Delvis lyft brunnslock i badrum som visar underliggande tätskikt och möjlig skada runt avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hej! Vi köpte huset i augusti förra året och badrummet är nyrenoverat år 2015, sedan renovering har förra ägaren ställt en duschkabin i badrummet.
Igår monterade vi ner kabinen och satt in en vanlig blandare istället.

När vi lyfte på brunnslocket så möttes vi av detta! Vi tyckte direkt att det inte ser ut som det brukar göra, vad tycker ni? Ska man kunna se tätskiktet/våtrumsmattan? Ser det korrekt ut?

Öppnat brunnslock på badrumsgolv med synlig skadad våtrumsmatta och tecken på möjlig vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser ut som tätskiktet går ner under klämringen. Vad tycker du ser konstigt ut?
 
ser väl rätt ut även om jag inte sett just det tätskiktet utan "kladd" på ovansidan också.
 
Hej. Jag och en snickare som jag talat med tycker att det ser märkligt ut när man kan se våtrumsmattan/tätskiktet, enligt anvisningarna skall det vara ett annat skikt mellan?
Diagram över installation av våtrumssystem med skikt och tätskikt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar väl inte vara text på manschetten man sätter runt en golv brunn, och det brukar vara tätskickt rollat över.
 
  • Gilla
Loke Ronnkvist
  • Laddar…
Beror nog på vilken tillverkare av tätskiktet det är. Jag använde Kiilto och där fäster man brunnsmanchetten på golvet/brunnen. Sen limmar man duken över, skär med brunnskniven och viker ner allt med klämringen.
Vid den typen av montering ser man bara golvduken (med text) runt brunnen. Viktigt att duken är då att allt är rätt skuret, går ner runt klämringen men får inte synas under klämringens kant.
 
Ser rätt ut.
 
Tack för svar :) Mvh
 
  • Gilla
Elin Svensson3
  • Laddar…
Ser väl ok ut
 
Vi får i alla fall hoppas att TS inte legat sömnlös i 6 år över detta ;).
 
  • Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 5 till
  • Laddar…
Oftast när någon som inte vet vad dom gör gjort jobbet så brukar det synas tydligare. Jag tycker det ser rätt ut. Här har du en bild på en helt ny. Sen kan man ju se i monteringsanvisningarna att tätskiktsduken skall läggas över manschetten. (y)
 
  • En nedmonterad diskmaskins vattenmjukgörare för rengöring på ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två steg i en instruktionsmanual, troligen för vattentätning eller liknande, med bilder och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.