Fräsade & slipade fram en snygg skärbräda i ek nu i veckan. Nu påstod vissa att träslaget ek är olämplig som skärbrädsmaterial då den innehåller garvsyra som reagerar kraftigt med matvaror. Det sägs att bok är det enda trämaterial som fungerar i köket. Fast så säljs skärbrädor av ek precis överallt, så jag vet inte vad jag ska tro på.

Era kommentarer?
 
Enda nackdelen som jag hört talas om är att ek med sin hårdhet är onödigt tufft mot knivarnas eggar.

//Ronnie
 
C
magnlar skrev:
Fast så säljs skärbrädor av ek precis överallt, så jag vet inte vad jag ska tro på.
Tja, Per Morberg kan ju t.ex. inte ha fel med sin 4 000-krs skärbräda :D

Men skärbrädor i trä är ju ur hygienisk synvinkel överhuvud taget rätt olämpliga för de flesta ändamål, och är inte tillåtna vid yrkesmässig matlagning. Själv använder jag bara träbräda till att skära upp bröd, och som underlag för plastbrädorna.
 
Varför är de olämpliga? Vad jag har läst så visar vetenskapliga undersökningar på att bakterietillväxten är större i plastskärbrädor än i de av trä.
 
  • Gilla
ironpower och 6 till
  • Laddar…
Ska man ha en skärbräda i trä bör den vara ihopsatt av ändträ för att vara skonsam mot knivarna. Detta är dock inget som gemene Svensson märker något av med sina knivar köpta på rean i lokala mataffären, möjligtvis att kniven ser en rullslip en gång var tredje år på sin höjd.
 
arkTecko skrev:
Varför är de olämpliga? Vad jag har läst så visar vetenskapliga undersökningar på att bakterietillväxten är större i plastskärbrädor än i de av trä.
Om man inte rengör dem kanske. Men en plastbräda kan du ju köra i t.ex. diskmaskin där temperaturen tar död på bakterierna, vilket är svårare med en stor träbräda.
 
engs
AndersS skrev:
Om man inte rengör dem kanske. Men en plastbräda kan du ju köra i t.ex. diskmaskin där temperaturen tar död på bakterierna, vilket är svårare med en stor träbräda.
Vad jag läst så är en ny i plast mer hygienisk än en i trä. Men när de är inslitna är den i plast mycket sämre. Detta för att man med knivskär i denna riskerar få små kapslar med fukt och mat som återförsluts så de kan ligga och gotta sig i till nästa gång man skär precis där.

Bakterier kräver väl ofta en 90C för att ta död på de?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så ekens garvsyra som reagerar med matvaror är en ren hittepå?
 
BirgitS
engs skrev:
Vad jag läst så är en ny i plast mer hygienisk än en i trä. Men när de är inslitna är den i plast mycket sämre. Detta för att man med knivskär i denna riskerar få små kapslar med fukt och mat som återförsluts så de kan ligga och gotta sig i till nästa gång man skär precis där.

Bakterier kräver väl ofta en 90C för att ta död på de?
Det behövs ändå mer för att ta död på bakterier i vilostadiet, när man steriliserade instrument på sjukhus förr var det 120 grader i 20 minuter eller något liknande. Däremot är bakterier känsliga för rengöringsmedel och det är ju därför det räcker bra att handdiska tallrikar i ljummet vatten.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
magnlar skrev:
Så ekens garvsyra som reagerar med matvaror är en ren hittepå?
Jag har fått höra från en god vän, som jobbar som kökschef/restaurangkökskonstruktör/catering att bok är det enda träslag som är godkänt för livsmedelskontakt (glasspinnar). Numera verkar det bara var plast. Han sa också att en filéad fisk som fått ligga i 10 minuter på en ekskiva inte anses tjänlig som föda. Kanske överdrivet, men det ligger nog något i det med garvsyran. Samtidigt läste jag en test i någon tidning där ek hävdades vara ett lämpligt träslag om det inte hade sprickor.
 
magnlar skrev:
Fräsade & slipade fram en snygg skärbräda i ek nu i veckan. Nu påstod vissa att träslaget ek är olämplig som skärbrädsmaterial då den innehåller garvsyra som reagerar kraftigt med matvaror. Det sägs att bok är det enda trämaterial som fungerar i köket. Fast så säljs skärbrädor av ek precis överallt, så jag vet inte vad jag ska tro på.

Era kommentarer?
Bara kör. Mycket snack om bakterier, slöa knivar samt ditten och datten. Har haft ek som skärbräda så länge jag kan minnas och aldrig någonsin råkat ut för bakterier eller slöa knivar därav. Det senare kommer oavsett, men det fixar man enkelt med jämna mellanrum. Har en Minosharp Plus3 som även kirrar Global.
 
  • Gilla
woodchuck och 2 till
  • Laddar…
Vi ska nog hålla isär restaurangkök, storkök, etc, och inte jämföra med matlagning i hemmet. Visst kan det finnas kunskap att hämta men det är trots allt olika förutsättningar.
Använder både plast och trä, det som är smidigt med plast är det jag nämnde tidigare att de enkelt kan ställas in i diskmaskin.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Kan inte uttala mig om garvsyrans fara i matlagning men hur det är i trä. Alla småsågare som jag är, låter eken ligga sågad ute i minst 1år ofta längre för att naturen skall få bort så mycket som möjligt. Sedan stoppar man in det i torken och torkar ner det. Torken rostar sönder annars på grund av garvsyran. Så köper man ek från någon småsågare så bör det inte vara så mycket garvsyra kvar. Vet inte om stor industrin har tid att låta eken ligga innan torkning eller inte, gissar att det kan bero på vart man köper. Ha ek liggandes i ett år är dyrt efter som man ligger ute med pengar och vänta ett år på intäkt.
 
Problemet med ek är väl mest att den har porer/gropar där "skit" kan samlas.
 
Ek används till lagring av whisky och andra goda drycker. Skulle det vara farligt hade vi dött av garvsyreförgiftning långt före alkoholen ger oss ev. problem. ;)
I USA och till många av deras whiskysorter får endast nya tunnor användas, sedan skeppas merparten av dem till Skottland för fortsatt användande. Visserligen kolas en del tunnor men kan inte tänka mig att den metoden skulle "avgifta" dem helt från garvsyran.

Så jag vill nog hävda utan vetenskaplig bevisning att det går alldeles utmärkt att använda ek till skärbräda.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.