Hej forumet!

Var upp på vinden och märkte att en kanalfläkt till ventilationen inte gick.
Eftersom jag har en till likadan kanalfläkt till i huset så plockade jag kondensatorn från den för att se om det var den som hade gett upp.
Kondensatorn var mycket riktigt paj, men när jag bytte till den som fungerade märkte jag att fläkten var urkopplad vid en strömbrytare.
Till saken hör att det även finns även en badrumsfläkt inkopplad på samma utblås som de båda kanalfläktarna.
Röd i skissen är kanalfläkt på övervåning.
Gul är paxfläkt i badrum som ansluter.
Grön är kanalfläkt som är urkopplad.

Med gröna fläkten urkopplad ser jag en betydande risk att en delmängd luft från den röda slingan trycks ner i badrummet via den gula, beroende på hur snabbt de snurrar…
Badrumsfläkten är så ny att jag hittade en qr-kod som medger att man styr via app, så jag kan styra basnivå på det fläkten för se till att luften går åt rätt håll.

Nu undrar man om fläkten kopplades ur för att de inte funkade längre, eller om man kopplade ur den för att den inte behövdes längre eller till och med påverkade ventilationen negativt på ngt sätt?

Hur brukar man göra?
 
  • Handritade, färgglada linjer bildar öglor och pilar på vitt papper, abstrakt eller pedagogiskt syfte möjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luddson Luddson skrev:
Hej forumet!

Var upp på vinden och märkte att en kanalfläkt till ventilationen inte gick.
Eftersom jag har en till likadan kanalfläkt till i huset så plockade jag kondensatorn från den för att se om det var den som hade gett upp.
Kondensatorn var mycket riktigt paj, men när jag bytte till den som fungerade märkte jag att fläkten var urkopplad vid en strömbrytare.
Till saken hör att det även finns även en badrumsfläkt inkopplad på samma utblås som de båda kanalfläktarna.
Röd i skissen är kanalfläkt på övervåning.
Gul är paxfläkt i badrum som ansluter.
Grön är kanalfläkt som är urkopplad.

Med gröna fläkten urkopplad ser jag en betydande risk att en delmängd luft från den röda slingan trycks ner i badrummet via den gula, beroende på hur snabbt de snurrar…
Badrumsfläkten är så ny att jag hittade en qr-kod som medger att man styr via app, så jag kan styra basnivå på det fläkten för se till att luften går åt rätt håll.

Nu undrar man om fläkten kopplades ur för att de inte funkade längre, eller om man kopplade ur den för att den inte behövdes längre eller till och med påverkade ventilationen negativt på ngt sätt?

Hur brukar man göra?
skön ankeborgbygglösning det där. ta den röda fungerande fläkten å sätt det vid den gröna urkopplade fläkten och driftsätt. Då kan du inte trycka in luft i den gula. Det kan ju vara så att där redan sitter ett backspjäll å den risken är borta. Däremot kan du behöva sätta ett spjäll på avsticket mot badrummet.

Att trycka luft i ett frånluftsystem är inge vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.