Tjenixen

Min grundläggare är i full färd med grunden till garaget.
Men blev dock lite osäker när jag såg detta

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De två gula tomrören är placerade rätt och hamnar i färdig vägg.
Däremot så hamnar avloppsröret (röret längst in) också i väggen. Vilket inte känns rätt
Likaså PEX slangen kommer bli i väggen

Enligt mig så måste dessa flyttas in så de hamnar innanför färdig vägg.

Eller kan man göra såhär?
 
S
Avlopp ska väl gå dit du ska ha dom, golvbrunnar och handfat etc, varför skulle du vilja ha avloppet sticka upp i ett hörn sådär?
 
Avloppsröret i hörnet är bara för att PEX slangen skulle dras.
Så det är bara det innersta röret som är för avlopp.

Men de går ju som jag förstår det rakt upp i färdig vägg, vilket inte känns rätt
 
nudeljavel skrev:
Avloppsröret i hörnet är bara för att PEX slangen skulle dras.
Så det är bara det innersta röret som är för avlopp.

Men de går ju som jag förstår det rakt upp i färdig vägg, vilket inte känns rätt
Det där kröker dem rätt i cellplasten sen antar jag?
 
Det känns ju som att detta jobb är långt ifrån så pass klart att man kan dra några slutsatser till om det är rätt eller fel.
 
Garageplattan är 8x10,8meter
Och på ritningen så står det färdigt yttermått 8,1x10,9
Väggarna består sedan av 195regel, sedan en 45a och ett lager osb och gips

Det ska också muras upp en kant av lecablock
Och den muren borde ju tangera yttermåttet av kantelementen.

Som det är nu så måste det ju göras ursparningar i lecan och även i väggblocken
 
Men vad är det för avlopp du ska ha i väggen då?

Normalt sett drar man ju avloppet upp ur marken och sen bort dit det ska vara under betonggolvet i cellplasten eller under cellplasten, därav att det du visar på din bild inte kan vara det slutgiltiga innan gjutning, hade det varit klart för gjutning på bilden du lagt upp så är det ju mer oroande.

Därav att det är svårt att säga om någon gjort fel långt innan det är klart för gjutning.
 
A nudeljavel skrev:
Tjenixen

Min grundläggare är i full färd med grunden till garaget.
Men blev dock lite osäker när jag såg detta

[bild]


De två gula tomrören är placerade rätt och hamnar i färdig vägg.
Däremot så hamnar avloppsröret (röret längst in) också i väggen. Vilket inte känns rätt
Likaså PEX slangen kommer bli i väggen

Enligt mig så måste dessa flyttas in så de hamnar innanför färdig vägg.

Eller kan man göra såhär?


Har du bilder på hur det blev sedan. Har samma problem men inne i huset så vet inte hur dessa kommer bli sedan. Troligen stänger de bara väggarna. Och då kan det väll komma vatten ånga eller fukt sippra upp i rören inne i väggen.
 
T terzy skrev:
Har du bilder på hur det blev sedan. Har samma problem men inne i huset så vet inte hur dessa kommer bli sedan. Troligen stänger de bara väggarna. Och då kan det väll komma vatten ånga eller fukt sippra upp i rören inne i väggen.
Vårt garage 6x8m. VA draget ca 170mm från ytterkant (snuddar insida vägg - 145+45mm 2 x gips) form så att man kan bygga in en box och gömma VA upp tll andra vån på garaget. LItet uppstick för handfat. Vatten rör PEX32 går strax innanför v´färdig vägg. Elen drog jag på utsida platta för FSM från utsida.
 
  • Flygbild av parkering med två fordon, släpvagn, skylt och diverse föremål vid klippvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongplatta, betongbil, byggarbetsplats, grusgrund, morgon eller skymning, isolering vid kant, träd, fordon i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder innnan gjutning
 
  • Konstruktion av fundament, armeringsjärn, avståndshållare, förberedelse för gjutning, isolering på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med pågående arbete, armeringsjärn, isolerplattor, avloppsrör och kabelskyddsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y Ylex skrev:
Fler bilder innnan gjutning
Y Ylex skrev:
Fler bilder innnan gjutning
Tack så mycket, tyvärr är våra redan ingjutna. Så behöver se hur folk gör om det blir så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.