Hej! Har nyligen flyttat in i en BRF-lägenhet, byggd på 1950-talet.
Jag insåg häromdan att kolfilterfläkten (modell Mattradition IKEA 2018) i köket, är ansluten till någon form av ventilationskanal via dess slang.
Fläktens "skorsten" går upp mot en inbyggd "låda" som det sitter ett galler på utåt i köket, se bild. Fläktens slang mynnar upp i denna låda. Till frågan, är detta ok att göra oavsett om det är frånluft som går vidare upp på tak, till husets gemensamma ventilation eller enbart min lägenhets ventilationssystem? Det finns inga andra frånluftsventiler i köket.
Borde lådans undersida byggas igen och tex ett frånluftsdon monteras?
Kökets stommar verkar vara original, min misstanke är att denna låda även är det.

Jag märkte detta då jag känt en doft av matos i intill-liggande överskåp, då det är en glipa mellan överskåpen in till denna låda. Doften bör bero på att filtrena behöver bytas.

Hittar ingenting på föreningens hemsida om hur ventilationen i huset fungerar, vill heller inte fråga någon i styrelsen ifall det är felaktigt installerat. Det utfördes en OVK 2021, finns tyvärr heller inget protokoll för det. Men jag förmodar att det borde åtgärdats då ifall det blev påbackning.
 
BirgitS
Det är svårt att veta hur det är gjort och omöjligt att veta vad för sorts ventilationssystem det är i huset för oss.

Det är väl bättre att fråga styrelsen nu hur det ska vara än att vänta på nästa OVK och då få reda på att det måste göras om. Styrelsen borde kunna lämna ut uppgiften om din lägenhet från OVK 2021.

Man kan absolut inte lita på att den tidigare ägaren åtgärdade ett eventuellt fel.
 
Ingen bild!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.