Har en enplansvilla på 120 kvm, ca 8x16 m. Byggd 2005 på platta på mark med golvvärme i hela plattan.

Huset är byggt utan hjärtvägg. Taket bärs upp av regelstommen i ytterväggar. Nu funderar jag på att bygga på en våning. Är detta möjligt utan hjärtvägg? Grunden är ju inte förberedd för detta så en hjärtvägg skulle riskera att knäcka plattan på mitten.

Man kan ju givetvis växla av med järnbalk men denna skulle ju bli 16 meter lång och resultera i två stora punktlaster istället. Att bila upp golvet och göra ny grund tror jag inte på, det är ju golvvärme överallt.

Har ni någon idé om hur man löser detta? Går det att förstärka på något sätt så att det håller med en till våning?
 
Tja!

Ja, det beror lite på hur brett huset är. Alltså, hur lång spännvidd det är mellan ytterväggarna. Problemet blir ju inte taket, då "vanliga" takstolar klarar ganska lång spännvidd, utan mellanbjälklaget. Normalt att använda i mellanbjälklag är väl kanske 45x220 vilka klarar en spännvidd på typ max 4,5-5 meter med cc 60. Har du däremot spännvidd uppåt 8-9 meter måste man gå på och köra limträ.

Någon får väl rätta mig om jag har fel, men detta är min erfarenhet.

Jag har gjort en del lyft åt Åtvidabergs hus och takvåningar och de har en duktig konstruktör (som jag inte mins namnet på nu). Men ring och surra lite med dom och berätta ditt problem, så har de säkert några fina idéer!

Hade det däremot varit mitt hus, hade jag förmodligen sålt huset och byggt nytt. Lär landa på samma peng i slutändan och det känns ju tråkigt att riva isär ett 5 år "nytt" hus. Hård dom, jag vet, men ärlig =)

// Totte
 
Otto, heter killen!
0120 249 65
Numret till åtvidabergs

otto@atvidabergs.com

Bra att ha å göra me!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.