A
Hej.
Enligt Tibber har de 12 dagar i december kostat mig 1000 KW och 5150 SEK. När jag laddar ner min december förbrukning per timme från Ellevio, som är min nät-leverantor och läser in filen till https://timpriskollen.se/kalkylator räknar den ut att mina kostnader med tim-pris skulle ligga på 3500 och med viktat spotpris på 3400 .
Tibber skriver att dem INTE lägger till mer än 36 kronor per månad och att mana 'bara' betalar timpriset.
Jag undrar om flera upplever att Tibber räknar på ett annorlunda sätt?
Mvh /Eric
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ja något konstigt även med Greenly!
Samma som du förklarar.

har skickat och frågat vad som står på.
 
eavogels skrev:
Hej.
Enligt Tibber har de 12 dagar i december kostat mig 1000 KW och 5150 SEK. När jag laddar ner min december förbrukning per timme från Ellevio, som är min nät-leverantor och läser in filen till [länk] räknar den ut att mina kostnader med tim-pris skulle ligga på 3500 och med viktat spotpris på 3400 .
Tibber skriver att dem INTE lägger till mer än 36 kronor per månad och att mana 'bara' betalar timpriset.
Jag undrar om flera upplever att Tibber räknar på ett annorlunda sätt?
Mvh /Eric
Inkluderar timpriskollen moms 25%, avgifter som ursprungsgaranti, elcertifikat och handelskostnader till elbörsen?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Ska väl inte spela någon roll om du har Tibber eller Vattenfall eller vad som helst? Timpris är timpris. Sen är det lite olika påslag.
 
Men Tibber har ett påslag som definitivt inte är lägst i branschen. Men marknadsför avtalet som att de inte har påslag. De räknar helt enkelt inte sina påslag som påslag utan som elpris. De har inte orimligt höga påslag, men det är ful marknadsföring. Trotts det har de bland de nöjdaste kunderna.
 
  • Gilla
Stark-Johan och 6 till
  • Laddar…
Jag tror de är bra på marknadsföring iaf.
 
  • Gilla
LymesRegis2011
  • Laddar…
Tibber tjänar ju enligt uppgift rätt stora pengar på smartladdningen också som en del i att buffra elnätet, ganska smart affärsidé.
 
  • Gilla
Oakleye
  • Laddar…
I
Har själv varit på väg att gå över till Tibber baserat på kompisar som är helnöjda. Detta är dock inte första tråden jag läser om att Tibber nästlar in extra pålägg på priset och det har visat sig riktigt svårt att få kontakt med deras support.

Vi gav dem fullmakt i Nov att föra över oss, eftersom vi inte hört något från dem, inte ens en bekräftelse på beställning så kontaktade vi dem. De har ingen telefonsupport, endast chat via deras websida, det stod inom 2 dagar men det blev 6 dagar. Det framgick då att de inte fått svar från vår nuvarande elleverantör och att de struntat i det!? Inget meddelande tillbaka till oss och ingen uppmaning om att vi själva kunde sköta överföringen vilket skulle gå snabbare. De verkade inte vidare intresserade av att ha oss som kund, kanske lika bra det. Har ställt par motfrågor men de får man väll inte svar på förens om ytterligare 5-6 dagar.

Nu får det bli en ny utvärdering vilket bolag man ska byta till.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Det där priset du får ut kan väl inte inkludera alla påslag som elcertifikat, handelskostnader och moms? Det låter i sådana fall oerhört lågt.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
De priser som presenteras på timpriskollen är exkl. moms, antar att Tibber visar inkl. moms.
Dock är diskrepansen ändå stor. Tibber hade senaste månaderna ett påslag (de kallar det för annat) om ca 10-15 öre/kWh vill jag minnas, men även det utgör ju inte hela skillnaden.

Sedan är ju förstås frågan vad du menar med om Tibber är ett dåligt val.
Menar du just Tibber som elhandelsbolag? Eller menar du ett elavtal timdebitering vs. ett avtal med rörligt månadspris?
Den förra är avgörande på vad du tycker att du får utöver elkostnaderna, de har ju lite styrning av elbilsladdning, uppkoppling av värmepumpar, solceller osv. Men för detta betalar man också lite högre påslag än vad vissa andra leverantörer har.
Om timdebitering är ett bra alternativ för dig över huvud taget beror på hur din förbrukningsprofil ser ut jämfört med andra i ditt område.
 
  • Gilla
Roberth Johansson
  • Laddar…
Är det inte så att det viktade rörliga priset sätts när månaden är slut, oftast visar det priset för månaden innan, det rörliga priset i december kommer vara mycket högre än det som var i november.
 
