Är verkligen i behov av en grovdammsugare, dels för allmän grovdammsugning men även för att koppla maskiner till (slipmaskiin, sänksåg, handöverfräs osv.). En blå Bosch står naturligtivs allra högst upp på önskelistan men de är tyvärr för dyra....

Skulle en Nilfisk 21-21 funka eller är 21 liters behållare för lite kanske?


Proffsmagasinet har kampanj så jag blev lite sugen:
http://www.proffsmagasinet.se/byggt...-vat-och-torrdammsugare?group=prod_brd-s1/114
 
Har själv en Nilfisk Multi 30 Inox som jag är mycket nöjd med.

Finns tex här
 
Japp, det har den.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Med fördröjning av avstängningen dessutom.... en kanon uppfinning om du frågar mig :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Om den bara vore lite tystare också...
 
När ni kör med elverktyg, hur ofta måste man rensa filtret? En sugare med automatisk filterrensning lockar ju annars, men det drar i väg i pris... :(
 
Det har aldrig behövts med påse i.
Vilket också är anledningen att jag inte använder den längre, påsarna alltså, utan har skaffat en DC1800A istället.
 
Anledningen är att påsarna är dyra. Tror de kostar ca 150kr för 4.
Själv kör jag min kopplad till en china cyklone.
 
mexitegel skrev:
OK, så med andra ord är dessa inget att rekomendera för att köra elmaskiner med? Eller vad menar du? :D

EDIT: Fast det är klart, får man den så billigt som du verkar ha fått den så :D
[länk]
Den fungerar kanon att köra elmaskiner med. Men påsarna tar slut snabbt om man inte tänker sig för och det förtar ju lite av poängen med en grovdammsugare. Bättre att kunna suga upp allt utan att tänka sig för. Vilket gjort att jag har mycket renare i verkstan nu.

De är ju inte riktigt jämförbara maskiner men alton är ändå prisvärd och har gjort ett bra jobb, tror nog du blir nöjd.

Jo, precis, jag skulle knappast betalat över 10kkr för en DC :)
 
Lite synd att det inte finns förfilter att sätta dit i stället för påse. Det skulle nog höja användbarheten på många grovdammsugare, filterblåsfunktionen skulle göra att det går att suga hela behållaren full utan att behöva byta. Men det är nog för bra marginaler på påsarna för att en sån funktion kommer :)
 
Ok, då är det inte sp noga med automatisk filterrengöring heller antar jag? Vad fick du ge för din cyklon? Har du kanske någon länk? :).
 
Det kan hända att filterrengöring blir viktigt ihop med påse när det gäller tex fint stendamm som kan leta sig igenom påsen och täppa igen filtret. Har dock inte sugit stendam med just den sugaren så jag vet inte om det skulle hjälpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.