Hej, fick mitt tak bytt av firma 2013. Noterade dock idag att en jävla drös med takpannor är knäckt runt infästningen till snörasskyddet efter snölasten som varit i vinter, har ett 3rörs skydd som löper längst med hela långsidan av hustaket, vid varje infästning/konsoll där takpannorna (betongtegel) överlappar varandra så är det ca 4-6mm glipa. Detta pga konsollen som ligger mellan pannorna givetvis men bör det inte vara någon form av urtagning i pannorna för att det ska fungera bättre än att man ska behöva byta pannor varje vår? Är det någon som kan svara på om det är felmonterat och jag har rätt till att få detta åtgärdat eller ifall alla med takpannor och rasskydd har samma problem och det "ska var sådär"?

Mvh
 
  • Takpannor av betong nära snörasskydd med synliga glipor och skador runt infästningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade betongtegel runt snörasskydd på tak, visar glipa och sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vet du nåt om fabrikat på skyddet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet du nåt om fabrikat på skyddet?
Nej har tyvärr inte kollat upp det ännu,
 
Det är så det blir, jag har samma.
 
Blir så ingen fara sen är märket cw lundberg.
 
I johan ivarsson skrev:
Blir så ingen fara sen är märket cw lundberg.
Jo, men nu var det ju som sagt minst 10 pannor som var knäckt precis runt konsollerna, halva pannan i stort sett var av.. ska det verkligen vara på det viset? Möjlig åtgärd? Fundera på om det är möjligt att göra urtag i pannorna för att fälla in konsollen?
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Du kan kappa lite med vinkelslipen men ska som sagt inte behövas.
 
ser ut som dom är monterade rätt, men hur dom är fästa i taket går ej att se på bild
 
Redigerat:
T Polos skrev:
ser ut dom dom är monterade rätt, men hur dom är fästa i taket går ej att se på bild
I taket kan jag ej svara på hur infästningen ser ut men har precis som er, sett andra exempel som är monterad likt. MEN, uppenbarligen så fungerar det ju inte som det ska då ungefär halva pannbredden vilar på konsollen, förstår ju att dom går av då. Jag hävdar att det är felmonterat om man är tvungen att byta hela nedersta pannraden varje vår pga att dom är knäckt, är det någon som vet och kan bekräfta hur det ska se ut?
 
Har samma snörasskydd som ni, 12 meter totalt. Fick det av en plåtiskompis. Han sa till mig att det var viktigt att ha rätt antal skruv mot läkten. Det var det viktigt som fan. Annars ser det ut som hos dig fast utan knäckta pannor.
 
Är det för mycket snö så kan pannor gå sönder. Har bytt flera snörasskydd på grund av att dom knäckts av tyngden, det gäller att ha koll på snön på taket.
 
T Polos skrev:
Är det för mycket snö så kan pannor gå sönder. Har bytt flera snörasskydd på grund av att dom knäckts av tyngden, det gäller att ha koll på snön på taket.
Jo, det köper jag. Men i mitt fall så vilar pannan mot konsollen på kanske 20mm yta längst med halva pannlängden, känns som att det ska bli mycket spänning där då bara av normal snölast, ganska korkad konstruktion isåfall. Ska försöka prata med någon sakkunnig i frågan så får man utgå därifrån.
 
Konsolerna brukar man kunna ställa in efter pannorna, dom är höj och sänkbara.
 
Kommer inte ihåg om vi sågade något på pannorna som är under/över konsolerna, tror inte det, visserligen har vi inte snörasskydd utan nockrör men det är samma konsoler, när man kör det som nockrör har man bara ett rör.

Däremot så la vi dit en hel del taktätningsmassa i skarvarna.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer inte ihåg om vi sågade något på pannorna som är under/över konsolerna, tror inte det, visserligen har vi inte snörasskydd utan nockrör men det är samma konsoler, när man kör det som nockrör har man bara ett rör.

Däremot så la vi dit en hel del taktätningsmassa i skarvarna.
Ja skulle man lyckas fälla in dom i pannorna så skulle det nog fungera oavsett snölast.
Att ställa höjden på konsollerna åtgärdar inte problemet då anliggningsytan från pannan mot konsollen blir för kort, halva pannan, resten ligger i luften och bryter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.