Hej!
Tack för ett fantastiskt forum, för en som aldrig bott i hus så blir det en viktig informationskälla:)
Vi köpte vårt första i för några månader sedan och har precis flyttat in.

Är min golvbrunn som den ska?

Då jag är helt nybörjare så har jag svårt att avgöra och besiktningsmannen kunde inte besiktiga badkarets golvbrunn vid besiktningstillfället.

Tack för hjälpen!
 
  • Närbild på en golvbrunn i ett badrum med synlig smuts och möjlig skada runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med synliga skadade kanter och bristande tätningsmaterial nära kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn med synliga smutspartiklar och otätningar runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av golvbrunn med öppet avstånd mellan tätskikt och klinkergolv, synlig blå plastkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med synliga rör och till synes gammal tätningsmassa runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tycker det ser bra ut med väl nedtryckt klämring och brunnsmanschett. Sen finns ju inget vattenlås men det har du väl avlägsnat för rengöring när du tog fotot antar jag?!
 
Vad skönt :)
Ja, precis. Jag har avlägsnat vattenlåset för rengöring när jag tog fotot.
 
Det ser ju bra ut enligt bilderna men man ska aldrig lita blint på vad "folk" säger om en bild då allt inte går att upptäcka på bilder.

Var där en brunn i dusch med som de besiktigade och hur bedömdes den då ?
Var den godkänd så är ju denna det högst troligt också.
 
Brunnen i duschen var helt enligt standard.
Det jag reagerade på här var att fogmassan (i brist på rätt ord) ser ut att ha släppt lite och jag inte är helt säker på dess funktion. Du ser det bäst på sista bilden.
 
Att fixet släppt lite gör knappast något, dess funktion (just där) är två; dels vara ett mekaniskt skydd mot nötning av tätskikt och brunnsmanschett (så du inte nöter hål på den om du rengör brunnen oförsiktigt), dels staga upp slukristen (brunnsgaller-ramen) så att den inte deformeras om någon tung ställer sig på den.
 
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
V Vicky90 skrev:
Brunnen i duschen var helt enligt standard.
Det jag reagerade på här var att fogmassan (i brist på rätt ord) ser ut att ha släppt lite och jag inte är helt säker på dess funktion. Du ser det bäst på sista bilden.
Ok....

Ja det är ju fixrester precis som b8q nämner och det är ingen fara alls.
 
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.