Hej
Har en Contura i40 som jag egentligen är nöjd med. Men nu när jag börjat elda mer för värme än bara för mys så funderar jag om inte montören tänkt fel.
Skorstenen är isolerad ända ner till eldstaden vilket innebär att den inte släpper värme till rummet. någon som har liknande modell och kan visa bild för jämförelse?
Modernt vardagsrum, brinnande kamin, trägolv, ljus interiör, fönster, leksaksfigurer, en blå ballong, vedlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit behållare på svarta ribbor, grå bakgrund, dunkel belysning, delvis framsida, inomhusmiljö, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Poxeman skrev:
Hej
Har en Contura i40 som jag egentligen är nöjd med. Men nu när jag börjat elda mer för värme än bara för mys så funderar jag om inte montören tänkt fel.
Skorstenen är isolerad ända ner till eldstaden vilket innebär att den inte släpper värme till rummet. någon som har liknande modell och kan visa bild för jämförelse?
[bild] [bild]
Följdfråga: kan jag göra något åt det?
 
Alternativet är väl att modifiera väggen bakom kaminen, så att den tål högre temperatur. Verkar lite svårt, då avståndet är litet, men kanske inte omöjligt.
 
Förtydligande: det är från gallret och ner jag menar att det borde vara mindre isolering. ser dessutom ut som att gallret är kapat och stenmagasinet inuti är skuret för att anpassas till isoleringen.
när jag kollar premoduls hemsida så ser det ut att finnas något som kallas stoppbricka innan oisolerat rör. Någon sån finns inte hos mig Skiss av skorsten med måttangivelser och komponentnummer på mobil webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju lite skumt ut !? På min Contura 560, så avslutas isoleringen ovanför gallret, men jag har c:a 12 cm från isoleringens kant till väggen om det har någon betydelse.
Grå kruka ovanpå svart ventilerad yta, närbild, skugga och textur synlig, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
du har typ brännbar vägg bakom
hade varit smidigare om du murat upp nått som behåller värmemassan
så det är korrekt instalerat då du typ har trä bakom
ingen info om avstånd eller matrial bakom
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ser ju lite skumt ut !? På min Contura 560, så avslutas isoleringen ovanför gallret, men jag har c:a 12 cm från isoleringens kant till väggen om det har någon betydelse.
[bild]
jag har samma avstånd och precis så som det ser ut hos dig tänker jag att det borde gjorts hos mig Måttband mäter avstånd mellan vit vägg och svart yta inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jannebmw skrev:
du har typ brännbar vägg bakom
hade varit smidigare om du murat upp nått som behåller värmemassan
så det är korrekt instalerat då du typ har trä bakom
ingen info om avstånd eller matrial bakom
Ja, det är brännbar vägg bakom men kaminen har en inbyggd distans just för att kunna stå nära väggen.
Så det borde inte behöva vara isolering på skorstenen inuti kamin
 
Har försökt att kolla i installationsanvisningen, men har inte läst hela, men där finns bl.a. en figur med isolerat rör ända ned. Kolla noga i den, så kanske du finner rätt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.