Finns det en kunnig och ärlig målarfirma i och omkring Malmö som kan ge mig en offert på:

-Fasadtvätt (målad träpanel)

-En strykning med vit utefärg av panelen samt två dörrar och 9 fönster , allt med samma vita färg.


Huset är enplansvilla på 115 kvm


Jag frågar därför att etablerade firmor med gott rykte kommer på besök , mäter och tittar och sedan återkommer aldrig....

Är inte intresserad av klåpare utan vidimerad yrkesutbildning som vill göra (dåligt) jobb svart .


Endast kunniga proffs som gör en offert med specificerad arbetstid och materialåtgång .


Är mina förväntningar orimliga i dagens Sverige...?
 
Efter en vecka sedan publiceringen av detta inlägg finns det inte ETT ENDA svar.....

Vad säger det om hantverkarmarknad i dagens Sverige...? Sedan klagar de på att folk anlitar utländska klåpare som gör (ofta dåligt) jobb svart...

Jag är för gammal för att själv hänga i stege och fasadtvätta och måla . Vad ska jag nu göra....?

Detta gnäll om utländska hantverkare som ”tar jobb” orsakas av bortskämda, överdebiterande svenska hantverkare själva . Marknaden är i total obalans ! Ingen annan marknad leverantör-kund uppvisar detta. Skulle jag söka säg istället ny telefonoperatör, städfirma eller elleverantör så hade jag en drös av offerter på några dagar !

Väldigt tråkigt, men någon hjälp från beslutsfattare för att göra något åt denna totala obalans till men för kunder och sysselsättningen är inte att vänta ....
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Efter en vecka sedan publiceringen av detta inlägg finns det inte ETT ENDA svar.....

Vad säger det om hantverkarmarknad i dagens Sverige...? Sedan klagar de på att folk anlitar utländska klåpare som gör (ofta dåligt) jobb svart...

Jag är för gammal för att själv hänga i stege och fasadtvätta och måla . Vad ska jag nu göra....?

Detta gnäll om utländska hantverkare som ”tar jobb” orsakas av bortskämda, överdebiterande svenska hantverkare själva . Marknaden är i total obalans ! Ingen annan marknad leverantör-kund uppvisar detta. Skulle jag söka säg istället ny telefonoperatör, städfirma eller elleverantör så hade jag en drös av offerter på några dagar !

Väldigt tråkigt, men någon hjälp från beslutsfattare för att göra något åt denna totala obalans till men för kunder och sysselsättningen är inte att vänta ....
Jag förstår inte riktigt. Menade du att olika målarfirmor skulle svara på ditt inlägg på BH och lämna dig offerter via meddelandefunktionen? Eller vill du med ditt inlägg berätta att du har kontaktat ett stort antal firmor men ingen har svarat på hela veckan?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
-Jag kontaktade ett antal målerifirmor i Skåne . De brydde sig inte ens att komma och uppreta en offert.... Ett företag kom faktiskt och skulle återkomma med en offert inom en vecka , det var för en månad sedan, Ingen offert hittills ...jag ringde dem efter 3 veckor ”vi återkommer inom en vecka” Nu har veckan gått,..
-Jag efterlyste i mitt tidigare inlägg tips från läsare om en redig målerifirma i Skåne som de har anlitat . Inget tips hittills....
-Denna sajt läses ju av olika hantverkare , inklusive yrkesmålare.
Ingen har heller hört av sig med sin formas koordinater.
Så ligger det till...
 
