Hej!

Jag märkte nyss att det var blött längst en bit av ena källarväggen. Jag la dit lite trä igår och mycket riktigt hade den sugit åt sig.

Huset byggt 48
Dränerat 90-talet
Gammal plastmatta i källaren och en del släpp från det jag tror är innan dräneringen.
Inte särskilt fuktigt.

Just denna vägg har inte putslagats pga förra ägaren inte kom åt (äldre man).

Nu har det regnat och smält här uppe och ser nu att det är hål vid trappen på utsidan ungefär vid samma område som fukten.

Kan det vara så enkelt att trappan är boven?
Hur kan jag laga sprickorna?
Hur brådskande är det? Idag är det oinredd lager i det rummet.

Tack alla på förhand!
 
  • Hörn av rum med trähyllor, mögelskador på vägg, betonggolv och lös träbit. Tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller träbit nära mögelskadad vägg och golvkant med fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa av betong, mossa, vägg, påse, grus, utomhusscen, dagtid, försummad tillstånd, hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg i betong intill en grå vägg, tecken på slitage och sprickbildning där de möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av problemet kan vara att dräneringsmattan (platon eller liknande) inte har någon täckande kantlist så regn som slår mot sockeln rinner in bakom mattan och fuktar upp väggen.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Såhär ser det ut på övriga ytterväggar i samma rum
 
  • Litet trästycke mot vit vägg, ojämnt betonggolv, skuggor, inomhus, enkel, övergivet objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
En del av problemet kan vara att dräneringsmattan (platon eller liknande) inte har någon täckande kantlist så regn som slår mot sockeln rinner in bakom mattan och fuktar upp väggen.
Tack för svar!
Har tänkt på det och planerat att åtgärda så fort som möjligt. Tyvärr har det kommit in grus och skit i mattan runt hela huset så jag får krypa runt med pincett. :)
 
Är det dränerat bakom trappan? Ser inte var platonmattan slutar.

En gissning är ju annars att det var jobbigt att dränera under trappan och man struntade i det.
Och det är ju inget akut skulle jag säga, fundera på om ni inte vill göra någon snyggare trappa om några år, kanske med tak över, och ta hand om det då.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Plastmattan gör väl så att fukten vandrar ut i sidorna och upp i väggarna. Jag skulle aldrig våga lägga plastmatta dikt an betong i källare. Sen ser det ut som att hyllorna skruvats direkt mot yttervägg. Inte heller helt bra. Betongen måste kunna andas.
 
  • Gilla
ballder och 3 till
  • Laddar…
Är det svartmöggel under plastmattan eller bara smuts?

Vad är det för lutning på trappstegen ?rinner vatten mot väggen och ansamlas? Borde inte vara så svårt att se.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Jag fastnade lite på ytterväggen.

Som ovan noterade, jag hade nog också pronto plockat bort plastmattan, då kan iaf fukten från golvet ta sig rakt upp. Så mycket fukt och plastmatta är dåligt.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Ja, plastmattan är ju rena döden. Ta bort omedelbart.
 
  • Gilla
HusMosen
  • Laddar…
Tack för svar!
Jo mattan ska bort. Har kommit annat i vägen men nu ryker den. Tror att det är både smuts och mögel.

Ingen dränering bakom trappen så det kommer nog fukt därifrån också.
Kan jag laga sprickorna? Skulle det plus ett tak hjälpa?

Mvh
 
Är det trappa ner under marknivå med en brunn längst ner?
I så fall skulle jag nog fixa ett tak oavsett om det är möjligt. Eller i värsta fall byta till kupolsil.
Då minskar man risken för vatten in i källaren under skyfall betydligt.
Men det löser nog inte ert fuktproblem i väggen.

Täta skadar väl inte, men jag killgissar att det är en måttlig mängd vatten som letar sig in där.
Stora fuktkällan är nog avsaknad av platonmatta och plastmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.