Vi bytte tak för några år sedan. Man bytte då till två nya ventilationshuvar.

Jag håller nu på att renovera taket inifrån och reagerade på hur huvarna var uppbyggda.
Det är ett fyrkantigt hål i sponten och sedan byggt en ram av trä där takpappen är uppvikt. Ventilationsröret går sedan rakt upp i hålet och runt har man tätat till det med mineralull som man tryckt upp huven.

Det finns alltså ingen manschett eller liknande, utan är nu helt öppet upp i huven när jag tagit bort rör och isolering. Så frågan som uppstått nu är hur jag ska täta till det inför en cellulosaisolering.

Är detta godkänt byggt?
Det fyrkantiga hålet och träramen är från när huset byggdes -73.

Vy inifrån ett tak där takpappen är uppvikt vid kanten och en träram syns utan isolering runt ett ventilationsschakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utsikt över ett tak underifrån, med synlig träram och öppet hål där en ventilationshuv varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsponttak med synlig ram och fyrkantigt hål för ventilation, utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån taket med ett fyrkantigt ventilationshål i träspont och en träram, utan isolering eller manschett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två ventilationshuvar på ett tak med svarta betongpannor mot en skymning med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
PÅ taket ser det bra ut , sidoplåtar mot tak går ut till en dal på teglet , på ovansidan ska plåten ligga under pannorna ,
på nersidan ska den ligga ovanpå pannorna , att täta till det fyrkantiga hålet , ta en skiva som täcker hela , borra hål för röret i mitten och klyv den , upp med röret och tjockt med isolering på det eller i hela tornet , sen bara fästa upp skivans två delar i taket
samt en list ovanpå skarven
 
R rävlyan skrev:
PÅ taket ser det bra ut , sidoplåtar mot tak går ut till en dal på teglet , på ovansidan ska plåten ligga under pannorna ,
på nersidan ska den ligga ovanpå pannorna , att täta till det fyrkantiga hålet , ta en skiva som täcker hela , borra hål för röret i mitten och klyv den , upp med röret och tjockt med isolering på det eller i hela tornet , sen bara fästa upp skivans två delar i taket
samt en list ovanpå skarven
R rävlyan skrev:
PÅ taket ser det bra ut , sidoplåtar mot tak går ut till en dal på teglet , på ovansidan ska plåten ligga under pannorna ,
på nersidan ska den ligga ovanpå pannorna , att täta till det fyrkantiga hålet , ta en skiva som täcker hela , borra hål för röret i mitten och klyv den , upp med röret och tjockt med isolering på det eller i hela tornet , sen bara fästa upp skivans två delar i taket
samt en list ovanpå skarven
Måste jag sätta en skiva? Jag tänkte trycka upp cellulosaskiva så att det täcker hålet och ca 20 cm upp. Ska sedan plasta mellan takstolar för att firman ska kunna blåsa in cellulosaisolering mellan plast och råspont. Så det kommer ju inte vara ngn risk att isoleringen i huven kan ramla ner, då lösullen ligger under.
Eller har skivan ngn annan funktion?

Cellulosaskiva spänd mellan träram med uppvikt takpapp ovanpå, redo för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på cellulosaskiva som är spänd mellan träramen som takpapp är uppvikt mot.
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
R
Skivan var tänkt som ett stopp för isoleringen i huven , går att göra på många sätt . isolera röret ordentligt upp så det inte kan bli frost och is i det på insidan
 
R rävlyan skrev:
Skivan var tänkt som ett stopp för isoleringen i huven , går att göra på många sätt . isolera röret ordentligt upp så det inte kan bli frost och is i det på insidan
Ok!
Jag har en ganska tunn isolermatta (typ isover med ngn papp på. Max 20 mm tjock) runt den delen av röret som går upp i huven. Är mekanisk frånluft så kommer trycka ut varmluft dygnet runt, så borde inte frysa..?
 
R
Det var det med mekanisk som jag inte visste , då klarar du dig från kyla i trumman och röret lite isolerat så blir det bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.