Igår slog jordfelsbrytaren plötsligt ifrån, ingen uppenbar anledning. Efter jag slog på allt igen betedde sig ena LLVP konstigt. Innerdelen blåste en stund men ingen värme, och verkade sen ge upp. Programmerade om ett par gånger eftersom den varit strömlös, inklusive resetta fjärrkontrollen. Provade också att bara slå på den med knappen på innedelen, den ska köra nåt förprogrammerat läge då, men samma resultat.

Såg sen att timer lampan blinkade något som skulle kunna vara en felkod. En manual jag hittade på nätet säger att om RUN lampan lyser och TIMER lampan blinkar två gånger, samt lampa på utedelen blinkar två gånger, så är det

Outdoor unit error
- Broken power transistor, broken compressor wire
- Discharge pipe thermistor poor contact
Conditions of flashing: When input current value which is lower than setting value for more than 3 minutes. (Compressor stops.)


Jag har inte hittat någon lampa på utedelen, så jag vet inte säkert om det är en sådan felkod. Utedelen beter sig väl annars ungefär som den brukar, dvs den startar, snurrar en liten stund och sen drar fläkten igång. Men sen lägger den också av.

Är det nån som kan säga om det låter rimligt att det är den felkoden även om jag inte ser nån lampa blinka på utedelen?
Är det nåt som går att åtgärda i så fall, eller är, som rubriken, min Mitsubishi LLVP bara skrot?
 
Redigerat:
Tog av doslocket på utedelen för att se om jag kunde hitta den där lampan. Det luktar från utedelen när jag startar pumpen. Inte direkt illa men.. unket. Kan det vara gas som läcker?

Jag blir inte klok av vad jag ser under doslocket. Ser i alla fall ingen lampa som blinkar.

Innerdelen blinkar nu med ny sekvens. RUN blinkar kontinuerligt, TIMER är släckt.
 

Bästa svaret

I veckan satte vi in ny luftvärmepump. När montören plockat ner den 21 år (!) gamla Mitsubishi Heavyn sa han att den var helt tom på köldmedel. Om den varit det ett tag, och den inte sprang läck just när den gick sönder, så har den vad jag förstår gått med bara hetgas och förmodligen dragit rätt mycket el. Kanske inte så konstigt i så fall att den gav upp andan till slut.

Till alla er som nogsamt följt denna tråd :rolleyes: hehe

Tack och salut till tjugoett år gamla Mitsubishi SRK25GZ-L1
Och hej! till nya Caldo II XRH 40 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.