Det har tidigare varit så att man har avslöjat sin "riktiga" email-adress om man skickar ett meddelande till någon i ByggaHus eget meddelande-system, därför har jag aldrig gjort det.
Jag misstänker nu att detta är ändrat så att man inte avslöjar sin riktiga email-adress, men jag vill få det bekräftat innan jag börjar använda meddelande-systemet.
 
Om du skickar e-post via Byggahus så står din adress men inte om du använder pm.
 
Det ska man vara... Jag skickade dig ett meddelande nu så får du se om du kan se min e-post adress i det... :)
 
Ja precis. Det finns alltså två stycken sätt att komma i kontakt med medlemmar, antingen genom att skicka pm eller genom att skicka e-post. (Skicka e-post har de flesta medlemmar deaktiverat).

Skickar man e-post så syns mailadressen. Skickar man PM så syns enbart samma information som man ser i trådarna.
 
Hur skickar man ett PM, el för den delen e-post till en specifik användare/medlem?

Hade ju varit användarvänligt om det funnits en knapp el länk i svarsmenyn el så..., så man kan välja på vilket sätt man vill svara.
Och även upptill på sidan ifall man vill skriva något privat utan direkt koppling till någon tråd.
 
Oldboy skrev:
Hur skickar man ett PM, el för den delen e-post till en specifik användare/medlem?
Klicka på användarnamnet (i ditt fall Oldboy) så ser du länkar för "privat meddelande" och "E-post". Många forum har ju ikoner för PM (=Personal message) och e-post direkt under användarnamnet.
Kanske skulle vara ett val i inställningarna om man vill se det eller inte?

//Anders
 
Jaha, det var ju tråkigt att det skulle ta 5 år innan man fattar hur det fungerar, men bättre sent än aldrig!
Jag skickade nyss e-post till mig själv från ByggaHus och det hamnade i min "vanliga" inkorg (ej Byggahus). Dessutom fanns avsändarens (min egen i det här fallet) e-postadress synlig inuti mailet.

Jag skulle nog föredra att den egna adressen inte står med, utan man får skriva in den själv i mailet om man vill. Det finns en osymmetri nu, jag får inte veta vem jag skickar e-post till, men mottagaren får veta vem det kommer från. Å andra sidan är det kanske rimligt att funktionen "kostar" något.

Jag tycker det räcker att användarnamnet alltid står i mailet. Jag kan ju ändå på ett krångligt sätt åstadkomma ungefär samma sak genom att registrera ett nytt Byggahus-konto med en anonym email-adress.
 
Det blir ju ruggigt svårt för mottagaren att svara på ditt mail om hans dator inte får reda på vem mailet är ifrån...
 
Nyfniken skrev:
Det blir ju ruggigt svårt för mottagaren att svara på ditt mail om hans dator inte får reda på vem mailet är ifrån...
Mailet som kommer innehåller redan idag en länk som går till "skicka e-post" i ByggaHus system. Använder båda parter den länken kan de kommunicera via e-post utan att känna till varandras adresser.
 
Där ser man.
 
b_hasse skrev:
Mailet som kommer innehåller redan idag en länk som går till "skicka e-post" i ByggaHus system. Använder båda parter den länken kan de kommunicera via e-post utan att känna till varandras adresser.
Eller så kan man ju skicka pm. Då ser ingen av er någon mer info. Skulle tro att all kommunikation mellan medlemmar består till 99% av pm?
 
Jo precis. Det är väldigt få medlemmar som valt att ta emot e-post. Nästan all kommunikation får via PM.

Dessutom så går det i de flesta fall ändå ut ett mail ifall man skickar ett PM eftersom majoriteten av medlemmarna valt att prenumerera på sina PM via mail.

Man ändrar sina inställningar för PM och mail på den här sidan: http://www.byggahus.se/forum/profile.php?do=editoptions

Vill man kunna ta emot mail så bockar man i Ta emot e-post från övriga medlemmar

Och ifall man vill få mail när något skicka ett pm så bockar man i Ta emot e-post vid nya personliga meddelanden

Jag tror inte det är aktuellt att ändra hur funktionen fungerar. Forummjukvaran vi använder är en ombrandad version av vBulletin, och även ifall vi faktiskt ändrar en hel del saker så den ska passa oss bättre så tror jag inte det är motiverat att ändra sådanna detaljer, speciellt eftersom det faktiskt är möjligt att uppnå samma sak genom att skicka PM istället. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.