En retorisk fråga, men efter att ha målat trappans steg med Beckers golvfärg bruten i S0502-Y och vangstycken m.m. vertikala ytor med Beckers Snickerifinish i antikvit (skall vara 0502-Y enligt Beckers) undrar jag. Det är en markant skillnad i nyans, golvfärgen är gråare. :(

Någon som haft liknande bekymmer?

Vad skall krävas? Ny färg såklart, men nu krävs minst en strykning till på steg eller vangstycken..... tid är ju också pengar.
 
Olje eller vattenbaserad färg, lika på båda eller.....??

Min egen personliga erfarenhet är den att det skiljer mellan oljefärg och den vattenbaserade även om jag bryter bägge till samma NCS-nummer.
För min del blev den vattenbaserade gråvitare och oljefärgen lite varm(gul)vitare.

//Christina.
 
Har du olika glanstal kan det definitivt va det som gör det. Målade hallen hemma och vill ha några detaljer på golvet i samma färg. Golv färgen har glans tal 80 och ser mycket ljusare ut än den matta väggfärgen trots att det är brutna till samma nr: och är Nordsjö båda två.

-Åke
 
Tack för kommentarerna, några förtydliganden:

Båda är oljebaserade, och de har glans 80 (golvfärgen) och 90 (snickerifärgen)
 
:(

Nej det kan skilja en hel del.

Dels mellan olika typer av färger, dels mellan tillverkare, och dels mellan olika glanser.

Det bästa är att köpa färgen av säkra kort som

www.nordsjo.se
www.caparol.se
www.alcro.se

Dom verkar kunna sina saker.

;)
 
Antikvit och S0502-Y är INTE samma kulör. Byt butik.
 
Michailoff skrev:
Antikvit och S0502-Y är INTE samma kulör. Byt butik.
Vet du vilken ncs-kod som isåfall är antikvit?
Tacksam för svar!
/Malin
 
Vem är det som bestämer vad Antikvit ska ha för kullör då? Är det inte upp till varje tillverkare att göra det? Dvs hos en del tillverkare kan Antikvit vara samma som S0502-Y och hos andra inte. Jag har i alla fall målat med Antikvit som inte går att skilja från S0502-Y.
 
stockholmsvit är mer 0504-y05r

antikvit är ungefär 0505-y

Antikvit betyder att färgen INTE är säkrad mot NCS-systemet.

kolla in FÄRGINSTITUTETS hemsida.

Där är NCS beskrivet.

Lycka till - en salt sill :)
 
Nithin skrev:
Det jag skulle komma till är att Beckers har en Antikvit 513 som är exakt densamma som S0502-Y. Så att säga att Antikvit inte är densamma som S0502-Y behöver inte vara sant....

// Nithin
Då kan man ju undra varför de inte använder den internationella standarden och kallar den för vad den är, S0502-Y?? Otroligt korkat eftersom det finns massor av Antikvita kulörer ute på marknaden som inte är S0502-Y. Som gjort för att bli fel när konsumenter ska köpa färg. Lika galet är det med benämningarna Tonad vit och Bruten vit, finns ingen standard där heller utan kan bli lite vad som helst. Se upp i färgdjungeln...
 
Och sen är det ju så att varje blandning blir unik, dvs även om du använder samma maskin, samma recept så kan resultatet skilja sig litegrann om du kör två brytningar efter varandra.

Om du däremot köper färdigblandat ska du kolla att du har samma batchnummer, det betyder att det är samma blandningsomgång. Om du behöver komplettera senare ska du inte bli alltför förvånad om det skiljer sig lite, trots samma produkt
 
Motsvaras inte S0502-Y av Tonad vit och inte av Antikvit (eller är det 0502-Y utan S, gamla kartorna) ? Är rätt säker på att det är så hos alcro och det är ju samma företag. Jag har målat några stolar med antikvit och den är definitivt mer grå än vad jag förknippar med vanligt brutet vitt. Ring nån annan butik och kolla!
 
Återknyter min egen tråd.

Det var fel på blandningsmaskinen hos färgaffären...... Ny blandning av golvfärgen till S0502-Y gav en i princip identisk nyans med Beckers Snickerifinish i kulör 502.

 
Öööh...för en som har jobbat länge inom grafisk industri, förvånar svaren.
- NCS är ett referenssystem som beskriver hur färgen ser ut. Det finns alltså inget recept, utan det är upp till varje färgtillverkarre att skapa detta..per färgtyp. I grafisk industri regerar recepten, tex Pantone och då blir det som det blir. Alla tryckare hatar NCS. Ansvaret blir ju hos dem.

Det spelar naturligtvis roll vad du har för ljuskälla och vinkel på densamma, men det låter som om butiken inte har koll på sina färgpastor alt. recept eller att man har blandat blank lackfärg med det halvblanka receptet.

Jag har själv köpt mycket specialblandat från Flügger i Bollebygd och det stämmer alltid. En tokvariant med silikatfärg, halvblank lackfärg och vanlig väggfärg i tonen 2002-Y blev perfekt så länge ljuskällan var mjuk, men släppte man in dagsljus på samma ytor blir silikatfärgen klart blåare än de två andra. Beror säkert på att färgen är kristallin och bryter UV-ljus till synligt ljus.
 
  • Gilla
Snorkeljohn
  • Laddar…
Min erfarenhet är också att Alcro Servalac S0502-Y och Beckers Antikvit 502 inte alls är samma kulör. Åtminstome inte om man har oljebaserad av S0502-Y och vattenbaserad Antikvit 502.

Jag blir så sur på min färghandlare som sa att dessa två hade precis samma recept och skulle vara lika. Jag påpekade att jag är ute efter den gråtonade kulören och inte den gulaktiga. Jag köpte detta argument och går hem och målar snickerierna i två rum. Tycker den är lite gul, men tror att det är ljuset i rummen som gör det, men det var det inte.

* Antikvit 502 (vatten) är gråtonad.
* S0502-Y (oljebaserad) är gulaktig och dessutom mycket glansigare (Glans 45 jämfört med 35 på Antikvit, men i detta fall skulle jag vilja kalla S0502-Y högblank, det är en jätteskillnad).

Man blir lite sur, för nu när man även lagt in nytt golv, mm så vill man ju inte ställa sig och måla om igen och slabba ner.

Hädanefter så köper jag endast Beckers vattenbaserade Antikvit 502 i just en Beckersburk.

Dock tycker jag att den är väldigt svår att måla med eftersom den torkar så fort och därmed så kan man inte stryka för mycket på samma ställe när man målar. Det var av den anledningen jag provade oljebaserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.