Hej!
Jag å sambon är MYCKET intresserade av ett litet fritidshus på 65 kvm...
Huset är från 1954 men känns
jätte fräscht och luktade inte konstigt på något sett.
Huset ligger nästan på toppen av ett berg (alltså i sluttning).
I källaren fanns krypgrund och tvättstuga .
Problemet är att den nuvarande ägaren ställt ner en stor fläkt i källaren
och lagt någon sorts plast inne vid kryprunden, borde man bli orolig för fukt?
Det konstiga var att det inte luktade NÅGONTING i källaren, vilket jag kan tycka vara konstigt.
Fungerar det i längden att använda sig av en fläkt för att få bort ev fukt eller finns det andra
enklare metoder som inte kostar så mycket?
Hur lång tid tar det innan fukten börjar vandra upp i huset?
Hur mycket kostar det att dränera ett hus som ligger på ett berg?
Någon som gjort det innan?
Det fanns även en spricka ( kallades för något, men kommer inte ihåg vad?)
på hus grunden
hur farligt är det? Varningstecken?
Vi ska självklart ta dit en bisiktningsman som tittar på allt, men man vill
gärna veta lite mer innan man bestämmer sig!

Som ni kanske förstår så är jag jätte okunnig när det gäller sånt här och
hade varit jätte tacksam om någon svarade mig!=)

Hälsningar Klara
 
Fläkten var nog en avfuktare och det är inte alls ovanligt att man behöver ha det stående i krypgrunder.
Sprickan kanske kallades för 'sättning'? Inte heller speciellt konstigt och för det allra mesta helt ofarligt.
 
Tack så jätte mycket för svaren! Sättning var det det hette ja!=)
 
Plast på marken i krypgrunden är bra så inte fukten från marken stiger.
 
Ahaa, då förstår jag!=) Tack för svaret!
 
Tänk på att nackdelen med en fläkt är att de oftast inte är så kostnadseffektiva, kan av erfarenhet kosta en hel del att ha igång.
 
Nä, det är ju sant iofs... Inga andra ideér som gör att den lilla fukten som fins där försvinner?
 
Det där med krypgrunder är en halv vetenskap som dessutom ändrar sig nästan från år till år..

Ena året ska det ventileras till tusen, nästa bud ja då ska man plasta marken, sen var det visst inte så bra som man trodde...osv..

Är krypgrunden turligt korrekt ventilerad så kan det ju t.o.m vara så att ni inte alls behöver ha avfuktaren gående. Förutsättningarna kanske förändrats.
 
Jo, precis, man hör olika hela tiden!
Fick veta av mäklaren igår att ägaren av huset tydligen har någon
sorts slang som går från insidan av källaren och ut, så att kondensen droppar ut den vägen! Sen om det är en särskillt bra lösning vet jag inte...
Men brukar man inte känna på lukten att källaren är mycket fuktig?
Där luktade nämligen ingenting, inte ens källare...
Vet att man inte kan säga exakt, men hur många månader eller år tar det för fukten att ta sig upp till själva huset? Snackar vi om månader eller flera år??
 
Jag installerade en lösning som heter Trygghetsvakten, för två år sen. Mina fuktproblem har försvunnit efter det. Mina problem visade sig genom microbiell påväxt på trossbotten.

http://www.trygghetsvakten.se/
 
Om luftavfuktaren tuffar och går så behöver det aldrig gå upp i huset, man bara lever med den. Avfuktaren tar ju upp fukt ur luften och sedan samlas den i avfuktaren, det är därför slangen finns, för att skicka ut fukten i form av vatten till utsidan.
 
Vad ja e glad att jag skrev i detta forumet! Tack så mycket för alla svar!
5.2 racing: Ska gå in å titta på trygghetsvakten nu!=) Tackar!
Danne031: Tack för alla tips, vi ska buda på huset iaf och sen får vi se vad besiktningsmannen säger!=/
 
Mitt tips är att ni lägger bud på huset precis som Ni tänkt, när det är dags för kontrakt säger Ni till mäklaren att ni önskar en besiktningsklausul som innebär att ni kan hoppa av köpet om det uppdagas några fel, det kan vara vilka fel som helst. Köpet blir då som ett "öppet köp" och Ni kan i lugn och ro studera besiktningsprotokollet och därefter avgöra om Ni ska fullfölja köpet. Denna företeelse är väldigt vanlig, de senaste tre husen jag har varit med och förmedlat har vi använt denna typ av klausul!

Lycka till...
 
lejny11: Ok, om vi inte hade sagt till mäklaren om en besiktningsklausul, hade hon struntat i att nämna något då? Eller är det standard att dom visar upp ett sådant papper när man skriver på kontraktet?
Jag tänkte också på en annan sak... Om mäklaren kanske vet om att huset inte är i bästa skick, kan då mäklaren avråda säljaren att sälja huset till oss pga att hon vet att vi vill besiktiga huset? Ska man inte berätta att man vill besiktiga huset förän man står med kontraktet framför sig??
 
En avfuktare ger i många fall ett undertryck i krypgrund eller källare beroende på hur den är placerad. Det bidrar till att man kanske inte känner lukten av ev problem om man inte kryper ner till källan.
Huset kan också vara ozonbehandlat för att ta bort lukten av ex mögel. Dagen efter en ozonbehandling kan huset verka otroligt fräscht för att sedan börja lukta igen om inte orsakerna till lukten åtgärdas.
Ingen kör en avfuktare utan att det finns ett underliggande problem. Frågan är bara om problemet är löst eller bara reducerat. En kvalifierad besiktningsman kan analysera problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.