  • Gilla
Roberth Johansson
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Är det inte så att det viktade rörliga priset sätts när månaden är slut, oftast visar det priset för månaden innan, det rörliga priset i december kommer vara mycket högre än det som var i november.
Det viktade priset för månaden sätts mycket riktigt när månaden är slut, timpriskollen tittar dock på vad det skulle vara så här långt in i månaden och utgår alltså inte från föregående månad. Sannolikt kommer det slutgiltiga priset vara högre än det som nu presenteras om man får tro prognoserna om fortsatt elpris i den nuvarande nivån.
 
T
eavogels skrev:
Hej.
Enligt Tibber har de 12 dagar i december kostat mig 1000 KW och 5150 SEK. När jag laddar ner min december förbrukning per timme från Ellevio, som är min nät-leverantor och läser in filen till [länk] räknar den ut att mina kostnader med tim-pris skulle ligga på 3500 och med viktat spotpris på 3400 .
Tibber skriver att dem INTE lägger till mer än 36 kronor per månad och att mana 'bara' betalar timpriset.
Jag undrar om flera upplever att Tibber räknar på ett annorlunda sätt?
Mvh /Eric
Jag kollade lite inför tecknande och man framstår vid en första anblick som seriösa och rejäla. Noterar också att fler leverantörer kopplar på timprisavtal och finns på elskling där tibber märkligt nog saknas.
Det är lite falsk marknadsföring från tibber eftersom dom vill få det att framstå som om du bara betalar spotpriset, samtidigt som dom har texter som faktiskt avslöjar att dom har ett påslag för sina "kostnader". Men vad jag sett står dessa texter inte tillsammans, varför feltolkning av det sammanlagda upplägget troligen är vanligt och naturligtvis gynnsamt för tibber.
Men det är ju en gangstermarknad denna elmarknad, som så många andra avreglerade marknader, och tills vi till äventyrs får politiker som är någorlunda anständiga och reglerar denna vilda västern så får vi stå ut med att luras på många miljarder i icke definierade och fluktuerande "kostnader" och "viktade månadsmedelpriser". Det här är naturligtvis drömmen för vår tids företagarkultur, tjyv- och bedrägerikulturen, att få lura folk och slippa redogöra, granskas eller på något sätt regleras och bara kunna sätta ett pris vilket som helst månad för månad. "Vi har en kostnad som läggs på spotpriset, men vilken kostnaden är talar vi inte om, den ska du dumma elkund som vi fått som smörgåsbord av våra korrupta politiker bara betala."
 
  • Gilla
  • Arg
Ockupanten och 10 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Jag kollade lite inför tecknande och man framstår vid en första anblick som seriösa och rejäla. Noterar också att fler leverantörer kopplar på timprisavtal och finns på elskling där tibber märkligt nog saknas.
Det är lite falsk marknadsföring från tibber eftersom dom vill få det att framstå som om du bara betalar spotpriset, samtidigt som dom har texter som faktiskt avslöjar att dom har ett påslag för sina "kostnader". Men vad jag sett står dessa texter inte tillsammans, varför feltolkning av det sammanlagda upplägget troligen är vanligt och naturligtvis gynnsamt för tibber.
Men det är ju en gangstermarknad denna elmarknad, som så många andra avreglerade marknader, och tills vi till äventyrs får politiker som är någorlunda anständiga och reglerar denna vilda västern så får vi stå ut med att luras på många miljarder i icke definierade och fluktuerande "kostnader" och "viktade månadsmedelpriser". Det här är naturligtvis drömmen för vår tids företagarkultur, tjyv- och bedrägerikulturen, att få lura folk och slippa redogöra, granskas eller på något sätt regleras och bara kunna sätta ett pris vilket som helst månad för månad. "Vi har en kostnad som läggs på spotpriset, men vilken kostnaden är talar vi inte om, den ska du dumma elkund som vi fått som smörgåsbord av våra korrupta politiker bara betala."
Fast om det inte passar är det ju enkelt att visa sitt missnöje genom att byta elbolag. Visst, de kan luras en månad eller två innan man får tillräckligt med data på fötterna för att kunna dra slutsatser, men sedan får man nog ta på sig en del av ansvaret själv också.
 
  • Gilla
Johannesbook och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast om det inte passar är det ju enkelt att visa sitt missnöje genom att byta elbolag. Visst, de kan luras en månad eller två innan man får tillräckligt med data på fötterna för att kunna dra slutsatser, men sedan får man nog ta på sig en del av ansvaret själv också.
Man gillar ju Tibbers profil med deras shop och alla smarta prylar som synkar med allt. Tibber Pulse är ju också riktigt bra! Men att det tar dagar att komma i kontakt med deras support känns ju inte bra. Inte heller om det är som ni säger att de har dolda påslag…

Vad finns det för bra alternativ till Tibber?
 
  • Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.