L
Hej.
Håller på att projekterar ett hus i Barcelona på 350m2 boyta och är lite villrådig gällande ventilation. Kunskapen här nere gällande modern ventilation sträcker sig ofta enbart till frånluftsfläktar i badrummen eller ”odör” fläktar som arkitekterna kallar det och jag skulle vilja gå lite längre än så.
Men frågan är om FTX är onödigt med tanke på att det som kallast kan bli ett par grader varmt på nätterna under januari och februari. Dock kyler man husen istället på sommaren så då kanske FTX hjälper till? Eller enbart satsa på mekanisk frånluft och tilluftsventiler? Några tankar kring detta?
 
Nja, FTX kyler man väl inte inneluften med?
Tvärt om tar man vara på frånluftens värme och överför den till tilluften.
Med bypass kopplar man förbi, och tar in uteluften som den är.

Kanske du behöver en luft-luft värmepump med AC-funktion i stället?
Hur gör andra som bygger där nere?
 
Självklart går det att använda FTX till kylåtervinning. Men sen om det är lönt eller inte det är en annan sak. På mitt jobb använder vi roteranda vvx till att kylåtervinna dom få dagarna på året, det är varmare ute än inne.
Fast det bästa vore att kolla med lokala förmågor hur man gör där.
 
Jag hade kört FTX med kylbatteri efter växlaren och isolerade kanaler så kan huset kylas på sommaren med ett centralt aggregat istället för att behöva installera fula kylaggregat i varje rum. Värmebehovet i januari och februari bör kunna hållas på ett minimum.
 
L
I igelkotten82 skrev:
Jag hade kört FTX med kylbatteri efter växlaren och isolerade kanaler så kan huset kylas på sommaren med ett centralt aggregat istället för att behöva installera fula kylaggregat i varje rum. Värmebehovet i januari och februari bör kunna hållas på ett minimum.
Låter som en bra idé! Ska kika vidare på det alternativet.
Här nere vet man nada om från och tillufts ventilation. På sin höjd sätter man in frånlufsfläktar i badrummen och då mest för att ta bort dålig lukt...
 
I igelkotten82 skrev:
Jag hade kört FTX med kylbatteri efter växlaren och isolerade kanaler så kan huset kylas på sommaren med ett centralt aggregat istället för att behöva installera fula kylaggregat i varje rum. Värmebehovet i januari och februari bör kunna hållas på ett minimum.
Ja om ventilationen ökas 4-5 ggr mer än vad grundventilation i sverige brukar vara så erhålls en någorlunda kyleffekt. I spanien kanske det är annorlunda.
 
Dimensionera för ca 3 l/s och m2.
Det är i stort sett vad man max kan bära ut i kyla utan drag problem.
Kan du få till någon form av återluft går det att komma ner lite i flöde. Förmodligen ner mot 1 l/s.
Personligen hade jag satt ett ftx med 0.35 l/s o m2 och sen kört dold splitkyla på några strategiska ställen. Försökt hitta ett aggregat med kylåtervinning.
350m2 som dit hus är och 3l/s o m2 blir ett ganska stort system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.