Y
Porfidi-Cobblestone-Driveway-by-Troncoso-Masonry-Design.jpg

Vad vore bäst i en sluttande uppfart. Grus, eller kullersten?
Tänker att kullersten blir halt under vintern?
Medan grus sprätteriväg hela året?
 
Är det för färgen du bara har dom 2 alternativen?
Jag hade aldrig valt att grusa en backe, det hamnar längst ner, sakta men säkert. O sen är det inte roligt att skotta i. Kan inte färgat betong med stenmönster vara ett alternativ?
 
Y
Färgen tänkte jag inte så mycket på.

Gillar detta mer men känns som om det kräver dyra material och stor kunskap hos plattläggaren.
Husfasad med stenklädnad och infart av mönstrad betong som liknar marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast även i det fallet finns ju färgad betong med mönster likt du säger.

Såg att kullersten var väldigt dyrt alternativt på den första bästa sida jag fann.
Anar att skiffer vore dyrare.
Betong är mer att jag tror det innebär så mycket dyrt specialfolk och att det kommer att se 'B' ut?

Betong borde väl bli ännu mer slätt och därmed även halare?
 
Betong kan man riva för att få halkskydd men det passar sig nog inte med stenmönster.

Däremot har jag aldrig upplevt kullersten som halt om det inte har blivit svart is.

Det billigaste men tråkigaste alternativet är 0-16 som packas.
 
Bilden ser ut som mönstrad betong, det tror jag pga skårorna som finns.
 
BirgitS
Kullersten är kullrig, dvs rundad på ovansidan, så bilden i TS ser ut att vara huggen gatsten eller kanske betongstenar som är gjorda för att efterlikna gatsten. Vi hade gatsten på vår parkering och de var rätt skrovlig och upplevdes inte som mer hal än betongplattorna på gången, däremot besvärligare att skotta den delen eftersom skyffeln lätt fastnade i skrovligheterna och mellanrummen mellan stenarna.
 
Staffans2000
Y Yrrol skrev:
[bild]

Vad vore bäst i en sluttande uppfart. Grus, eller kullersten?
Tänker att kullersten blir halt under vintern?
Medan grus sprätteriväg hela året?
Det beror på hur brant backe du har.
Själv har jag en väldigt brant grusad uppfart. Visst, den behöver lite underhåll, men på vintern är den ur halksynpunk oöverträffbar. Dessutom är det relativt billigt att anlägga.

Staffan
 
Y Yrrol skrev:
[bild]

Vad vore bäst i en sluttande uppfart. Grus, eller kullersten?
Tänker att kullersten blir halt under vintern?
Medan grus sprätteriväg hela året?
Det är mönstrad betong på bilden (mönstret upprepar sig) som är helt OK om man låter bli att salta och du inte har tjälskjutning. Det går att skydda betong mot saltskador, men inte den som används till uppfarter med mönster.
 
K
Y Yrrol skrev:
[bild]

Fast även i det fallet finns ju färgad betong med mönster likt du säger?
Bilden ovan är färgad betong. Finns ett par trådar här på forumet med riktigt snygga exempel!

Den första bilden är på gammeldags gatsten som är det snyggaste och dyraste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.