M Michael_P skrev:
Tack för ditt svar!
-Jag kontaktade ett antal målerifirmor i Skåne . De brydde sig inte ens att komma och uppreta en offert.... Ett företag kom faktiskt och skulle återkomma med en offert inom en vecka , det var för en månad sedan, Ingen offert hittills ...jag ringde dem efter 3 veckor ”vi återkommer inom en vecka” Nu har veckan gått,..
-Jag efterlyste i mitt tidigare inlägg tips från läsare om en redig målerifirma i Skåne som de har anlitat . Inget tips hittills....
-Denna sajt läses ju av olika hantverkare , inklusive yrkesmålare.
Ingen har heller hört av sig med sin formas koordinater.
Så ligger det till...
Du kan ju inte titta efter målarfirmor i hela Skåne. Ring till de som ligger närmast. Sen är det nog full fart hos målarna nu under sommaren. Är nog enklare att få ta på någon en bit in på hösten.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Du kan ju inte titta efter målarfirmor i hela Skåne. Ring till de som ligger närmast. Sen är det nog full fart hos målarna nu under sommaren. Är nog enklare att få ta på någon en bit in på hösten.
Jag valde att kontakta målarfirmor inom 2 mils radie. Och jag började söka i juni....
 
A
Det finns ingen målarfirma som har plats i kalendern över sommaren. Vill du ha jobb gjort på sommaren, fråga i februari. Vill du ha bra pris, säg att de får välja när det ska utföras.

På jobbet beställer vi all målning för maj-september senast i februari, annars kommer det inte att bli utfört.

Förstå marknaden innan du gnäller. Alla vill ha målat på sommaren, samtidigt som all målning på skolor mm ska ske då.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det finns ingen målarfirma som har plats i kalendern över sommaren. Vill du ha jobb gjort på sommaren, fråga i februari. Vill du ha bra pris, säg att de får välja när det ska utföras.

På jobbet beställer vi all målning för maj-september senast i februari, annars kommer det inte att bli utfört.

Förstå marknaden innan du gnäller. Alla vill ha målat på sommaren, samtidigt som all målning på skolor mm ska ske då.
Scouten skrev:
Det finns ingen målarfirma som har plats i kalendern över sommaren. Vill du ha jobb gjort på sommaren, fråga i februari. Vill du ha bra pris, säg att de får välja när det ska utföras.

På jobbet beställer vi all målning för maj-september senast i februari, annars kommer det inte att bli utfört.

Förstå marknaden innan du gnäller. Alla vill ha målat på sommaren, samtidigt som all målning på skolor mm ska ske då.
Tack för ditt svar . Jag noterar att du anser att man ska kontakta målerifirmor på vinter om man vill ha jobbet gjort på sommaren. Tar det till mig. Till saken hör emellertid att jag inte specificerade alls när jobbet ska göras och de kunde i alla fall svara med en offert med upplysning när de kan göra jobbet .

Att totalt nonchalera en förfråga utan specificerade krav på tidpunkten tyder , menar jag på obalans på marknaden
 
M Michael_P skrev:
Tack för ditt svar . Jag noterar att du anser att man ska kontakta målerifirmor på vinter om man vill ha jobbet gjort på sommaren. Tar det till mig. Till saken hör emellertid att jag inte specificerade alls när jobbet ska göras och de kunde i alla fall svara med en offert med upplysning när de kan göra jobbet .

Att totalt nonchalera en förfråga utan specificerade krav på tidpunkten tyder , menar jag på obalans på marknaden
Gör ett nytt försök efter sommaren. Låter som det är ett ganska stort jobb och det brukar vara mer intressant än småjobb.
 
A
Jag håller med om att det artiga hade varit om de svarat ”vi är fullbokade” men världen är inte fulländad, men jag tror inte att det är ett tecken på att allt är åt skogen i Sverige för det.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag håller med om att det artiga hade varit om de svarat ”vi är fullbokade” men världen är inte fulländad, men jag tror inte att det är ett tecken på att allt är åt skogen i Sverige för det.
Jag påstår inte alls att ” allt är är åt skogen i Sverige” men att det nog råder obalans på hantverkaremarknaden. Var och varannan dag läser man, inte minst på denna sajt, om saltade fakturor, dåligt utförda jobb, märkliga poster på fakturor, konkurser som sätts i system för att blåsa kunder osv. Sådant kan fortsätta för att efterfråga är större än utbud , allra mest på rediga , yrkeskunniga hantverkare . Hade önskat att man i stället för att varna för oseriösa företagare hos tex reklamationsnämden i stället hade ett register där (verifierade!) kunder berömmer anlitade hantverkare. Skulle nog bli mycket populärt register... som sanerade bort de övriga...
 
