Hej

Ska välja ytskikt i två mindre badrum i ett sommarhus. Golv och väggar ska vara i samma material (ev lite grövre struktur i golv som ”halkskydd”). Vi är bara intresserade av ”ärliga” material som inte försöker vara något de inte är (ex granitkeramik med tryckt yta). Finast vore kalksten men den är ganska känslig mot syror och starka rengöringsmedel. Vi gillar också Terrazzo som inte heller tål vad som helst.

Har ni någon uppfattning om det är skillnad i känslighet mellan Terrazzo och kalksten?

Ett alternativ är att välja en massiv granit men behöver i så fall hitta ett stenbrott som har någon relativt ljusgrå sort som går att göra till väggplattor.

Hoppas på kloka synpunkter här!
 
Hej,
Jag har ingen erfarenhet av Terrazzo tyvärr men vill ändå slå ett slag för granitkeramik. Det finns en del riktigt snygga som ”lurar” mig som i vanliga fall är rejält petig med material. Jag har hellre ett fräscht rum om 10 år efter en rejäl städning än ett som inte tål att användas..
 
  • Gilla
RanSan23
  • Laddar…
Ja, vi har med en fusk-kalksten från Bricmate som en joker men stör oss på att det inte är äkta och att trycket upprepas (ska enligt uppgift vara ca 6-7 olika plattor). Visst går det att lura ögat och sätta dem i olika riktning men varje gång jag går in i ett sådant badrum är det lätt att identifiera återkommande mönster på plattorna.

Då väljer vi nog hellre en ”äkta” granitkeramik som inte låtsas att den är något den inte är. Ex Höganäs Grynna Speckled Grey
 
Provade nyss att hälla lite ättiksprit på en provbit av äkta kalksten. Det bubblade rejält och blev en ljusare ton på stenen. Som väntat.

Gjorde samma sak med Terazzo (Herrljunga). Bubblade också men inte lika intensivt som på ren kalksten. Likartad blekning men syntes mindre då Terrazzon är mer spretig än den lite mer homogena kalkstenen.

Nu är det ju badrum som är aktuellt och inte kök där både vinäger och andra syror är vanligare. Handlar framför allt om att inte använda starka rengöringsmedel.
 
Vi har travertin, vilket också är en "mjuk sten" men har impregnerat den med Sealer och det står emot syra, men man måste torka av om man spiller och inte låta det ligga för länge...
Kanske testa på en kalksten om det är ett alternativ?
 
  • Gilla
hoogey
  • Laddar…
BirgitS
H hoogey skrev:
Nu är det ju badrum som är aktuellt och inte kök där både vinäger och andra syror är vanligare. Handlar framför allt om att inte använda starka rengöringsmedel.
Fast i badrum använder man ofta en syra för att få bort kalkfläckar.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i badrum använder man ofta en syra för att få bort kalkfläckar.
Väljer vi kalksten tänker vi inte ha någon duschvägg etc och använda rengöringsmedel (såpa) som inte löser upp kalk. Annars kommer det inte funka.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
H hoogey skrev:
Väljer vi kalksten tänker vi inte ha någon duschvägg etc och använda rengöringsmedel (såpa) som inte löser upp kalk. Annars kommer det inte funka.
Väldigt stor risk att någon i framtiden använder badrumsrengöring om man tar in städhjälp eller när ni sålt till någon med mindre koll. Tänk också på att ni måste ha väldigt bra vatten så att det inte blir kalk- eller järnfläckar, för för dem vill man använda någon form av syra. Jäkla bökigt det där eftersom sten är så fint, men det blir skador så lätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
H hoogey skrev:
Ett alternativ är att välja en massiv granit men behöver i så fall hitta ett stenbrott som har någon relativt ljusgrå sort som går att göra till väggplattor.
Duger det inte med färdiga granitplattor?
 
C cpalm skrev:
Duger det inte med färdiga granitplattor?
Kan vara så det slutar. Nackdelen med granit är att det är lite mörkare och dyrare.
 
H hoogey skrev:
Kan vara så det slutar. Nackdelen med granit är att det är lite mörkare och dyrare.
Vi valde också länge och velade... Kom fram till att vi kör på lerkeramik och travertin, för det är snyggast.
Hur mycket kalkfläckar jag än får putsa mekaniskt i framtiden är det värt det (hoppas jag).
Vi hittade ingen granitkeramik som såg vettig ut i våra ögon, trots ca. 20 olika provbitar.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi valde också länge och velade... Kom fram till att vi kör på lerkeramik och travertin, för det är snyggast.
Hur mycket kalkfläckar jag än får putsa mekaniskt i framtiden är det värt det (hoppas jag).
Vi hittade ingen granitkeramik som såg vettig ut i våra ögon, trots ca. 20 olika provbitar.
Vi känner likadant kring granitkeramik...
Nu letar vi ett lokalt stenbrott i nordvästra Skåne eller Halland... Utgå från vad de har för sten. Hopplöst svårt.

Men frågan kvarstår: Någon som vet skillnaden i tålighet mellan Terrazzo och kalksten?
 
BirgitS
Det beror på vilken sten som man blandar ner i cementmassan, alltså när man gör Terrazzo. Är det bitar av kalksten så blir ju de bitarna lika ömtåliga som hel kalksten, är det granit så blir det tåligare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hoogey skrev:
Vi känner likadant kring granitkeramik...
Nu letar vi ett lokalt stenbrott i nordvästra Skåne eller Halland... Utgå från vad de har för sten. Hopplöst svårt.

Men frågan kvarstår: Någon som vet skillnaden i tålighet mellan Terrazzo och kalksten?
Terrazzo är ju komposit med inblandad sten i, så det lär nog hålla lika bra som granitkeramik, om man väljer en Terrazzo av kvalitet.

Kalksten är porös och behöver tätas i badrum. Detsamma gör man med en Sealer, men sen beror det på slipningen också hur mycket porer den har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.