Jag är en kille på 31 år, tjänar 34.400 före skatt. Har sparat en hel del, får låna 2.1 i dagsläget. Inga barn, inga lån.

Hur ser möjligheterna ut för nybygge för en sån som jag? Jag har kollat på prio fyra från Eksjöhus, gillar planlösningen och utformningen. Bor i utkanten av Stockholm.
Funderar fortfarande på en del grejer dock, behöver man ingen kontantinsats till byggkreditiv? Jag har googlat men inte lyckats få nån klarhet i det riktigt.
Känns som att jag har tusen frågor, men just nu är det mest den med kreditivet jag funderar över. Vore tacksam för svar!
 
Kort svar: det är omöjligt om du inte har 2-3 miljoner på fickan.

Ett prio4 kostar väl 2,7 NF
Om du skulle få en tomt för 1 miljon i sthlmstrakten så skulle jag väl tippa på att det slutar på 5 miljoner.

Men du säger inte hur mkt du har sparat så där får du väl återkomma.

Men om du kontaktar Eksjöhus och får en produktionskostnadskalkyl där alla kostnader är inräknade så kommer du att får låna 85% av den summan. Kreditivet går att utnyttja upp till den summan mao.
 
När man söker byggkreditiv gör banken en föhandsvärdering utefter bl.a produktionskostnadskalkylen. Allt är avhängt mot vad fastighten är värd när huset är färdigbyggt och slutvärderat. Säg att det kostar 4MSEK att bygga och slutvärderingen är 4MSEK, då behöver du en kontantinsats för att få bolån. Är huset värt mer än vad det kostade att bygga, så har du ju kontantinsatsen i mellanskillnaden.
Som vanhaniemi skrev beror det ju också på hur mycket du har sparat. Kostar det 4MSEK att bygga lär du ju få tag på 1,9MSEK på annat håll, t.ex spara.
 
Jag trodde också att husbygge bara gick att drömma om, men nu är vi faktiskt igång...!
Vi räknade och räknade och så bokade jag tid på banken och tog med produktionskalkyl och hushållsbudget, och gick därifrån med ett "välkommen tillbaka när ni vill bygga" :)

För vår del så kommer det kosta ca 3,2 mKr att bygga, men vi bygger nära havet och fått förhandsvärdering från mäklare på mellan 3,5-4 mKr (vi räknar med 3,5) plus att vi räknar med att lägga in ca 400 tKr kontant och detta är OK med vår bank, eftersom huset är värt mer än vad det kostar att bygga.

Men man måste ha pengar under byggtiden, vi har lagt in ca 100 tKr kontant innan byggkreditivet kom igång för ex tomthandpenning, hushandpenning, bygglov mm mm.

Lycka till!!
 
Hur mycket du behöver ha sparat beror oerhört mycket på vilken bank du väljer, då de beräknar risker på olika sätt. I detta vägs exempelvis din inkomst in samt antalet långivare. Sålunda krävs det i regel en väldigt hög lön och stort sparkapital om du ska stå som ensam låntagare, då hela risken fördelas enbart på dig.

När banken sedan tar ställning till om de kan bevilja ett byggkreditiv så gör man en kalkyl på det bolån som kreditivet ska omvandlas till efter slutbesiktning. Väljer du här att byta bank utgår vanligtvis en straffavgift.

Men som ett exempel kan man säga att ett par som tillsammans inbringar 70 000 brutto och avser bygga för 5 milj. bara behöver en insats på 15% förutsatt att de kan uppvisa ett +saldo vid en ränta på 8% när samtliga utgifter (inkl amortering) är redovisade. Dock tillkommer en viss säkerhetsmarginal för oförutsedda utgifter som är förknippade med ett kreditiv och här kan det skilja sig mycket mellan olika banker. Mitt tips är att välja en bank som har stor erfarenhet kring dessa ärenden (Myresjöhus och Eksjöhus har t.ex. avtal med Nordea).

Vad gäller priset på ett NF hus så får man vara beredd på att priserna varierar i landet. jag tror inte att ett Prio 4 i Stockholm har samma prislapp som i Västerbotten.
 
  • Gilla
manjana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.