En bil har kört genom stenstolpar, staket och häck in i min trädgård.
Nu vill försäkringsbolaget att JAG ska upphandla entreprenör för skadeavhjälpning.

Problemet är att det är supersvårt att hitta någon som vill ta sig an ett sekelskiftesstaket med de typiska rejäla stenstolparna. Jag har tidigare försökt hitta någon för renovering av staketet men gått bet.

Är det verkligen mitt jobb att styra upp detta svåra projekt?!
 
Redigerat:
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
Undvik att nämna för bolaget att du försökt få det renoverat. De kan ta det som skäl att ersätta mindre.

Jag tror att bolaget i princip har rätt, de skall hålla dig skadeslös, men det innebär inte att de står för åtgärden. Oftast vill förs. bolag göra upphandlingen, eftersom de troligen kan förhandla bättre pris.

Du kan ju i princip nu välja en hantverkare som tar ohyggligt betalt. Tycker förs. bolaget att det är för dyrt får de väl visa på ett billigare alternativ.
 
  • Gilla
YesAbsolut
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Undvik att nämna för bolaget att du försökt få det renoverat. De kan ta det som skäl att ersätta mindre.

Jag tror att bolaget i princip har rätt, de skall hålla dig skadeslös, men det innebär inte att de står för åtgärden. Oftast vill förs. bolag göra upphandlingen, eftersom de troligen kan förhandla bättre pris.

Du kan ju i princip nu välja en hantverkare som tar ohyggligt betalt. Tycker förs. bolaget att det är för dyrt får de väl visa på ett billigare alternativ.


Tack! Bra poänger! De vill att jag ska komma in med två offerter. Det kanske är lättare för mig att hitta nån som vill göra jobbet om jag nämner att ett försäkringsbolag ska betala
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Handlar det alltså framförallt om knäckta granitstolpar? I så fall skulle jag kolla med ett lokalt stenhuggeri, de kan både tillverka stolparna, och brukar kunna montera dem.
 
  • Gilla
YesAbsolut
  • Laddar…
KristinaRT
Om träd, buskar etc skadats så se också till att prata med en trädgårdsaffär för prisuppgift på ersättningsväxter. Har man en uppväxt trädgård är det inte helt enkelt/billigt att ersätta växterna.
 
Hej.

Ansvaret ligger på dig att inkomma med dom behöver för att hjälpa dig.
Oftast 2 offerter (vilket du fått info om)
Har du svårt att hitta bolag som kan hjälpa dig, prata med försäkringsbolaget, dom brukar ha avtalsparter lite här och där i landet.

Oavsett vilket skick ditt staket var i skall försäkring återställa det till det skick de var innan skadan.
Var staket i dåligt skick skulle jag vara försiktig att spä på när du pratar med bolaget.

Lycka till.
 
Ja det är din uppgift,

Fråga försäkringsbolaget, ofta har de lite koll och kan tipsa om entreprenörer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.