Entreprenör håller på med vårt badrum. Det mesta är fint kaklat men en sak tyckte jag blev dåligt. Vad tycker ni? Är jag för petig? Det är en halvvägg som är mitt o badrummet.

Inspektion lucka är ganska ful. Kakel på den väldigt dåligt skuren. Man ser kant (rött) på flera ställen. Diff mot golv är 1 cm per 75cm, så 1,3cm per m sned vägg…

Vi ska montera rak duschvägg på den sneda halvväggen och nu funderar jag om det kommer gå utan glipa??
 
  • Närbild av en kakelvägg i ett badrum med en inspektionslucka där kaklet är dåligt skuret och en röd kant syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt skuren inspektionslucka i kaklat badrum, synliga röda kanter och ojämna kakelfogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en inspektionslucka i ett badrum där kaklets kant är ojämnt skuren. Också synlig är en röd kant på flera ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sned väggen i badrummet med en inspektionslucka där kaklet är ojämnt skuret. Svarta linjer med text anger skillnader i mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om duschvägg? Den ska sitta i profil list. Kan dessa monteras snett? Dvs i linje med väggen?
 
BirgitS
Jag har svårt att förstå din text och vad bilderna föreställer. Golvet lutar men inspektionsluckan ska ju vara vågrät. Du får förklara bättre, gärna ett problem i taget så man vet vilken text som hör ihop med vilken bild.
På vilket sätt är halvväggen sned och på vilket sätt skulle det kunna påverka en duschdörr?
Vilken duschdörr dessutom eftersom olika duschdörrar kan ha olika justeringsmån.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, sorry.

Problem 1. Halvväggen de byggt är sned. Den diffar 1,3cm per m. Ganska mycket med andra ord. Vi ska montera en duschvägg på den. Kommer det bli problem? Infästning med fast list mot vägg o hylla är tanken. Dvs kan man snedmontera den lite i infästning vägg? Vi ska ha en fast vägg på halvhyllan och dörr i 90 grader
 
  • Ritad diagram visar infästning av en duschvägg med justerbar skruv (0-10 mm) på en sned halvvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-vy av badrum med duschhörna till vänster, toalett och handfat till höger, samt en sned halvvägg med monterad fast vägg och duschdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett badrum med mått. Innehåller dusch, halvvägg och toalett. Diffning av halvvägg, 1,3 cm per meter, diskuteras för montering av duschvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2 är estetiska fel. Kantsågning är ganska ful.
 
Inte snyggt alls med så smala bitar med klinker och dessutom snett.
 
P Pin skrev:
Inte snyggt alls med så smala bitar med klinker och dessutom snett.
Nej, jag håller med. Ska kika i de estetiska regler Bkr har (de är avtalade). Men det är nog svårt att passa in allt of fönster mm
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, sorry.

Problem 1. Halvväggen de byggt är sned. Den diffar 1,3cm per m. Ganska mycket med andra ord. Vi ska montera en duschvägg på den. Kommer det bli problem? Infästning med fast list mot vägg o hylla är tanken. Dvs kan man snedmontera den lite i infästning vägg? Vi ska ha en fast vägg på halvhyllan och dörr i 90 grader
Det är vanligt att väggar är lite sneda åt olika håll så många profiler har vissa inbyggda justeringar. Innan vi renoverade badrummet så varierade bredden på rummet med 1 cm beroende på om vi mätte nära någon av kortväggarna eller mitt på.

Våra duschdörrar från Macro Design kan monteras på mycket sneda väggar eftersom de har en justering för det. Justeringen är alltså att det lägsta läget på lyftgångjärnen kan ändras med närmare 90 grader åt endera hållet. Fråga tillverkaren av din duschdörr och profil vilka krav som ställs för att det ska fungera, om det inte står något i instruktionerna.

När är besiktningen?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att väggar är lite sneda åt olika håll så många profiler har vissa inbyggda justeringar. Innan vi renoverade badrummet så varierade bredden på rummet med 1 cm beroende på om vi mätte nära någon av kortväggarna eller mitt på.

Våra duschdörrar från Macro Design kan monteras på mycket sneda väggar eftersom de har en justering för det. Justeringen är alltså att det lägsta läget på lyftgångjärnen kan ändras med närmare 90 grader åt endera hållet. Fråga tillverkaren av din duschdörr och profil vilka krav som ställs för att det ska fungera, om det inte står något i instruktionerna.

När är besiktningen?
Besiktning om 1,5 vecka. Ja, jag hoppas den fasta duschväggen har justering på denna nivå. Inget av halvväggen är återanvänd, men den som satt innan (från 79) diffade 4mm per m. 13mm är mycket…Dörren är säkert inte ett problem. Det jag är orolig för är den fasta väggen. Vi ska specialbeställa glas i helgen
 
Redigerat:
Även detta ser ju för djävligt ut….
 
Vad säger entreprenören? Är han nöjd?
 
N Nybörjaren! skrev:
Vad säger entreprenören? Är han nöjd?
Han ”ghostar” frågan. Svarar inte, men vi har besiktning om en vecka ca.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Han ”ghostar” frågan. Svarar inte, men vi har besiktning om en vecka ca.
Låter seriöst.
 
N Nybörjaren! skrev:
Låter seriöst.
Ja, eller de vill ha all kommunikation i en chatt. De var irriterande på mig när jag meddelade att besiktning mannen inte vill/kommer delta i den och således måste viss kommunikation ske utanför. De svarar på mina anmärkningar i form av ”vi ska titta”. Så jag låter den såklart titta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.