För ett par veckor sedan anlitade jag en rörfirma för att ta bort och flytta gamla rör in i ett duschutrymme.
Huset är byggt 74 och rören var original. Duschen är i tvättstugan i källaren med betongplatta.
Jag har läst på lite om säkert vatten, men eftersom firman är certifierad så tänkte jag att det ska vara lugnt.
Duschutrymme i källare med betongväggar och nyligen dragna vattenrör som går in ovanför golvet. Rören är ej fixerade och kommer in på fel sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tiden reagerade jag dock på att rören dragits in på samma ställe som de gamla, alltså ca 20-30 cm ovanför golvet rakt in i duschutrymmet. Det var också böjda rör som var indragna.

Två synliga rör sticker ut ca 20-30 cm ovanför golvet i ett ofärdigt duschutrymme, rören går rakt in i väggen och omkringliggande området är ännu inte kaklat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bad att få raka rör då jag inte skulle kunna sätta kakel runt böjda rör på något bra sätt.
Detta åtgärdades, men jag påpekade att jag inte trodde att det var godkänt att dra in synliga rör i ett duschutrymme.
Rörläggaren påpekade att detta inte var något han hade lärt sig och att det inte var något problem.
När jag senare läste på igen så tycker jag inte att det går att feltolka texten från Säkert vatten som säger att
"
I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:

  • direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
  • särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant
  • rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter över färdigt golv och minst 100 mm från tak
"
Två synliga rör ovanför duschgolvet, placerade nära hörnet i ett duschutrymme med betongväggar och golv, som nyligen har installerats av en rörfirma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut idag och jag har reklamerat jobbet, men firman svarar inte längre. Mitt nästa drag blir att anmäla till ARN.
Ovanpå detta så blandade han ihop är varm- och kallvattenrören så de kommer in på fel sida.
Rören är ej heller fixerade på någon sida, så de kan röra sig och kommer då att skada tätskikt och kakel...

Är detta uppenbart fel eller tolkar jag texten fel?
Tacksam för svar från folk som vet och inte tyckare. Jag vet att detta ser ut som ett oseriöst jobb!
 
BirgitS
Jag tycker att du tolkar texten rätt, dvs. som jag gör.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med inga tappvattenrör in vid duschplats. Det är en av de ändringarna som har skett i branschstandard, förr gick nästan alltid rören in vid duschplats. Så har det varit i samtliga mina gamla badrum. Om du accepterar utanpåliggande rör så gör genomföreningen nära taket ovanför duschplatsen och dra ned rören.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med inga tappvattenrör in vid duschplats. Det är en av de ändringarna som har skett i branschstandard, förr gick nästan alltid rören in vid duschplats. Så har det varit i samtliga mina gamla badrum. Om du accepterar utanpåliggande rör så gör genomföreningen nära taket ovanför duschplatsen och dra ned rören.
Ja, jag tycker inte att man borde kunna tolka texten på annat sätt.
Jag har skickat samma fråga till firman men inte fått något svar.

För mig handlar det om att jag vill ha en godkänd rörgenomföring. Det är inga problem att dra rören direkt in i blandaren då de enbart ska gå genom en 10cm djup vägg i lättbetong.
Detta är inte heller den primära duschen i huset.
Jag kan också känna att man som hantverkare borde ha någon slags yrkesstolthet i det jobbet man gör.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att du tolkar texten rätt, dvs. som jag gör.
Ja den känns inte så svår att tolka på det sättet.
 
Claes Sörmland
M mklauser skrev:
Det är inga problem att dra rören direkt in i blandaren då de enbart ska gå genom en 10cm djup vägg i lättbetong.
Då ska det väl vara rör i rör för att vara godkänt i dag? Inte kopparrör som på bilden.
 
Rickard.
Det finns inga krav på rör i rör.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det lättbetongvägg i källaren, så spelar det väl inte så stor roll.
Hur segraren ut på andra sidan väggen?
 
Menar du att det inte spelar roll med rör i rör?
Kopparrör monterade halvvägs in i en vägg, med synliga skruvkopplingar och säkerhetsventil. Rören är målade och installationen verkar inte vara korrekt utförd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde han på andra sidan. Jag tycker inte att det är så bra gjort och det finns även en skruvkoppling halvvägs in i väggen som inte känns så bra.
 
De hade alltså kunnat gå vidare någon meter upp på motsatt sida och dragit rören direkt in i blandaren, men valde att använda de gamla genomföringarna för att slippa borra två nya hål? Helt fantastiskt hur vissa hantverkare kan fortsätta få kunder.
 
B Bonzo2000 skrev:
De hade alltså kunnat gå vidare någon meter upp på motsatt sida och dragit rören direkt in i blandaren, men valde att använda de gamla genomföringarna för att slippa borra två nya hål? Helt fantastiskt hur vissa hantverkare kan fortsätta få kunder.
Ja det går alldeles utmärkt att dra rören så de kan gå direkt in i blandaren.
Nej, han borrade nya hål strax ovanför de gamla. Men man kan ju tycka att han borde valt det godkända sättet istället för det snabbaste... Firman är ändå certifierad med Säkert vattten.
Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, vask och skåp. En röd cirkel markerar rördragningen bakom torktumlaren under bänkskivan. Verktyg och handskar ligger på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är andra sidan. Den röda cirkeln markerar var rören är dragna.
 
  • Ledsen
Rickard.
  • Laddar…
M mklauser skrev:
Så här ser det ut idag och jag har reklamerat jobbet, men firman svarar inte längre. Mitt nästa drag blir att anmäla till ARN.
Har du betalat?

Välkommen till forumet!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du betalat?

Välkommen till forumet!
Tack! :)
Inte än, men tyvärr så är fakturan skickad via Resurs-bank, så firman har redan fått sina pengar av dem. Jag har nog inget att komma med där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.