Diskuterar med Myrsejöhus om att bygga ett 1 1/2 planshus med förhöjt väggliv. Sannolikt ett Symfoni 2.

Vill man ha golvvärme i plattan vill MS ha 30.000 kr extra för det. Är det verkligen rimligt när alternativet innebär ett större antal radiatorer och rördragning?

Jag inbillar mig att det är billigare att lägga golvvärme i NB än radiatorer om man räknar totalkostnad material och arbete. Har jag fel?

Vi pratar vattenburet system med frånluftsvärmepump och braskamin.

/Peter
 
Vi bygger på delad entreprenad och handlar upp VVS-entreprenaden själva. De VVS-entreprenörer vi frågat har lämnat ungefär samma pris för ingjuten golvvärme som för radiatorsystem, så du har nog rätt. Det är åtminstone inte dyrare att lägga golvvärme om man har möjlighet att gjuta in den. Har man torpargrund blir det dyrare med golvvärme än med radiatorer.
 
Golvvärme ingjutet i plattan är standard hos Myresjöhus.
Det har vår säljare sagt.
På ovanvåningen får man däremot betala en mellanskillnad om man vill ha golvvärme istället för fula element.

Men det är uppenbart att VAD som är standard skiljer sig från säljkontor till säljkontor....

Tycker det är trist att det ska vara så.
Borde gälla samma sak inom samma företag.
 
Golvvärme i plattan var standard enligt MS för mig med.
Ovanvåningen var dock extra.
Ville jag ha radiatorer så gick det bra med..inget extra för det.
 
Det där med vad som är standard eller inte hos samma hustillverkare fast olika kontor brukar inte spela så stor roll för dom brukar ta betalt för det i vilket fall som helst ;)
 
Jag hade inte någon framgång vid förhandlingar idag. MS ska ha 32 500 kr extra för golvvärme i plattan.

Dyrare material var deras argument. Jag köper det inte. Det kanske avgör att det inte blir någon affär. Trist när det bara handlar om ca 1 % av köpeskillingen.
 
Hade dom sagt dyrare arbete så hade jag kunnat förstå det, det är ju en hel del plastslang som skall läggas ut och sättas fast innan gjutningen.
 
Men det är väl minst lika mycket arbete med rördragning till radiatorer?
Jag undrar om de verkligen vill sätta in raiatorer. Jag funderar på att spara 32 500 kr och skippa golvvärmen. Kommer jag bli besviken?
 
Hej jag hade utan att tveka lagt ut pengarna på golvvärme jag tycker att golvvärme är guld värt ungarna och katterna älskar det men det är ju en smaksak ::) Ha en bra kväll Malin
 
Undar vad/om det skiljer sig något i driftkostnad mellan radiatorer o golvvärme?

 
Tycker det låter märkligt att du måste betala ett tillägg för golvvärmen. Kostnaden för att installera ett radiatorsystem är ungefär densamma som för att installera golvvärme, förutsatt att man gjuter in golvvärmeslingorna i plattan. Det är inte för golvvärme på övre plan Myresjöhus vill ha extra betalt?

Jag tycker att valet mellan golvvärme och radiatorer är en smakfråga. Golvvärme är skönt för fötterna, men radiatorer har sina fördelar, som t.ex. snabbare reglering och därmed jämnare temperatur inne. Vi har golvvärme ingjuten i plattan i huset vi bor i nu, och temperaturväxlingarna över dygnet är ofta 3-4 grader pga att systemet inte hänger med när solen ligger på på dagen, eller om man är många personer i ett rum. Vi kommer att installera golvvärme i det nya huset, men valet var inte helt självklart, trots att det inte kostar oss något extra.
 
Vi ska ochså bygga Myresjöhus, et Aria, och golvvärme är för oss - som andra har svarat - standard på bottenvåningen, el övervåningen.
 
peter_d skrev:
Men det är väl minst lika mycket arbete med rördragning till radiatorer?
Jag undrar om de verkligen vill sätta in raiatorer. Jag funderar på att spara 32 500 kr och skippa golvvärmen. Kommer jag bli besviken?
Ta det , annars kommer du nog ångra dig tror jag.
:)
 
Har golvvärme, men enda fördelen som jag ser är egentligen att man slipper se de fula radiatorerna. Särskilt varmt blir då inte golvet (om man inte har klinker eller sten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.