Äntligen levererades mitt kök i veckan. Tyvärr har tillverkaren på eget bevåg gjort stommarna något mindre djupa än överenskommet vilket är ett problem om jag skall få plats med de lådor jag planerat. De föreslår nu att de skall ta loss ryggarna (som som på vanliga Ikea-möbler och liknande är lite försänkta i ryggen, i ett infräst spår i sidbitarna) och sätta nya ryggar (masonit 3mm tror jag att de är) på baksidan av stommen istället (dvs inte försänkt).

Finns det risk att detta kan påverka den långsiktiga stabiliteten negativt (är ryggen viktig för att alla hörn på stommen skall hålla sig exakt 90 grader)?
 
Ikeas stommar flexar lite trots att baksidan är ditsatt. Men om det är ett kök så stabiliserar ju stommarna varandra om man skruvar ihop dom samt bänkskivan.
 
Det tror jag inte. Skåpet behöver någon form av diagonalförstärkning precis som t ex regelväggar. Däremot spelar det mindre roll om masoniten ligger i ett spår eller är spikat på baksidan men det ska vara många spik. Om TS lyckas få dit skivor som går över två eller fler skåp så är det faktiskt en stabilitetsfördel.
 
Stabiliteten tror jag inte är något problem. Möjligen just vid ihopsättningsfasen. På normala möbler med masonitbaksida så sitter antingen masoniten spikad i en försänkning, eller inskjuten i ett spår. I båda fallen används skivan som en "vinkelhake". När man spikar så trycker man skivan mot de frästa kanterna i ett av hörnen. Det ger en vinkelrät stomme.

Om man nu spikar på baksidan på frihand, så behöver man säkerställa vinkelrätheten på något annat sätt. Ex. med en lång vinkelhake. Det blir då dessutom nästan en tvåmansjobb. En som håller vinkelhaken och ev. klämmer på stommen medan en spikar.

Om skivan sitter utanpå baksidan så betyder ju det att stommarnas baksida inte kommer ända in till väggen, masoniten kommer att ligga direkt mot väggen. Troligen inget problem med det, men man kanske bör fundera några minuter på vad det kan innebära. Ex. om det finns någon liten ojämnhet i väggen.
 
Även med bakstycket måste man säkerställa att stommen är vinkelrätt, görs enklast med pythagoras sats
 
Bob_the_builder
AndersMalmgren skrev:
Även med bakstycket måste man säkerställa att stommen är vinkelrätt, görs enklast med pythagoras sats
Vissa tycker DEN är enklast, andra diagonalmäter och ytterligare en kategori litar på vinkelhakar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Story tack för alla svar!

Installatören verkar inte tycka det är några problem om ryggen helt tas bort (blir i så fall från de flesta skåp). Vi får se hur de gör, det är tyvärr väldigt mycket som avviker från beställningen så diskussionen handlar nu om huruvida det går att åtgärda på plats eller om en del eller allt behöver ta en runda förbi fabriken igen innan det kan monteras :( .
 
C
Det enkla svaret på frågan är att ryggen/baksidan är helt avgörande för skåpets stabilitet.
Därmed, som andra är inne på, inte sagt att det är kritiskt efter att skåpet monterats eller att det inte går att montera en annan baksida på ett tillfredsställande sätt.
Men, njaaa, gör om gör rätt är min åsikt. Vad installatören tycker i en sådan här situation är förstås oftast starkt färgat av dennes egenintresse, så det kanske man skall ta med en nypa salt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hade bett tillverkaren bygga nya stommar eller tagit de felaktiga kraftigt rabatterade, typ halva priset.
 
Typ allt är typ allt fel i leveransen... men kökssäljaren säger att allt (på deras bekostnad) skall byggas om på plats. Jag har svårt att stå på mig när alla experter (dvs säljaren plus installatören) hävdar att det inte spelar någon roll med saker som ryggen t ex.
Något har gått allvarligt fel i leveransen (helt klart köksföretagets fel, men eftersom de lovat att åtgärda det så vill jag inte hänga ut dem).
 
Spikar plus limar de skivorna på baksidan bör det bli starkare än bara spikat i spåren så jag skulle inte vara så orolig för det
 
C
Antar att stommarna är i folierad spånskiva? Det är ju hopplöst att snickra med (finns t.ex. en bra anledning till att bakstycket monteras i ett spår och inte spikas eller skruvas fast). Inte minst om det skall bli snyggt också.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag tror det är folieras spånskiva. Ryggarna sitter monterade i spår och är fastsatta med typ häftpistol tror jag.
 
Men vad exakt är det som blivit fel på stommen? Det låter i färsta inlägget som att stommen har fel mått? Inta bara att skivna sitter för långt in eller ngt. sådant.

Om ex. djupet på skåpen avviker från beställningen (och med mer än några mm) så gäller ju helt klart omleverans.

Detta med skivor som spikas på, hur ser det ut vid en gavel på skåpen? där blir det ju en synlig glipa mot väggen. och tänker de dölja den med en extra täcksida så blir ju åter måttet påverkat, och det ger ett annat utseende på köket.
 
cpalm skrev:
Antar att stommarna är i folierad spånskiva? Det är ju hopplöst att snickra med (finns t.ex. en bra anledning till att bakstycket monteras i ett spår och inte spikas eller skruvas fast). Inte minst om det skall bli snyggt också.
Jag skjuter fast alla bakstycken som inte sitter i spår med klammerpistol, 16mm. Så skjuter leverantören fast dem på det viset så lär det sitta i spånskivan.
Dyckert däremot ger inte samma stabilitet, men det finns ju lim som komplement till en sådan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.