Har pratat med två banker och dom verkar helt ointresserade av mig som kund, varför?
Situation: 68 år. Villa i samhälle 3mil från Helsingborg. Lån rörligt 450 tusen, marknadsvärde 1miljon.
Fritidshus nära havet i Falkenberg. Lån 130 tusen, taxvärde strax över 2miljoner. Äger oxå obebyggd granntomt i Falkenberg, obelånad.
Länsförsäkringar i Helsingborg erbjuder 3% på 3 år på alla lånen.
Sparbanken i Falkenberg samma + att jag måste flytta mina försäkringar till dem. Dessutom: för 33kr/månad kan jag få rabatt!!!! Låter som ett sjukt erbjudande.

Ingen av dem verkar alls intresserade.Hör inte av sig. Har mejlat dem en del inlägg i "Vad har ni för bolåneränta?" och SEB bankens inlåneränta, men dom kommenterar inte.

Har genom åren gjort en del bolåneförhandlingar. Då har skyllt på att dom inte har pengar eller har mycket pengar men får inte lånat ut mer för staten säger stopp. Inte så nu, dom sk,ter i mig helt enkelt.
Är jag för gammal?
Tacksam för synpunkter.
 
Jag har tidigare tänkt som du, låg risk = bra kund. Men bankerna tänker tvärtom. Bästa kunden är de som köper för 4 miljoner och lånar så mycket de kan. Mer klirr i kassan.
 
Vad vill du göra? Låna mera pengar eller placera om befintliga lån?
 
Redigerat:
Du har för låg skuldsättning. Inte för gammal. Banken tjänar helt enkelt för lite pengar på dig och idag 2013 finns det ingen bank som har som affärsmodell att ta hand om sådana som dig. Kanske SHB i så fall.
 
Man blir stor och intressant kund i en bank om man har mycket lån. Om man har tillgångar är man bara intressant om man vill betala för placeringstjänster.
 
Varför inte spela lite spel med banken.

1. Du vill samla dina lån i en bank inför förändringar i fastighetsbeståndet nästa år
2. Du planerar just nu för att bygga ett nytt hus och kommer då ha lånebehovet X.

Lite teater har aldrig skadat när man vill få som man vill......
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Som flera redan sagt, för lite lån. Man ska ligga så tungt belånad som möjligt men ändå klara riskbedömningen, då är du som mest lönsam = hög rabatt.
 
BigR
Har du bara mailat? Jag skulle ringa och och/eller boka en tid. Tycker alltid det blir bättre om man träffas och förhandlar. Din totalaffär med konton, försäkringar, placeringar, lån, kreditkort osv är säkert intressant för bankerna även som 68årig kund.
 
Jag förstår inte alls varför belåningsgraden är intressant ur ett lönsamhetsperspektiv för banken? Det enda som borde spela någon roll är storleken på lånet?
 
A
Var glad över att du är en av bankernas sämsta kund som de tjänar väldigt lite pengar på. Hellre lite högre ränta och låga räntekostnader än lägre ränta och högre räntekostnader.

Du skulle ju kunna höra vilken ränta du får om du lånar på dig en eller ett par miljoner till. Får du lägre ränta än vad några högräntekonton ger kan du slå till och låna av banken och sätta in på högräntekonton och tjäna pengar på mellanskillnaden samtidigt som du får lägre ränta på dina befintliga lån. Tänk bara på att se till att du inte har mer pengar på en bank än vad insättningsgarantin är på (100000 EUR).
 
vectrex skrev:
Jag förstår inte alls varför belåningsgraden är intressant ur ett lönsamhetsperspektiv för banken? Det enda som borde spela någon roll är storleken på lånet?
Ja det var så bankerna resonerade i slutet på 80- talet. Kontorscheferna fick bonus i procent av totala utlåningsvolymen på kontoret. Noll riskbedömmning.

Efter kraschen i början på 90 talet visade de ett exempel på vad det förde med sig. En förfallen lada någonstans i Blekinge. Stampat jordgolv, sackande tak som höll på att rasa in. Den köptes och belånades med 35 000kr. Sedan köptes den 5 ggr till under en tvåårsperiod. Vid sista affären såldes den för 2 miljoner med 110% belåning. Och bankmannen som beviljat alla de här lånen (ett och samma lokalkontor) tjänade bonus på varje försäljning. Det visade sig också att det var en och samma person som sålde rucklet till sig själv genom ett par bulvaner. Den sista ägaren verkade vara en målvakt.

Efter kraschen var den värd under 5000kr.

Så nog har belåningsgraden ett värde för banken.
 
Tack för många synpunkter o tipps. Jag har naturligtvis träffat bankpersonalen personligen och senare följt upp med telefonsamtal o mejl. Dom har varit hur trevliga som helst och gett mig mkt tid ända tills dom skall nämna räntan - då stirrar dom på skärmen, nämner räntan och punkt slut.
Kommer att följa Mathias S s tipps. Skall faktiskt testa dom genom att fingera att jag vill låna 1,5 miljoner för att färdigställa fritidshuset ( som är en 1,5 plansvilla på 160kvm och som jag bygger själv i mån av ork) utsidan är klar, men insidan återstår så lånebehov finns.
Jag tänker som "bra- byggare" - inga banklån och du kan be bankerna flyga o fara.
"hempularen". Här har oxå hänt såna saker under det glada 80 talet. En optimistisk malmöbo köpte ett gods för 40 miljoner och hann väl med några jakter o fester med sina optimistkompisar innan luftslottet rasade. Kk förvaltaren fick ut 11 miljoner. Bäst affär gjorde nog optimistens advokatkompis som fick ett par miljoner för att han tippsat om att godset var till salu.
 
Var det en felskrivning? Du mailar bankerna om vad de har för ränta och anger även SEB's inlåningsränta? Bolån är ju utlåning, inlåning är vad du har på ditt sparkonto t.ex.
 
Har du lyckats lösa det här ännu då?

Egentligen borde det väl verkligen finnas en bank som lånar upp åt bara högkvalificerade old fashion husägare, som amorterar och gör rätt för sig till en lägre ränta än alla andra. Risken i den låneportföljen är ju avsevärt mindre än en genomsnittlig kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.