Jag funderar på att måla om hela storstugan i vårt fritishus vit. Som det är nu är det furu - furu & lite ...furu...
Jag tycker att det är så förbaskat mörkt! Är jag korkad om jag målar om allt i vitt ända till nock? Är det något som förstör mer än vad det gör nytta i längden?
Det går ju som inte att göra ogjort...
Är det vita bara en modegrej, som vi kommer att vara kräkless på om några år?
 
Ja...tyvärr är du det... :)
Furu är snyggt!
 
Hej!

Mina föräldrars stuga är byggd på 70-talet och var exakt som du beskriver + lite illröd och illgrön vävtapet. De betsade träet vitt och målade vävarna beige. Det blev mycket bättre. Så om du inte helt vill gömma träets struktur är vit bets ett bra alternativ också.

Och vitt, det har väl alltid ingått som en del i färgsättingen av hus? är det något som är tidlöst så är det väl det? Nästan alla släta tak, t.ex är ju vita. Och fönster och dörrkarmar....

Drabbas du av akut längtan till ren furu om några år igen får du väl sätta lite ny panel någonstans.

/pinebar
 
Måla på för guds skull, gammal mörknad furu är i mitt tycke det fulaste man kan ha på väggen. Du kan ju alltid ta mellanvägen och lasera istället, men jag hade täckmålat. Vitt är inte mode, man kan inte tröttna på det.
 
Vitt är ju snyggt...och modernt...men det kommer väl alltid att vara en "klassisk" färg som man inte tröttnar på så snabbt. Kanske det kommer att bli för vitt? Såg en bild här på forumet som nån bifogade på ett vitmålat rum...man blev nästan snöblind. Kanske blanda in nån annan nyans på vissa delar?
 
bonnier skrev:
Den här bilden menade jag: [länk]
Känns ju mer gult i mina ögon. Vitt är ju jätte snyggt och tröttnar du kan man ju alltid måla om.
 
Du är inte korkad alls, vill du ha vitt så måla!
Ni kommer säkert vara på mycket bättre humör oxå när det är ljust å fräscht! :)
Det går ju alltid att ha en massa färger på annat än vägg å tak.
Lycka till!
 
Det finns ju hus som är riktigt gamla där allt är vitmålat från början. Jag tror inte att det är någon som saknar det nakna träet där. Jag hade målat om jag vad du - om du nu mot all förmodan skulle ånga dig så är det ju bara att byta till ny panel.
 
Fein skrev:
Känns ju mer gult i mina ögon. Vitt är ju jätte snyggt och tröttnar du kan man ju alltid måla om.
Måste vara fel på min bildskärm isåfall, jag ser bara vita väggar :)

Vitt är snyggt och rent men min tanke är att det kan bli FÖR mycket vitt...varje gång hus & hem och liknande tidningar har reportage från danska hem så är det vitt vitt och åter vitt. Betydligt mer än i svenska hem. Jag tycker personligen att det blir mjukare och varmare om man mixar lite och inte enbart kör i vitt.
 
bitto, är ert fritidshus uppvärmt året runt eller sår det kallt under vintern?
Trä rör sig en hel del och det kan föreligga viss risk att färgen spricker.
 
bonnier skrev:
Måste vara fel på min bildskärm isåfall, jag ser bara vita väggar :)

Vitt är snyggt och rent men min tanke är att det kan bli FÖR mycket vitt...varje gång hus & hem och liknande tidningar har reportage från danska hem så är det vitt vitt och åter vitt. Betydligt mer än i svenska hem. Jag tycker personligen att det blir mjukare och varmare om man mixar lite och inte enbart kör i vitt.
Nja kan ju vara fel på min skärm också. När du sa snöblind så förväntade jag mig helt kritvitt med vita möbler och jag tyckte inte det var så fasligt vitt. Jag ser på min skärm en väldig nyansskillnad mellan kaminen och väggarna. mitt sovrum är som kaminen i väggar och tak med en lackad ekparkett. du skulle antagligen bli synskadad för livet :)
 
Harrieth skrev:
bitto, är ert fritidshus uppvärmt året runt eller sår det kallt under vintern?
Trä rör sig en hel del och det kan föreligga viss risk att färgen spricker.

Det står helt ouppvärmt under vintrarna som det är nu...
Då kommer ju frågan om det finns bättre färger att måla med som är mindre benägna att spricka?

Angående att det kan bli FÖR vitt...
Så kommer nog golvet att få fortsätta att vara furu, alternativt att vi kanske målar det men då blir det nog inte vitt det också...

Jag ser fram emot sommaren nu!
 
Rörelserna i träet handlar inte särskilt mycket om temperatur, utan om fuktighet. Så det är snarare så att det skulle röra sig mer om man har det uppvärmt, för då torkar det ut mer på vintern än om det är ouppvärmt.

Nästan ingen färg spricker inte av vanliga rörelser i trä.
 
jag röstar på att måla vitt! i alla fall taket, väggarna kan man ju ha färg på om man vill, men vitt är snyggt och fräscht och med möbler i så blir det så mycket andra färger ändå! Och nej, jag tror verkligen inte att man kommer tröttna på vitt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.