Hej!

Har nyligen köpt induktionsspis med 230v elementspänning och perilexkontakt. Försäljaren var extra noggrann med att påpeka att nollan måste vara framdragen.

När jag kom hem kollade jag upp det och såg att nollan var framdragen och inkopplad i dosan. Pluggade in spisen och då börjar displayen att blinka. Drog direkt ur kontakten och mätte faserna. Visade sig vara en flytande nolla. 260v från två av faserna och 130v på en när man mätte dem mot nollan.

Har ringt en bekant som är elektriker. Han kommer och kollar upp nollan på söndag.

Nu till min fråga, är elektroniken i spisen trasig eller kan det ha klarat sig? Om inte, Är det mycket som kan ha brunnit upp?

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
Rör inget och tillkalla elektriker!

Försäljare sa till.
Men du skulle.

Exakt vad har du mätt?
 
Jag har mätt L1 L2 L3 mot nollan och där var 2an och 3an på 260v och 1an på 130v.

Mätte också faserna mot jorden och de mätte 230v allihop. Mätte faserna mot varandra och det var 400v.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Det är föredömligt att du kunde köpa en häll med monterad anslutningssladd och perilexstickpropp. Och föredömligt av säljaren att påpeka att nolla måste finnas. Antar att det inte var på elgiganten. Du gjorde också det rätta att kontrollera visuellt. Man hade kunna nöja sig där. Man hade inte behövt göra mer. Sannolikheten att nollan inte skulle vara inkopplad i matande ände eller att den skulle ha gått av är låg. Hoppas hällen klarade sig.
 
  • Gilla
Ssmy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.