Jag vet inte riktigt om jag är i rätt kategori på forumet, men men...

Då de i närheten av mig har fällt en massa fläderträd som är ganska så stora, och jag är finsnickare, så kliar det lite i fingrarna att hämta sig lite virke och göra något av.
Men jag har hört (och läst) att även stammen och grenar av flädern innehåller något slags gift som väl inte är så nyttigt.

Från wikipedia: "Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som i kontakt med vatten avsöndrar blåsyra. Vid kokning splittras sambunigrin och gifteffekten försvinner."

Det står lite olika på olika sidor, men jag har aldrig hittat någonstans där det rent ut står att det skulle vara farligt att arbeta med eller liknande, så jag undrar helt enkelt om någon vet om det är farligt eller inte?

Väldigt tacksam för svar!

/Niklas J
 
Blåsyra är detsamma som vätecyanid. Är väl inte speciellt nyttigt. ;)
 
Nu är det nog inga större mängder det handlar om.

Klippt från en 7,5 hp inlämningsuppgift på Umeå universitet.

De ursprungliga amerikanarna utnyttjade bären från S. nigra som föda och
använde trädets ihåliga stam för att tillverka pilar och flöjt. I den antika Grekland
utnyttjades fläderstammen för tillverkning av musikinstrument bl.a. sambuke (Kiple
och Ornelas, 2000). S. nigra har även på olika sätt använts inom hushållet . Veden som
är gulvit och som saknar kärna är både tung, hård och stark och blir gul vid oxidering.
Den sägs vara det bästa virket för tillverkning av träskedar men den har även använts
till andra ändamål såsom spinnrockar, spolar, vävkammar, garntrissor, handtag m.m.
(Vedel et al., 2004).


Biverkningar och toxikologi
Blomman från S. nigra och dess mogna bär är ätbara (Lewis och Elvin-Lewis, 2003)
medan råa och omogna bären innehåller cyanogenisk sambunigrin, som vid överskott
kan orsaka diarréer och/eller kräkningar. Ett stort intag av diuretika kan orsaka
hypokalemia (Duke et al., 2002). De omogna bären kan även orsaka lätta magtarmbesvär (Bruneton, 1999). De gröna delarna av växten, som innehåller glykosider,
är också giftiga då de kan spjälkas till vätecyanid, även kallad blåsyra (Vedel et al.,
2004). Vätecyanider hämmar enzymet cytokrom c oxidas som finns i mitokondriet och
inaktiverar därmed cellandningen som är essentiell för cellens överlevnad (Mulder
och Dencker, 2006).
 
Redigerat:
Som du skriver är det ju barken, bladen o rötterna som innehåller ämnet.
Antar att du inte ska använda några av dessa delar (möjligtvis bark kanske) så det borde ju inte vara större fara isåfasll att använda stammen utan bark.
 
Ok, tackar så mycket för svaren. Det verkar ju som att det går att använda sig av träet då utan risk för hälsan. Så nu blir det flädersnickeri...
 
Ja det har ju tillverkats både det ena och det andra (musikinstrument och pluggar) av fläderträ så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en hälsofara. Ett problem är väl att träet är ganska mjukt och förr trodde man att möbler av fläderträ skulle locka in småfolket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.