppnar väggen och ersätter råsponten med t ex plywood.
Så fick jag till svar att de ej behöver anmälas.
Då råsponten är där för att ha något att skruva upp saker i.

men nu verkar det ju inte finnas några väggar som är bärande med de måtten de står i papperna..

vad menar du att jag ska förstärka upp?
Jag skall ju inte ta bort väggen.
 
Sorry, läste slarvigt!
Hursomhelst så har väggen en bärande funktion, även om den har klenare dimension än ritningen säger. Det är inte första och inte sista gången något sådant händer.

Hörde för ett tag sedan om en byggfirma som inte monterat alla takstolar enligt ritningarna eftersom de inte tyckte det behövdes så många…
 
mexitegel mexitegel skrev:
Sorry, läste slarvigt!
Hursomhelst så har väggen en bärande funktion, även om den har klenare dimension än ritningen säger. Det är inte första och inte sista gången något sådant händer.

Hörde för ett tag sedan om en byggfirma som inte monterat alla takstolar enligt ritningarna eftersom de inte tyckte det behövdes så många…
mexitegel mexitegel skrev:
Ramverkstakstolar som du har är inte självbärande utan behöver mellanstöd nära husmitten. Föregående ägare har därför gjort helt rätt som förstärkt vid en öppning och du bör göra likadant.

För att få det rätt dimensionerat behöver du anlita konstruktör, eller i vart fall en erfaren snickare. Tänk också på att ändringar i bärande konstruktion är en anmälningspliktig åtgärd.
ingen fara!

känns som att de flesta väggar är byggda av block som är 120breda och då liggande reglar.. och sen är dessa skråspikade ihop genom råsponten..

jag kommer ej riva denna väggen. Tanken är isåfall bara att ersätta med plywood för jag behöver öppna upp den..

men det är ju rätt stor skillnad på 45x70 cc 40 och 45x45cc 60..
Som är liggande t om..
De är 120 mellan de stående.
 
A amoreex skrev:
skulle du våga ta bort råsponten utan att avlasta?
Endast tillfälligt för att öppna upp och eventuellt isolera.
Är en tvättstuga så tänker lite isolering kanske inte är fy skam.

verka vara byggd på samma sätt som den andra väggen jag la bild på här.
Ja det går bra att ta bort den tillfälligt. Väggen behövs mest för att stöda bjälklaget till vinden så att det inte blir svajigt. Du får lägga några tillfälliga stöttor.

Att väggen är klenare än ritningen beror troligtvis på att hustillverkaren medvetet snålat för att öka vinsten. Såna är dom.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ja det går bra att ta bort den tillfälligt. Väggen behövs mest för att stöda bjälklaget till vinden så att det inte blir svajigt. Du får lägga några tillfälliga stöttor.

Att väggen är klenare än ritningen beror troligtvis på att hustillverkaren medvetet snålat för att öka vinsten. Såna är dom.
ja okej!
Får undvika att hoppa omkring på övervåningen när jag tagit bort råsponten.:crysmile:

rätt så sjukt egentligen.. man får ju hoppas de ändå gjort en beräkning på att det räcker med den tjockleken.

tror du att det gjort någon nytta med isolering i den väggen?
Andra sidan är nämligen vardagsrum.
Och här kommer ju värmepump stå..
Den gamla har vi ju hört surra.
 
Insulation in internal walls is used not for thermal but acoustic reasons
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.