Hej!

Har en fråga om råspont är godkänt som underlag, först en beskrivning av mitt badrum:

Mitt radhusbadrum är från 1957, det är 2,6 meter långt och 1.6 meter brett. Ena långväggen är lägenhetsskiljande och murad i betonghålsten, det är mot denna vägg som alla blandare och avlopp sitter. Plus att vattnet kommer ut genom betongen, ca 25 cm över golv.

Ytbeklädnaden bestod av ytterst våtrumstapet. Sedan under denna hittade jag spaltväggar i Perstorpsplatta som skarvats med lister i aluminium. Bakom Perstorpsskivorna satt det masonitskivor, som i sin tur spikats i råspont som spikats på träreglarna.

Andra långväggen (den som inte är lägenhetsskiljande) samt kortväggen ut mot hallen hade som sagt träreglar med råspont/masonit/Perstorpsplatta.

Kortväggen mot utsidan av huset är intressant, man kan snacka om ventilation. På denna vägg sitter det i stället för råspont glespanel, man verkar ha tagit spillbitar av plant och spikat med stora glipor mellan.

Kan inte hitta några spår av tätskift i väggarna, verkar som att man satsat på bra ventilation i stället.

Golvet består av klinker på en fabriksgjuten betongplatta som man tydligen hissat upp på första våningens reglar (badrummet ligger på andra våningen).

Hur som helst hittar jag inget mögel i själva träet, allting ser ljust och friskt ut och det är ingen dålig lukt. Att jag vill göra om bardummet har med finish att göra plus att jag vill öka vattentåligheten.

Hur skall jag göra? Träfiberskivor är ju inte godkända som underlag, men råspont? Har funderat får att skruva upp cementskivor på de tre väggar som är träregelkonstruktioner och så lägga tätskikt. Funkar detta? Vore kul att slippa riva ner hela väggen.

Mvh,

Anders Nilsson
 
Visst, det går bra. Massivt trä fungerar om man sätter en skiva av godkänd typ utanpå.
 
Du skriver att du inte hittar spår av tätskikt - men visst var det en våtrumsmatta på väggen som du tog ner? Det är ju ett tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.