Hej,
har nyligen vart och kikat på ett hus med bra läge och ja det känns helt rätt helt enkelt med det mesta!..med renoveringsbehov visserligen.
-Tänkte göra så mycket jobb som möjligt själv, har även tillgång till grävmaskin. så det är mest matrialkostanden jag behöver veta

MEN! jag skulle behöva eran hjälp med lite prisuppgifter på vad det kostar att fixa/köpa detta:

:Byte av 20 fönster till 3glas (olika mått)

:Lägga golvvärme i hela kåken 189kvm fördelat på två plan

:pellets alt begvärme anläggning

:Avlopp (minireningsverk)

:Byte av all el

:Vattnet fruset? sa mäklaren vilket kan vara exakt vad som helst, pumpen som är paj, sprucken ledning mm

:provtrycka murstocken i värsta fall renovera även den

:Renovera alla badrum, då med kakel, badkar, dusch och handfat, -ja allt!

:nya golv (trä) och tapeter

:Måla om utvändigt


Nu tänkte jag mig inte så noga uträknad kalkyl utan lite överlag vad det skulle kosta
 
Redigerat:
Murstock 700-900:- /m om den ska 'dras om'.
Provtryckning är ingen stor kostnad.
 
400 000-1000 000:- kanske?? det måste nog specifieras lite mer för att kunna få fram en vettig fingervisning på vad det kommer att kosta

men nog tror jag att det rör sig om 500 000 o uppåt när jag bara skummar igenom texten
 
Har försökt räkna lite själv och landat på runt 450000:-...

Jobbet kommer jag utföra själv (får även lite hjälp) så den kostanaden kan man se bort direkt sen övriga matriella ting har jag ingen störra uppfattning om men det kommer inte handla om de värsta lyxprylarna utan normala hushålls/bygg produkter
 
Det blir ju ett väldigt stort spann, eftersom bara lite bättre material än det billigaste blir rätt så dyrt när det multipliceras med ett helt hus. Fönster kan ju t.ex. kosta från 50.000kr til 150.000kr utan att vara extremt åt något håll. Det handlar en del om vilket U-värde du vill ha.

Är huset bra isolerat och är taket OK? Köket? Även om du gör allt själv, så räkna med 6-12 månaders hårt heltidsjobb och en kostnad som riskerar att glida över till sjusiffrigt om det blir lite mer på vägen som måste göras.
 
Taket är inte beskitat då det endast var en husvisning, en massa jobb det har jag redan ställt in mig på och någon röd matta med galanta damer kommer det ju inte finnas direkt haha...

Men som sagt, lite överslagsräkning skadar inte så man vet på ett ungefär vad man hammnar och kan lägga bud efter det
 
Räkna material för golvvärme till 500 - 1000 kr/kvm beroende på vilken lösning som funkar (beror på typ av bjälklag och hur mycket högre golvet får bli). Till det kommer kostnad för reglersystem och fördelarcentral, ca 1000 kr per rum. Kan bli avsevärt billigare när man gjuter in golvvärmen i en betongplatta ( typ under 100kr /kvm).

antag 130 000

Bergvärme ca 150 000

Fönster har oerhört stor spridning i pris. Mitt exempel, vi har köpt några träfönster med AL utsida, snittkostnad för varierande storlekar, ca 7000kr, de största (160cm breda) kostade 12 000 per styck. Man kan köpa avsevärt billigare fönster, men även hammna på dubbla den kostnaden om man går uppåt i prisstegen.

Antag 150 000.

El, oerhört svårt, antag 100 000 (men kan lika gärna kosta det dubbla), här får du inte göra något själv.

Avlopp har jag ingen aning om men troligen minst 100 000 för ett minireningsverk med tillhörande ledningsdragning.

Fruset vatten, om vi antar att du fixar själv och ändå byter allt när du gör badrummen och har golven öppna, så räkna material för vvs till grovt räknat 10 000 per badrum/kök (då alltså inga blandare eller annat synligt med i priset).

Badrum material inkl. billiga badrumsmöbler och medeldyrt kakel ca 50 000 per badrum. Med lite mer exklusiva lösningar hamnar du direkt på det dubbla.

Golv, billig (men inte snikbillig) parkett ca 300kr/kvm plus ca 100 kr/kvm för spånskiva eller liknande.

Antag 60 000.

inomhus färg 7 - 10 000, räkna med tapet för 1000 - 2000 per rum (typ Bauhaus priser, handlar du lite dyrare i färgaffären så räkna med 3 - 5 ggr dyrare).

Fasad färg, kanske 15 000.

Dvs ca 900 000 på det jag kommit på (har räknat med 2 badrum).

Skall du dessutom byta kök, och tak så ta till ytterligare 150 000 (typ enkelt ikea kök, vitvaror, och material till tak, betongpannor).

Lite funderingar, fönstren. Är de slut? Räcker det med en målning? Energimässigt så är det inte säkert att det är så mycket lönt att byta dem om resten av huset är dåligt isolerat.

Om du verkligen skall göra så här stora åtgärder på huset så kanske man borde överväga en tilläggsisolering.
 
Tackar för det hemapularen :)
det sitter tvåglas just nu och är mest för att håller nere uppvärminskostanderna vet inte exaktat skicket på hur huset är isolerat (men kollas givetvis upp om det fortfarande är aktuellt vid ev köp)

Just elen är inte heller så stort problem då jag har lite kontakter som kan fixa sånt för att hålla ev arbetskostnader nere.

Återkommer med mer info om tak, grund isolering mm och vidare information.

Tack på förhand /Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.