K
Nu vill jag inte vara otrevlig eller skrytsam, men om ni alla tänker tillbaka på er skolgång - framförallt ni som är födda på sent 70-tal eller 80-talet. Vilka var det som gick byggprogrammet, elprogrammet eller industriprogrammet och som är de som utgör huvuddelen av dagens hantverkare?

Är det några av de som tillhörde de skarpaste knivarna i lådan, var det någon av dessa som briljerade i något ämne i grundskolan? Intagningskraven till dessa program krävde i princip att du hade godkänt i matematik, svenska och engelska.

Jag lärde mig för några år sedan att man aldrig ska tro att någon gör saker för att vara elaka, utan att det i de flesta fall beror på ren inkompetens - de flesta är betydligt dummare än man tror - de kanske inte ens har en rutin för att ringa tillbaka...

Det roliga/tänkvärda i det jag precis skrev är att intagningspoängen till frisörlinjen under samma tid typ 1994-2011 var bland de högsta tänkbara. Ring en frisör och be om offert för klippning och jämför resultatet ;)
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
B
M Michael_P skrev:
Efter en vecka sedan publiceringen av detta inlägg finns det inte ETT ENDA svar.....

Vad säger det om hantverkarmarknad i dagens Sverige...? Sedan klagar de på att folk anlitar utländska klåpare som gör (ofta dåligt) jobb svart...

Jag är för gammal för att själv hänga i stege och fasadtvätta och måla . Vad ska jag nu göra....?

Detta gnäll om utländska hantverkare som ”tar jobb” orsakas av bortskämda, överdebiterande svenska hantverkare själva . Marknaden är i total obalans ! Ingen annan marknad leverantör-kund uppvisar detta. Skulle jag söka säg istället ny telefonoperatör, städfirma eller elleverantör så hade jag en drös av offerter på några dagar !

Väldigt tråkigt, men någon hjälp från beslutsfattare för att göra något åt denna totala obalans till men för kunder och sysselsättningen är inte att vänta ....
Om du känner dig för gammal för stege så kan du kanske göra som man bör göra. Skippa stegen, köp eller hyr en ställning så kan då stå bekvämt och stadigt och göra jobbet själv.
 
H
Det var samma för mig när jag ville ha hjälp med att lägga marksten. Ringde runt som en tok på sommaren men ingen var intresserad.

Några kom och tittade men återkom aldrig.

Skulle bokat detta i februari.

Slutade med att jag gjorde allt själv :)
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Karlia
M Michael_P skrev:
Jag påstår inte alls att ” allt är är åt skogen i Sverige” men att det nog råder obalans på hantverkaremarknaden. Var och varannan dag läser man, inte minst på denna sajt, om saltade fakturor, dåligt utförda jobb, märkliga poster på fakturor, konkurser som sätts i system för att blåsa kunder osv. Sådant kan fortsätta för att efterfråga är större än utbud , allra mest på rediga , yrkeskunniga hantverkare . Hade önskat att man i stället för att varna för oseriösa företagare hos tex reklamationsnämden i stället hade ett register där (verifierade!) kunder berömmer anlitade hantverkare. Skulle nog bli mycket populärt register... som sanerade bort de övriga...
Jag tänker mig nog ändå att de flesta blir nöjda, några riktigt nöjda. Men det är först när det går snett som folk skriver om det eller anmäler. Ett vanligt tips är att höra med vänner och bekanta som har låtit utföra en tjänst om de är nöjda och kan rekommendera firman de använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.