(Känns nästan som att jag spammar forumet med nya trådar för tillfället, ber om ursäkt)

Har nyligt blivit med hus, med tillhörande vedpanna och acctank. Har märkt att varmvattnet blir vansinnigt varmt, nu när det är nästan 100grader i övre delen av acctanken så levereras det 78-gradigt vatten från kranen. Det sitter ett vred vid acctanken som jag identifierat som en blandningsventil, men när jag skruvar på den så gör det ingen skillnad vilket läge den står i utan vattnet är lika varmt hela tiden. Det verkar dock som att den ändå blandar i en viss mängd kallvatten, kallvattenröret är kallt och annars så hade väl varmvattnet varit ännu varmare?

- Är mitt antagande att jag har en trasig blandningsventil korrekt?

- Hur svårt är det att byta en blandningsventil? Borde jag kalla in proffs eller ska jag ge mig på det själv? Kan tillägga att jag verkar ha mycket svårt att få det helt tätt när jag ger mig på rörmokeri. :blushing:
 
Det där fixar du snabbt själv.

Det finns reservdelsinsatser att köpa till de flesta blandningsventiler. Kolla under "reservdelar" på www.rinkabyror.se och se om du hittar din modell där. Eller så går du till din lokale vvs-gubbe och frågar.
När du har fått hem insatsen så stänger du av vattnet i huset. Sen kan det va bra att tappa ut det vatten som är kvar i ledningarna ur en kran så att det inte blir så blött i pannrummet.

Sen skruvar du ur den gamla insatsen och skruvar dit den nya. De brukar vara en inbyggd packning på dom där insatserna så det är inte svårt att få tätt.
Sätt på vattnet och provkör. Klart!
 
Ok, så man byter alltså inte hela utan bara delar av ventilen? Finns reservdelar även till äldre ventiler? (antar att denna är från 87 då systemet installerades)

Edit: Denna Esbe ventil ser väldigt mycket ut som den som sitter där, med den skillnaden att den del på "etiketten" på ratten där det står "Esbe" är blank i mitt fall... kanske chansar och beställer en sådan...
 
Redigerat:
Ja, du behöver bara byta insatsen, inte hela ventilen.
 
Tackar för hjälpen :)
 
Sådärja, får tacka igen! :) Har nu på andra försöket lyckats byta innanmätet i ventilen, första försöket gick åt skogen då det satt som berget och jag inte fick loss det med polygrip, men med en riktig rörtång så löste det sig. Kan nu reglera varmvattnet perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.