Hej,
Jag börjar planera för isolering av mitt garage. Steg 1: en elektriker fixar elen (rör dragna av förra ägare).
Steg 2: isolera väggarna, tänker göra det själv.
Steg 3 är krångligare dvs isolera taket. Min fråga är om det är rätt byggt. W-takstolar, plåttak på läkt och sen direkt luft-/ångspärr utan något råspont (se bilder). Är det ok enligt branschen? Måste taket byggas om inför isoleringen?

Tar gärna emot tips hur man gör. Tack på förhand!
 
  • Garage under renovering med W-takstolar, synlig isolering och ångspärr av typen "Bison Säkerhetsväv" installerad under plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av W-takstolar med ångspärr och elektriska kablar synliga i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagetak med W-takstolar, synlig isolering, luft-/ångspärr och elektriska installationer monterade på läkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser rätt ut, ska du isolera mot yttertaket eller ha en vind och isolera vindsgolvet?
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser rätt ut, ska du isolera mot yttertaket eller ha en vind och isolera vindsgolvet?
Jag har inte bestämt mig om det blir mot yttertaket eller nere mot takbjälkarna. Vad är bäst? Vad är enklast? Spontant tycker jag inte det blir så mycket plats kvar att använda på vinden med tanke på W-takstolarna.
 
Platt tak skulle jag säga, då kan du spruta in isolering/lösull om du vill.
 
  • Gilla
ilcretzzo
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Platt tak skulle jag säga, då kan du spruta in isolering/lösull om du vill.
Om man väljer att isolera i platttaket måste man göra något med snedtaket innan? Skaffa luftspal?
 
I ilcretzzo skrev:
Om man väljer att isolera i platttaket måste man göra något med snedtaket innan? Skaffa luftspal?
Lämna en springa längs ytterväggarna, görs enkelt med en skiva av något slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.