Hej alla på Byggahus,

Det är så att vi ska köpa ett hus vi har kollar på flera stycken men fastnade idag för en vi verkligen gillade. Nu kommer vi till problemet, problemet är att vi inte vet nåt när det kommer till hur bra skikt huset är i. (Det vi kunde se inne i huset som interiör/inredning såg bra ut, men man kan bara inte gå efter det)

Hur ska vi ta oss till väga, finns det någon verksamhet som kan hjälpa en med det?

  • I besiktningsprotokollet noterade vi att ett av badrummen har "förhöjd fuktindikation på golv och att det är i behov av er renovering" vad innebär det,hur mycket kommer det att kosta?

  • Sen står det att plastfolien i marken i krypgrunden behöver bytas ut, är det något som vi borde tänka på?

  • "Golvbjälklaget ovan den uteluftventilerade krypgrunden riskeras att drabbas av fuktskador på grund av naturliga påverkan". Är detta något som behöver åtgärdas och är det kostsamt?

  • Golvbrunen är inte utbytt är det något allvarligt, och kommer bli kostsamt?

  • Ingen Radonmätning har utförts, vad betyder detta, ska man göra det innan man köper huset och är det kostsamt? (de har inte heller kollat skorstenen)

  • Mindre sprickor är synliga mellan tegel och träfasad, men det har inte ändrats sen de flyttade in. Är det något som vi borde tänka på?



Detta är vad vi själva har höjt ögonbrynen på och tror att det kan påverka vårat beslut, men samtidigt kan vi ha missat nåt annat stort fel med huset som våra oerfarna ögon kan ha vandrat förbi.

Vi skulle vara jätte tacksamma för all hjälp vi kan få då vi måste fatta ett beslut ganska fort. Vi är på gränsen till vår budget och vi kan inte köpa ett hus och lägga flera hundra tusen på skador.


Jag är också intresserad av era personliga åsikter.

Här kommer besiktningsprotokollet:

https://drive.google.com/file/d/1hYD0sMO1qqMtMUl4RXZ10a6mx1SHKq9L/view?usp=sharing

Här kommer även länken för huset:
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-solhojden-stockholms-kommun-solhemsbackarna-158-13462098

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.


 
C chrismw skrev:
Vi är på gränsen till vår budget och vi kan inte köpa ett hus och lägga flera hundra tusen på skador.
Låter som ni ska titta på billigare då, man ska alltid kunna underhålla ett hus.
I detta fallet skulle jag säga att badrum och tvättstuga behöver renoveras (200k).
Radonmätning tycker jag inte är aktuell med tanke på byggmaterial samt läge.
Plastfolien byts.
Håll koll på tegelfasaden.
En annan sak, bor ni i det området idag?
 
Redigerat:
Stefan N Stefan N skrev:
Låter som ni ska titta på billigare då, man ska alltid kunna underhålla ett hus.
I detta fallet skulle jag säga att badrum och tvättstuga behöver renoveras (200k).
Radonmätning tycker jag inte är aktuell med tanke på byggmaterial samt läge.
Plastfolien byts.
Håll koll på tegelfasaden.
En annan sak, bor ni i det området idag?

Hej och tack för svaret.

Jag beskrev mig fel. Priset är okej men vi vill inte köpa ett hus och lägga flera hundra tusen direkt på det.

Kan du snälla förklara varför tvättstugan och badrum behöver renoveras lite specifikt,vad är det som behövs byta ut?

Hur menar du med att hålla koll på tegelfasaden?

Just nu bor vi i Hässelby Gård. 20min med bil till huset vi kollade på.

Tack
 
BirgitS
C chrismw skrev:
Kan du snälla förklara varför tvättstugan och badrum behöver renoveras lite specifikt,vad är det som behövs byta ut?
Det verkar vara risk för att badrumsgolvet har fuktskador enligt besiktningsprotokollet och därför bör man ju renovera det helt innan det orsakar stora dyrbara skador på annat. Man kan inte räkna med att tätskikt håller tätt mer än 20 år (teknisk livslängd) och duschrummet ser ju ut att vara från 80-talet. Om ni tar in hantverkare och inte gör något själva alls med en badrumsrenovering så får man nog räkna med åtminstone 150 000 kr i Stockholmsområdet.

