Vår frys (snart 15 år) orkar inte hålla mer än -12, och gurglar lite när kompressorn är igång. Påminner lite om en dykare, men mkt svagare om det hjälper.
När jag kikade på rören v kompressorn ser det ut som bifogat.
Bild på en frys kompressor med synliga rör och misstänkt kylmedelsläckage eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta skräp som jag kan tvätta/skrapa bort eller är det hål på röret? Om det är hål, kan jag laga det själv? Har sett tips på tejp+aluburk.
Om det inte är hål, räcker det m att fylla på kylmedium? (Antar att det är tekniker som gör det) Hur ofta är det lämpligt att göra detta?

Frysen är en Cylinda FST 3544N

/Mats
 
Gillar också när saker går att laga men fylla på köldmedium på en 15 år gammal frys hade jag inte brytt mig om att göra. Köp ny?
 
A
inget konstigt med dessa bilder
jag tror att det har frusit igen, du kan ju kolla innanför gallret i toppen om du ser kylflänsarna
om du hör fläkten i skåpet kan det vara illa men annars gör som alltid:
stäng av skåpet
dra ur sladden
töm skåpet
ta bort all inredning
lämna dörren öppen i 2 dygn
starta och testa om det funkar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
....
stäng av skåpet
dra ur sladden
töm skåpet
ta bort all inredning
lämna dörren öppen i 2 dygn
starta och testa om det funkar.
Tack för svar.
Det var detta vi provade, men efter 48+ timmar var det fortfarande bara -12....
 
A
Rätt fräckt om skåpet höll - 12 efter att det varit avstängt i 48h...
Men hör du fläkten nu.?
 
  • Gilla
Mats_Upp
  • Laddar…
Hej igen Electroluxaren. Joda, det var ett syftningsfel.
Vi provade igen efter att frysen varit avstängd några dagar till, Denna gång med termometer nedsänkt i en bytta med vatten så kröp den ned till -25. Så, då är väl frysen friskförklarad igen. Men var det för att fläkten fick hicka innan (den är nästan tyst) eller om det var för att vi inte mätte i ett medium eller för att frysen inte var riktigt avfrostad - vem vet? Men för säkerhets skull kommer vi att avfrosta något oftare än vart annat år från och med nu.
Vi var väl kanske lite bortskämda med att det bara behövde frostas av vart 5e år eller så när den var ny.
Tack för svar och engagemang på vägen :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.