Kör en vattenmantlad kamin kopplad till ack-tank och eldar ca 3 pallar per säsong. Använder alltid Sundström halvmask med P3 när jag dammsuger/sotar kaminen. Kör en

Är astmatiker men upplever inga direkta problem.

Däremot så gnager det alltid lite då och då kring den där kaminen och ask/sot etc.

Man hittar ju mycket artiklar kring eldandets hälsofaror men det gäller ju oftast vanlig ved. Hur är det med aska och sotpartiklar från Pellets?

Kör med en Kärcher AD2 asksug som jag rengör religiöst men kan ju inte garantera att något inte smiter utanför och hamnar i vardagsrummet eller i mig när rengör kaminen. Vad tror ni?
 
Tomture61
I vanlig ved så finns det tungmetaller + fina partiklar (sot)
Borde vara samma sak för pellets , kommer ju från samma ställe ;)
 
>Ingen fara för dig som är så noggrann.
Farligt för hälsan är att få röken in i bostadsrummet, inte pga tungmetaller utan beroende på cancerframkallande föreningar i röken. Öppen spis är no-no men för en välskött pelletskamin där man inte öppnar luckan stup i ett för att lägga in några vedpinnar är nog riskerna nära noll.
Ta som skräckexempel i stället radhustanten som installerade kamin med rökutlopp några meter från grannens friskluftsintag där fläkt blåser in luften utifrån. Finns tråd om detta och många byggahusare tyckte att lite rök får man tåla. Kommunen gjorde ingenting trots anmälan vad jag kommer ihåg.

Vad är det för tungmetaller i granvirke? Finns det de som äter askan och får i sig dessa tungmetaller. Vilka tungmetaller rör det sig om?
 
Jag vet inte hur gammal du är, men du behöver inte oroa dig för akuta faror iallafall.
Jag har jobbat med oljeeldning(mycket sota pannor blev det) i 20 år, samt eldat ved & pellets i 17år efter oljeeldnings-perioden och lever & har hälsan ännu.
Sen behöver man ju inte direkt inhalera sotet.
 
Vi har en liten luftrenare i vardagsrummet som mäter partikelhalten och varvar upp om luften blir sämre. Och det händer ibland när jag mekar i kakelugnen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har en liten luftrenare i vardagsrummet som mäter partikelhalten och varvar upp om luften blir sämre. Och det händer ibland när jag mekar i kakelugnen.
Prova tänd några värmeljus, då varvar våra upp på max.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Prova tänd några värmeljus, då varvar våra upp på max.
Då fungerar den! Gaserna från värmeljus av paraffin är direkt ohälsosamma.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har en liten luftrenare i vardagsrummet som mäter partikelhalten och varvar upp om luften blir sämre. Och det händer ibland när jag mekar i kakelugnen.
Vad är det för typ av luftrenare? länk?
 
Vi använder BlueAir.
 
Har 4st hemma från BlueAir. Kör 2 av dom minsta ur Classic serien och en mellan modell och största går i vardagsrummet/kök. Dom går samtliga i lägsta fläktläget, utom när ljus tänds, då varvar dom upp.
 
H hullan skrev:
Kör en vattenmantlad kamin kopplad till ack-tank och eldar ca 3 pallar per säsong. Använder alltid Sundström halvmask med P3 när jag dammsuger/sotar kaminen. Kör en

Är astmatiker men upplever inga direkta problem.

Däremot så gnager det alltid lite då och då kring den där kaminen och ask/sot etc.

Man hittar ju mycket artiklar kring eldandets hälsofaror men det gäller ju oftast vanlig ved. Hur är det med aska och sotpartiklar från Pellets?

Kör med en Kärcher AD2 asksug som jag rengör religiöst men kan ju inte garantera att något inte smiter utanför och hamnar i vardagsrummet eller i mig när rengör kaminen. Vad tror ni?
Vissa industridamsugare har grova filter eller öppningsbara filterpåsar Dessa filterpåsar skall man se upp med. Har varit med när det fina askdammet gått rakt igenom damsugaren och ut i vardagsrummet. Efteråt så modifierade jag filterpåsen att den försluts med 2 smala brädor/ribbor som 2 kruvar håller ihop
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.