I början på nästa år ska vi ta in offerter på att fräsha upp utsidan av vårt hus. :)

Eftersom man inte vill sitta still i ett år, bara för att upptäcka att något saknas när man vill dra igång, så skulle vi gärna vilja ha era utlåtanden om ritningarna vi kommer att lämna över till snickarna är tillräckliga.


Det vi ska göra är följande.
  • Byta tak, inklusive förlängning av takfot som blivit väldigt liten efter tilläggsisolering (denna gjordes många år innan vi flyttade in).
  • Byta fasad inklusive fönster.
  • Bygga ett uterum.
  • Bygga en trapp, med avsats längst upp, till den inglasade altanen.
  • Göra om entré-taket samt trappen som leder upp till den.
Det vore också intressant för oss att få lite kvalificerade gissningar på vad vi betalat för alltihopa då vi tycker vi betalat för mycket.
Vi har utöver ritningarna fått ett hembesök och två förslagsskisser.

Skissförslag: http://dl.dropbox.com/u/59396627/skissförslag.jpg
Skissförslag uterum: http://dl.dropbox.com/u/59396627/skissförslag_uterum_fasader.jpg
Fasad: http://dl.dropbox.com/u/59396627/CAD_fasad.pdf
Detaljer fasad: http://dl.dropbox.com/u/59396627/Detaljer_fasad.jpg

Någonting som saknas eller behöver göras tydligare?
 
Jag upptäckte precis själv en sak, som ni andra inte hade kunnat se eftersom ni inte vet hur huset ser ut idag (ska lägga upp bild efter jobbet).
Fönstren på övervåningen är av lägre modell än dom vi har idag.

Arkitekten har placerat dessa lägre fönster med underkanten högre upp än vad vi har underkant på fönstren idag.
Det känns som det kommer att bli en hel del merjobb för att få det att se bra ut på insidan huset.... om det går överhuvudtaget.
Det kommer ju att bli ett ganska stort avstånd mellan radiator och fönsterbräda. :mad:
 
Så här ser det ut från baksidan idag.
Baksida_idag.JPG

Så här är föreslår arkitekten att det ska se ut.
Baksida_senare.JPG

Mäter jag från taknocken så kommer underkant på fönstret flyttas upp nästan 15cm.

Går man tillbaka och tittar på skisserna så ser man förvisso att fönstren verkar vara lite lägre, men det var inget vi tänkte på då att det kunde bli följder på insidan huset.

Inte kan det väl vara mitt jobb att gå in och bryta arkitektens jobb i tid och påpeka att vi inte vill göra något som kräver ombyggnation av insidan? :confused:

Jag är rädd för att dom kommer kräva oss på mer pengar när vi kommer in till dom och säger att vi vill ha detta ändrat.
 
Det skulle verkligen uppskattas om någon, helst några, hade lust att ge lite input. :)
Säg gärna till om det är någon information som saknas för att kunna ge ett bra svar.

Om en moderator tror att jag har större chans att få ett svar om tråden flyttas till annan del av forumet så vore jag tacksam så ni gjorde så. :)
 
Om jag förstått allting rätt så är anledningen till att de väljer att ha "kortare" fönster alltså för att taket på uterummet är för högt? Taket på uterummet måste gå att utforma annorlunda så att ni slipper byta ut era fönster. Minska på lutningen eller ändra takform. Bara att säga till dom att ändra det då det är helt befängt att ni ska behöva byta fönster på övervåningen.
 
Jag tror att anledningen till att fönstren på övervåningen gjordes lägre är att vi sa att vi ville ha 20tals-stil på huset.
Men en arkitekt kan väl inte bara ta för givet att man vill dra det så långt så att man är villig att fixa till hela övervåningens ytterväggar (på insidan), varav ett av rummen är ett badrum?!?
 
Arkitekter har en tendens att tänka lite väl mycket på utformningen och inte så mycket till hur det fungerar i praktiken. Jag tror inte de överhuvudtaget övervägt hur mycket extra arbete det blir på insidan p.g.a. en så liten ändring.

Ni har ju självklart det slutgiltiga ordet, vill ni inte gå igenom allt detta extra jobb är det bara att säga till arkitekten att komma på en ny lösning. I slutändan är det ni som ska bo i huset och det är även ni som står för notan, arkitekten är bara en hjälp på vägen.
 
Tack för svaret.

Jag kan förstå att Arkitekten tänker mest på utformningen. Jag förstår också att det inte kommer bli några problem om jag bara går tillbaka och säger att jag inte är nöjd, sätter in lite mer pengar, för att sedan få ett nytt förslag.

Är det mitt ansvar att kolla upp med snickare etc. om det som arkitekten ritat är genomförbart utan att göra allt för stora ingrepp/extraarbeten, för att sedan gå tillbaka till arkitekten och säga att det inte fungerade... efter det betala för en ny ritning och upprepa ovanstående kontrollprocedur?!?
Jag trodde inte att man endast betalade för att få ett estetiskt tilltalande utseende, utan även något som är fungerande och acceptabelt genomförbart för gemene man.

Om man t ex ber en elektriker att byta en ljusarmatur så skull man kanske bli lite lite sur om han valde en annan ljuskälla så man skulle bli tvungen att köpa en ny dimmer också.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.