Jag tänker på bygget dag som natt och känner mig konstant nervös, rastlös, stressad...

Är livrädd att jag ska glömma något viktigt eller att det ska bli ett fruktansvärt fel på huset.
Eller att grannen fjuttar eld på huset när det just har rests. Eller att grävmaskinisten sabbar hela vår fina tomt. Eller att lastbilarna kommer att köra sönder grannens tomt och vi får skit för det. Eller...

Orkar snart inte hålla reda på alla grejer som ska klaffa! :(
Tror jag kommer att få magsår på kuppen.
 
....eller att det kommer ett skyfall med 150 mm regn plus lite go åska nu på måndag, det vill vi inte.
 
Man ska inte räkna med alltför mycket nattsömn när man bygger hus. Särskilt inte om man oroar sig lätt.
 
...och det blir inte bättre när man flyttat in. ;)
Jag kände mig lite lätt skitnödig ( :surprised: ) när det brutala åskvädret gick igår. Det får nog bli en åskledaranläggning iallafall....

Fjorton dagars semester söderut mitt i smällkalla vintern?
Mysigt, men vem kommer att sitta och fundera på sönderfrysta golvvärmeslingor och tappvattensystem efter strömavbrott eller driftstopp på värmen? :)
 
Låter som ni fått en liten bäbis pojkar... :)
 
KarlXII skrev:
...och det blir inte bättre när man flyttat in.  ;)
Jag kände mig lite lätt skitnödig ( :surprised: ) när det brutala åskvädret gick igår. Det får nog bli en åskledaranläggning iallafall....

Fjorton dagars semester söderut mitt i smällkalla vintern?
Mysigt, men vem kommer att sitta och fundera på sönderfrysta golvvärmeslingor och tappvattensystem efter strömavbrott eller driftstopp på värmen?  :)
Det finns ju enkla larm som ringer dig när något är knas. Jag tror att man till dom flesta kan koppla olika typer av temperaturvakter. Varför inte ha en liten givare i frysen, en i källaren (lufttemp) och kanske en på framledning från vp? Larm vid elavbrott verkar också vanligt.
 
Visst, vårt larm ringer larmcentral och/eller mobiltelefon när strömmen går, och visst kan man använda en sektion till en temperaturgivare (mycket bra idé förresten!!) men hur lätt är det att sitta på en strand i Västindien och försöka jaga upp grannen till kåken för att elda en smällkall vinterdag? :)
 
Ok, om du inte litar på grannen kan du ringa mig. Jag hinner fixa fram en reparatör i tid som fixar det som är trasigt och du kan i lugn och ro fortsätta att beställa paraplydrinkar och titta på tuttar på stranden :surprised: 8).

Vad gör man inte för att ge sina medmänniskor en fridfull semester?

 
Jo jag e kanske inte direkt nervös men jag går och tänker mycket på det, planerar i minsta detalj om hur jag vill ha det där och där och där. Jag har säkert 100 olika kataloger med allt om hus och hem. Jag har redan kollat in vilka golv jag vill ha osv osv, och vi ska inte börja med bygget förrän i mars ::)
 
Jag tycker man har minst en ångestattack varje dag över diverse frågor; bygget, tomten, bankfrågor, kakel/klinkers etc. Min största ångest är trots allt att vi ska flytta till en ny kommun (visserligen bara 3 mil bort) och barnen ska börja ny skola. Men det hela blir en stor utmaning och vi har hittills lärt och mycket och fått nya erfarenheter!
 
