Jag bor i ett hus från mitten av 60-talet. Huset är grundlagt med en betongplatta på mark med uppreglade golv och tryckimpregnerad ytterväggssyll.

Grundens konstruktion är:
Betongplatta - träregelkonstruktion med mellanliggande spånisolering - spånskiva - ytskikt.

Vid besiktningen av huset så noterades kemisk lukt från syll, närinliggande isolering och spånskiva. Detta är inte direkt något vi märkte av på vare sig visning eller sen vi flyttat in. Jag upplever dock en svag kemisk lukt när jag kommer in i huset utifrån. Jag vet inte om det är inbillat, då bara jag känner den. Inga kritiska fuktvärden uppmättes vare sig i ytterväggssyll eller övriga träreglar vid besiktning.

Efter att vi har flyttat in i huset så har jag börjat läsa på om hus, dels här på forumet och dels på övriga internätet på sidor som husgrunder.com. Där läser jag om PCP (Pentaklorfenol) i tryckta syllar och hur det kan göra husets inneboende sjuka.

Då det även bor barn i huset så har jag funderingar på att byta ut den tryckta syllen mot stålsyll och även installera ventilerat golv. Detta tänker jag i så fall göra genom att ta ett rum i taget, och först och främst sovrummen.

Utöver detta så ska jag låta installera ett FTX-system istället för dagens självdrag.

Mina frågor till er följande:

Är all tryckt syll från 60-talet PCP-impregnerad? Om inte, var kan jag skicka ett prov för att kolla detta?

Kommer det bli golvkallt om jag ersätter ett uppreglat golv med ca 30cm spånisolering med ett ventilerat golv, som väl bara har några centimeter isolering?

Är det någon av er som har gjort liknande lösning och vad är er erfarenhet av det?

Är jag överdrivet paranoid som funderar på att göra dessa relativt stora och dyra ingreppen på huset trots de ringa problemen?

Jag tror det här är väggen vid ytterdörren. Det verkar inte vara en ingjuten syll i alla fall. Men vad är grejen som jag har markerat med röd pil?

g5JZGp3wUBLj8SQX5gv8FlrJz0dHv7tkrDjhbAacnYBwZ12Gzl6twz3TwE7PAP8LmYECuAuWUDzbFatmdCCH6E8XUJZ7s-qojSEmqICEWSS77vIrt193tN8Mi6M6UWmvrrPGO7tz
 
Redigerat:
Flyttade tråden och hoppas du får svar här.
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
R
PCP, Angels Dust? :thinking::cool::crysmile:
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
N NK2018 skrev:
var kan jag skicka ett prov för att kolla detta?
Jag gogglade fram billigaste test på nätet bara.
Blev lite överraskad då dom inte bara mailade provresultat utan även ringde upp (y):)

Iaf så hade jag inte någon pentaklorfenol i min konstruktion men jag valde att riva alla golv i källaren ändå i förebyggande syfte innan det ev blir ett problem.

Jag la platon på betongen som undertrycksventileras med FTX-systemet.
På det 50mm frigolit, samma som tidigare låg på betongen, och sen 22mm golvspån.

Så min kostnad blev ganska liten då endast platon behövde köpas.

Så nä jag tycker inte att du överdriver som vill byta ut syllen.
Får man problem med kloranisoler så är det ett mindre helvete att komma tillrätta med..
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag gogglade fram billigaste test på nätet bara.
Blev lite överraskad då dom inte bara mailade provresultat utan även ringde upp (y):)

Iaf så hade jag inte någon pentaklorfenol i min konstruktion men jag valde att riva alla golv i källaren ändå i förebyggande syfte innan det ev blir ett problem.

Jag la platon på betongen som undertrycksventileras med FTX-systemet.
På det 50mm frigolit, samma som tidigare låg på betongen, och sen 22mm golvspån.

Så min kostnad blev ganska liten då endast platon behövde köpas.

Så nä jag tycker inte att du överdriver som vill byta ut syllen.
Får man problem med kloranisoler så är det ett mindre helvete att komma tillrätta med..
Böt du även syllar? Platon är ingen dum idé, det känns enklare att göra själv samt billigare än ett nivellgolv.

Vilket bolag skickade du testet till? Var din frågeställning "Pentaklorfenol i byggnadsmaterial"?
 
Nej jag har ingen traditionell syll i mitt hus.
Köpte "platon" på byggmax och den funkar fint :)

Minns inte vilken jag valde men sök på pentaklorfenol test så lär du få upp lite resultat, har för mig att det gick på strax under tusenlappen.
 
Ett litet tips såhär i efterhand (eller snarare om någon annan vill göra samma sak) är att inte isolera ovanpå platonmattan om den ska ventileras. Din 50mm isolering fyller ingen som helst funktion om du suger ut luft under den! Däremot borde jag tänkt på att koppla frånluften på mitt källargolv till FTX:en...
 
Jo det gör den..
Den jämnar av tillräckligt för att jag skulle slippa flytspackla betongen först ;)

Dessutom fördelar den lasten över platonmattan väldigt bra + att den ger lite stegdämpning.

Sen är luftflödet i golvet för lågt (5l/s / 100m²) för att hålla kylan från betongen helt stången, så det hade blivit liiite kallare golv utan den.
 
  • Gilla
term
  • Laddar…
T term skrev:
Ett litet tips såhär i efterhand (eller snarare om någon annan vill göra samma sak) är att inte isolera ovanpå platonmattan om den ska ventileras. Din 50mm isolering fyller ingen som helst funktion om du suger ut luft under den! Däremot borde jag tänkt på att koppla frånluften på mitt källargolv till FTX:en...
Så även om varm inneluft sugs ned i det undertrycksventilerade golvet och sen ut via frånluftsfläkt så kommer det bli golvkallt? Det låter som ett nedköp. Är U-värdet i ett ventilerat golv massivt sämre än i ett uppreglat golv med ~5-10 cm spånisolering?

Att koppla frånluften till FTX är nog ingen bra idé om anledningen till ventilerade golvet är emissioner från byggmaterial. Om man har ett roterande aggregat så kommer då emissionen in i huset igen via tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.