IngMatt
Frun var morgonpigg och åkte ner till Woody så de blandade till en liter färg, till putsväggen så den största fläcken blev bättre. Men en liter räcker inte långt så jag påpekade lite morgonyr, att vi har 25 liter redan, så blev hon arg. :mad:

Nästa var fönsterbleck och karmar som flagnar rejält på ett ställe och verkar vara svart plastfärg. Jag hittade en oöppnad burk svart alkydfärg för trä och det är väl bättre än inget om man bara ska bättra lite?
 
Val av färg ska man nog inte göra när man är yrvaken :wow:

Känns på din beskrivning att du valt fel färg till underlaget.

Ta hänsyn till:
Underlaget
Vilken färg som var målat tidigare
Vilken färg som är lämplig som rostskyddsfärg ( om det är plåt)
Antal rekommenderade stryk.
Färgbutikerna har i regel god kunskap, men även där finns "pucko" så lita inte blint på vad dom säger....
Lyssna på råd från olika håll.
Måla i rätt temperatur, inte solsken och inte fuktig väderlek (om utomhus)
 
IngMatt
roland53 skrev:
Val av färg ska man nog inte göra när man är yrvaken :wow:

Känns på din beskrivning att du valt fel färg till underlaget.

Ta hänsyn till:
Underlaget
Vilken färg som var målat tidigare
Vilken färg som är lämplig som rostskyddsfärg ( om det är plåt)
Antal rekommenderade stryk.
Färgbutikerna har i regel god kunskap, men även där finns "pucko" så lita inte blint på vad dom säger....
Lyssna på råd från olika håll.
Måla i rätt temperatur, inte solsken och inte fuktig väderlek (om utomhus)
Det där kan jag och det var hon som gjorde fel, vi har redan allt i huset för det mesta från bygget. Jag kan googla men är plastfärg bara dåligt?

Nu ser jag att det heter alkrylat.
 
Det finns många olika typer av "plastfärg" men det du frågar om är ju akrylatfärg, akrylatfärg är skitdåligt om du inte följer anvisningarna på burken. Det är oftast all annan färg också, de kan vara mer förlåtande dock. Du skall även se till att måla rätt detaljer, det står även på burken. :)
 
IngMatt
lukewalker skrev:
Det finns många olika typer av "plastfärg" men det du frågar om är ju akrylatfärg, akrylatfärg är skitdåligt om du inte följer anvisningarna på burken. Det är oftast all annan färg också, de kan vara mer förlåtande dock. Du skall även se till att måla rätt detaljer, det står även på burken. :)
Bra om den kan andas.
 
IngMatt skrev:
Bra om den kan andas.
Pratar vi akrylatfärger för trä är diffusionsöppenheten god idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.