Kul läsning....
Det är inte bara jag som håller på att bryta ihop ;D
Jag har möjlighet att sitta och ringa runt ...och härja på dagarna, men inte maken. Så det blir ju jag som får ta en del av jobbet... Just nu håller vi på med en bodelning på tomten och behöver en ny lagfart för att få igång byggkreditivet. Banken väntar på lagfarten som ska komma från en ...trevlig MYNDIGHET. Och det här kom banken på 4 veckor innan byggstart. Att det inte gick att bygga ett gemensamt hus på makens tomt. Vi gifte oss förra sommaren och trodde det var lugnt... Delar vi inte på allt nu när vi inte skrivit äktenskapsförrord ;)

så vi har i panik fått göra en bodelning och väntar nu på ny lagfart. Som har strulat och strulat i flera veckor ! Inskrivningsmyndigheten är inte ett trevligt ställe att ha och göra med. Vi har börjat betala en stor faktura med besparingarna...Igår sprängde de sista dagen så strax kommer en faktura på 300.000 Och vårt byggkreditiv är inte igång än.
Därför sover jag inte längre om nätterna...
Och mår illa fram till lunch..

Men banken har sagt att vi kan få en "vanligt lån" på de pengarna som vi lägger om till bolån efter inflyttningen...Nya papper att fylla i om lagfartn inte kommer den här veckan.

Jag är mycket mycket trött på att ha med myndigheter att göra... :-X

/ Nervvraket Sabina
 
Beställde mitt hus i förrgår och igår gick allt jag försökte göra åt H-e! Körde fel med ca 2 mil :-[, tvättade bilen med ett fönster på glänt ;D och fick så ont i magen när jag tänkte på huset att jag höll på att svimma i bilen   :'( Hoppas att det blir bättre!
 
Någongång kommer jag att skratta åt hur jag spikade dag och natt för att jag var rädd för regn och att panelen skulle slå sig...

Medan resten av familjen strök järnvitriol så det stänkte för att byggarna skulle ha ngt att spika upp på måndag...
 
Fast vi inte är klara med bygget än så kan vi sitta och skratta åt våra sena kvällar och alla jobbiga moment som vi har passerat. Som att stå och såga brädor en sen kväll i ett mörkt och askallt garage. Tårna tappade känseln och vi stod och svor. ;)
Och när vi grävde diken åt alla avloppsrör och elkablar i värsta sommarhettan. Haha!!! Då skrattade vi verkligen inte!! Det är roligt att tänka på det nu såhär efteråt. Lite måste man få kämpa när man ska bygga sitt hus!
Som jag redan skrev så är det inte över än. Men jag ser fram emot alla utmaningar. (ja, jäklar, vi har byggt ett hus!!!! Fan va bra vi är!!!) ;)))))
 
Är inte ett dugg orolig/nervös faktiskt...men så har vi inte börjat spränga ännu...

Många faktorer gör dock att jag känner mig lugn; Vår bankkontakt har precis byggt själv och är otrolig duktig - kommer hela tiden med tips & råd. Kommunen är tillmötesgående och ser till att vi har alla papper som vi behöver - de ger dessutom massor med bra tips. Husleverantören har VÄRLDSKOLL på alla ritningar och all annan dokumentation. Hittills har inget missats, skickats fel eller inte tagits tag i. Dessutom har vi KA no 1 - Lukas - som håller kolla på det mesta, informerar oss och alla andra.
Har dessutom kollat referenser och träffat de tre som använt sig av grundentreprenören samt bygglaget så det känns tryggt med dem med.
Jag tror det är lite så man får göra - se till att alla papper är OK och sedan omge sig av personer som inger förtroende och gör ett bra jobb. Sedan går ju alltid saker lite snett - men det går ju alltid att fixa!

Dessutom är vi två som bygger och delar upp arbetet mellan oss - ungefär som på en arbetsplats. Då blir saker gjorda och inget tjafs i efterhand. Vi brukar t.o.m. ha små byggmöten då vi går igenom allt som skall göras och skriver en fin lista med namn på vem som gör vad - funkar perfekt.

Skall bli kul att se om man sliter sitt hår i höst eller om det fortfarande är kvar då....men nu känns det bra - trots att det är mycket arbete.

Lycka till och ta det lugnt. Lite lustfyllt skall det väl också vara!
//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.