C chrismw skrev:
Golvbrunen är inte utbytt är det något allvarligt, och kommer bli kostsamt?
Det betyder att det är risk för vattenläckage. Golvbrunnar som är äldre än 1990 måste bytas vid en renovering.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara risk för att badrumsgolvet har fuktskador enligt besiktningsprotokollet och därför bör man ju renovera det helt innan det orsakar stora dyrbara skador på annat. Man kan inte räkna med att tätskikt håller tätt mer än 20 år (teknisk livslängd) och duschrummet ser ju ut att vara från 80-talet. Om ni tar in hantverkare och inte gör något själva alls med en badrumsrenovering så får man nog räkna med åtminstone 150 000 kr i Stockholmsområdet.


Det betyder att det är risk för vattenläckage. Golvbrunnar som är äldre än 1990 måste bytas vid en renovering.
okej, tack för svaret. 150 000kr bara för att renovera badrummet?
 
BirgitS
Om man inte gör något själv så får man nog räkna med något sånt, men det är klart att det beror på vad man väljer för material och inredning, t.ex. våtrumsmattor är billigare än klinkers och kakel.
 
Huset är kraftigt homestylat vilket lätt kan avleda blicken från viktiga saker. Jag noterar:
taklister delvis dåligt uppsatta. Kosmetiskt.
värmeradiatorer verkar vara dimensionerade för hög framledningstemperatur (typ oljepanna). Fjärrmvärme har kanske lägre framledningstemperatur och radiatorerna är möjligen för klena.
Övre badrummet verkar fuskrenoverat. Man hade inte ens tid att ta ned tvättstället. Undrar om det finns tätskikt bakom kakel. Kolla om rör går genom golvet (ej fackmannamässigt idag).
Finns frånluft i ö badrum?
Nedre badrum: toamontering verkar tveksamt i utförandet (skruvhål, silikonsträng). Hur ser resten ut?
El: delvis ojordade uttag. Har ni besiktning på el? Oklar historie på el.
Papp på platta tak gör mig misstänksam.

Besiktningen är gjort i säljarens uppdrag. Har ni gjort en egen besiktning?

Jag har ingen aning vad man får i Stockholmsområdet för pengarna men ni kommer snart att behöva göra ingrepp. Va redo.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Huset är kraftigt homestylat vilket lätt kan avleda blicken från viktiga saker. Jag noterar:
taklister delvis dåligt uppsatta. Kosmetiskt.
värmeradiatorer verkar vara dimensionerade för hög framledningstemperatur (typ oljepanna). Fjärrmvärme har kanske lägre framledningstemperatur och radiatorerna är möjligen för klena.
Övre badrummet verkar fuskrenoverat. Man hade inte ens tid att ta ned tvättstället. Undrar om det finns tätskikt bakom kakel. Kolla om rör går genom golvet (ej fackmannamässigt idag).
Finns frånluft i ö badrum?
Nedre badrum: toamontering verkar tveksamt i utförandet (skruvhål, silikonsträng). Hur ser resten ut?
El: delvis ojordade uttag. Har ni besiktning på el? Oklar historie på el.
Papp på platta tak gör mig misstänksam.

Besiktningen är gjort i säljarens uppdrag. Har ni gjort en egen besiktning?

Jag har ingen aning vad man får i Stockholmsområdet för pengarna men ni kommer snart att behöva göra ingrepp. Va redo.

Tusen tack för den finna förklaringen. Vi har inte gjort en egen besiktning. Vi tror att vi hoppar av och fortsätter leta.

Tack igen du har hjälpt oss otroligt mycket.
 
Fadai
C chrismw skrev:
Tusen tack för den finna förklaringen. Vi har inte gjort en egen besiktning. Vi tror att vi hoppar av och fortsätter leta.

Tack igen du har hjälpt oss otroligt mycket.
Ett gott råd: Anlita ALLTID en egen besiktningsman om du kommer fram till köp! Då får du även en massa goda råd och tips under besiktningen, som kan ge en god bild av vad som behöver göras m huset. Välj ALDRIG besiktn.man som mäklaren rekommenderar. Lycka till m husletandet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.