Vi ska renovera taket och jag tänkte då passa på att försöka få till en klimatvind som jag för några år sedan läst en del om. Vi har som många andra idag en kallvind med fuktproblem.

Dock, när jag försöker hitta info om klimatvind idag så är den väldigt knapphändig. Knappt att det nämns någon annanstans än i äldre trådar just här på byggahus. Ingen takläggare jag pratat med känner heller till begreppet. Dessutom verkar thermisol, vars dokument om klimatvind med cellplats jag har sparad, inte längre finnas.

Så vad händer egentligen, är klimatvind inte längre att rekommendera? Var det bara en trend? Hur kan takläggare inte känna till begreppet? Heter det något annat? Vad ska man istället göra om man ändå ska lägga om tak och vill få något bättre än en kallvind med potentiella problem? Gärna också om den kan användas som förråd och för vistelse.
 
Jag kollade på nästan 100 hus innan jag köpte detta. Begreppet klimatvind är för mig okänt.



Det vanligaste sättet att åtgärda fukt på vind är ju att säkerställa att isoleringen inte täpper till takfotens luftspalt.

Samt därefter täta ångspärr mot innertak och ta upp isoleringshål i gavlarna.
 
S
Appendix Appendix skrev:
Jag kollade på nästan 100 hus innan jag köpte detta. Begreppet klimatvind är för mig okänt.



Det vanligaste sättet att åtgärda fukt på vind är ju att säkerställa att isoleringen inte täpper till takfotens luftspalt.

Samt därefter täta ångspärr mot innertak och ta upp isoleringshål i gavlarna.
Nej det tror jag väl inte?
Det vanligaste och kanske t.o.m enda sättet att åtgärda detta problem är att skapa undertryck i huset så att fuktig luft inte kommer upp på vinden.

Du kan inte täta ett gammalt hus i efterhand så att det blir helt tätt, inte utan att riva varenda innervägg och allt tak, vilket känns lite överdrivet :)

Ventilation i huset är det som krävs i stort sett varenda gång.
 
Nej. Går cl nyss en fuktsäkerhetsutbildning och där rekommenderades det med isolering ovan råsponten. Däremot utan cellplast då den inte är bra ur brandsynpunkt. ROB 80 30mm tjock var det som man förespråkade.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej. Går cl nyss en fuktsäkerhetsutbildning och där rekommenderades det med isolering ovan råsponten. Däremot utan cellplast då den inte är bra ur brandsynpunkt. ROB 80 30mm tjock var det som man förespråkade.
Men annars likadant i övrigt? Vad kallas den metoden/typen som rekommenderas? Alltså finns något vedertaget begrepp eller liknande för att förmedla detta till en takläggare så den vet vad jag pratar om? "Isolering på utsidan"?

"Klimatvind" som jag förstod det handlade inte om cellplasten i sig utan snarare förfarandet av att lägga isolering ovan råspont. Men du menar att just cellplast är inte att rekommendera längre men förfarandet i sig ("klimatvind") förespråkas fortfarande, men dock med isolering? (Jag kan ha fått begreppet om bakfoten)

Har du möjligtvis någon dokumentation/källa om man vill veta mer?
 
P Plantarn skrev:
Men annars likadant i övrigt? Vad kallas den metoden/typen som rekommenderas? Alltså finns något vedertaget begrepp eller liknande för att förmedla detta till en takläggare så den vet vad jag pratar om? "Isolering på utsidan"?


"Klimatvind" som jag förstod det handlade inte om cellplasten i sig utan snarare förfarandet av att lägga isolering ovan råspont. Men du menar att just cellplast är inte att rekommendera längre men förfarandet i sig ("klimatvind") förespråkas fortfarande, men dock med isolering? (Jag kan ha fått begreppet om bakfoten)

Har du möjligtvis någon dokumentation/källa om man vill veta mer?
Jag har dokumenten på jobbet, så får se om jag kommer ihåg att kolla på måndag

Hittade en bra sida hos isover https://www.isover.se/news/hallbart-byggande-del-7-nar-ar-utvandig-isolering-av-rasponten-en-fordel
 
Redigerat:
P Plantarn skrev:
"Klimatvind" som jag förstod det handlade inte om cellplasten i sig utan snarare förfarandet av att lägga isolering ovan råspont.
Jag har sedan 10 år ett hus som då byggdes med "klimatvind".
Du har kanske stött på något av mina inlägg här på forumet, här är annars en lista:
https://www.byggahus.se/forum/search/89484433/?page=5&q=klimatvind&o=date&c[user][0]=1715
Det har funkat utmärkt på vår vind, som används som förråd + ett 25 kvm gästrum.
Några fuktiga vinterdagar har RH överstigit 60%, så för några år sedan köpte jag en Woods avfuktare och ställde i gästrummet. Men den har nog använts högst 15 daga totalt.
Och dt har som sagt fungerat exellent! Aldig köldgrader på vinden, ingeen algpåväxt, inga insekter som kommer in, inga nackdelar alls!
Två bilder för den intresserade. Från ingångsdörren, gästrummet längst bort (ingång från utvändig trapp):
Inredd vind med bjälkar, förvaringsutrymmen och ett gästrum i bortre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och från gästrumsdörren med ingångsdörren längst bort:
Innerutrymme på en vind med synliga träbjälkar, förrådssaker och en bokhylla längst bak i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På ämnet klimatvind. Är det någon här som kommit i kontakt med Steico Universal som verkar säljas via ekofiber? En hållfast träfiberskiva på 6cm som ska ha lamda på 0,048 och ersätta råspont och papp helt bör väl kunna räknas som en bra variant av klimatvind? Utan sponten så skulle det inte heller bidra med samma påbyggnad.

Det är något jag överväger framöver, dock tidigast om 20 år när det börjar bli dags att lägga om taket, om nu inte vår spont ruttnar innan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.