Hej!

Nu har det ju blivit lite kallare o pumpen får jobba en del, men jag misstänker att något är fel...
Hus 180kvm gammalt timrat, vissa gamla fönster, vissa nyare, vissa väggar tilläggsisolerade, vissa inte, vissa golv är täta, vissa inte.
Jordvärme Nibe fighter 1215 7kw, ingen inomhustempgivare.
Håller ca 20-21grader på nedervåningen
Vad är då problemet: Jo, pumpen har gått i princip konstant sedan det blev kallare (-5 till -12) de sista dagarna. tillsatsvärmen har varit på nästan hela tiden också.
Nu slog jag av tillsatsvärmen o då kommer vb inte upp i mer än 38grader, önskat värde 44 enligt displayen.

Inte kan väl detta vara rätt, visst det är ju lite kallare, men så kallt är det ju inte. Borde jag ringa en tekniker som kommer o kollar på pumpen???

Vi har bara bott här drygt ett år men kan inte minnas att pumpen gick så pass mkt när det var kallt förra vintern, dessutom såg jag att vi igår förbrukade 180kwh på ett dygn, blir ju en del på en månad om det skulle vara -10 i snitt.

mvh
Lenny
 
Jag hade välisolerat hus på 208 m2 med 6 kW bergvärme. Den gick för fullt när det blev kallare än ca -12 13 grader C.
Det du skriver verkar i mina öron helt normalt, du har nog sämre isolering.
Jag hade ca 40 grader C i radiatorsystemet då det blev så kallt ute.
(Har flyttat nu till annat hus)
 
Det är väl rimligt att ta fasta på din magkänsla om att det inte var så här förra året.

Det kan kanske vara lämpligt att titta på temperaturerna på brinesidan samt kanske rensa cirkulationspumpen för att säkerställa att det finns ett flöde i kollektorn.

Samtidigt kan det ju vara en ide att lufta systemet där så är lämpligt, speciellt om några element inte blir varma etc.
 
7kw är ju ingen jättepump till 180m2 gammalt hus. Vid 10 minusgrader så går det nog åt elpatron för att hålla värmen om huset inte är så välisolerat. Tyvärr....
 
Låter helt normalt.
Tror nog du mins fel över vad som förbrukades föra året, om du nu inte elda i nån kamin då.
 
ringde till service killen, visade sig att han varit här för ca 3 år sedan och konstaterat att expansionsventilen var dålig så pumpen gav inte full effekt. Dåvarande ägare skulle prata med försäkringsbolaget och återkomma, men han hörde aldrig något, (Är ett dödsbo)
så det är med andra ord fortfarande fel på vår pump.
Förmodligen hade vi lägre temp inställd förra vintern + att vi eldade mer.

Han kommer efter nyår o tar en titt, tillsvidare stänger jag av tillsats värmen och eldar mer.....
 
Sedärja......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.